Nordiska konsumentmyndigheter uppmanar till översyn av marknadsföring om klimatkompensation
Med hänvisning till en dom mot en mejeriproducent uppmanar nu de nordiska myndigheterna företag att se över hur de använder påståenden om klimatpåståenden. I stället för att använda generella påståenden om klimatkompensation bör företagen i stället beskriva vilka konkreta åtgärder de vidtar för att exempelvis binda koldioxid.
I domen från 2023 förbjöd patent- och marknadsdomstolen, PMD, en mejeriproducent att använda påståendet ”netto noll klimatavtryck” och andra liknande påståenden som ger konsumenten intryck av att produkten inte har någon påverkan på klimatet, eller att påverkan har blivit fullt ut kompenserad om det inte kan styrkas.
Domstolen fastslog att påståendet gav konsumenter intrycket av att produkten inte hade någon påverkan på klimatet, eller att den påverkan som produkten hade orsakat var helt kompenserad. Mejeriproducenten kunde inte bevisa att så var fallet, och det framkom även flera oklarheter kring klimatkompensationen, vilket sammantaget gjorde att påståendet ansågs vara vilseledande.
Underlättar tillsynsarbete
Med ledning av domen har nu konsumentmyndigheterna i de nordiska länderna kommit fram till att det finns uppenbara svårigheter att styrka klimatkompensationspåståenden i enlighet med direktivet om otillbörliga affärsmetoder som implementerats genom marknadsföringslagen i Sverige. Av den anledningen bör därför företag undvika att använda sig av svepande påståenden om klimatkompensation i sin marknadsföring. I stället bör företag beskriva vilka konkreta åtgärder de vidtar för att exempelvis binda koldioxid.
– Tack vare samarbetet mellan de nordiska länderna har vi konsumentmyndigheter nu en gemensam hållning i den här frågan. Det underlättar vårt tillsynsarbete och gör det lättare för företag att respektera de regler som finns på det här området, säger Emelie Neidre, jurist på Konsumentverket.
Kontakter
Vid frågor och för ytterligare kommentarer kontakta presstjänsten tel 054-19 40 20
Dokument
Konsumentverket håller koll på dagens och framtidens konsumentvardag. Vi bidrar till väl fungerande marknader där både konsumenter och företag vet vad som gäller. Du kan läsa mer om oss och vårt uppdrag på konsumentverket.se
Följ Konsumentverket
Abonnera på våra pressmeddelanden. Endast mejladress behövs och den används bara här. Du kan avanmäla dig när som helst.
Senaste pressmeddelandena från Konsumentverket
KO agerar mot tio kända företag för bristande prisinformation19.5.2025 09:24:46 CEST | Pressmeddelande
Trots att företagen lovat rätta sig fortsatte de med bristande prisinformation. Tio företag föreläggs nu att åtgärda felen. Annars hotar höga vitesbelopp.
Fortsatta säkerhetsbrister för hoppborgar6.5.2025 10:28:54 CEST | Pressmeddelande
Hoppborgar som inte sitter fast ordentligt riskerar att blåsa i väg eller välta. Barnen i hoppborgen kan skadas allvarligt. Stickprovskontroller visar att problemen finns kvar.
Många influerare och annonsörer bryter mot lagen22.4.2025 09:47:22 CEST | Pressmeddelande
Inläggen måste vara tydligt reklammärkta när influerare gör reklam i sociala medier. Men många bryter mot marknadsföringslagen. Konsumentverket öppnar nu ett 50-tal tillsynsärenden mot en rad kända influerare och annonsörer.
Misslyckade bilköp kostar svenskarna 4,2 miljarder kronor årligen15.4.2025 09:15:15 CEST | Pressmeddelande
Köp av begagnad bil är i särklass det som landets konsumenter klagar mest på, men det är också det som orsakar störst kostnad för samhället. Det visar en ny studie från Konsumentverket.
Konsumentverket agerar för att skydda barn mot otillbörliga affärsmetoder i onlinespel21.3.2025 12:10:43 CET | Pressmeddelande
En EU-koordinerad tillsynsinsats har inletts mot det svenska bolaget Star Stable Entertainment AB efter en anmälan från organisationen Sveriges konsumenter. Insatsen leds av konsumentskyddsmyndigheterna i Sverige och Norge, och omfattar flera konsumenträttsliga överträdelser i spelet Star Stable Online.
I vårt pressrum kan du läsa de senaste pressmeddelandena, få tillgång till pressmaterial och hitta kontaktinformation.
Besök vårt pressrum