Transportföretagen

Stockholms Stad måste skjuta upp utvidgningen av miljözon klass 3

Dela

Under måndagskvällen klubbades ett införande av Miljözon klass 3, med start 31 december 2024, i Stockholm stads kommunfullmäktige. Detta innebär att enbart elfordon, gasfordon med utsläppsklass Euro 6 och bränslecellsfordon tillåts i området innanför Hamngatan – Sveavägen – Kungsgatan – Birger Jarlsgatan. Och redan nu vill staden utvidga miljözonen. För alla som reser klimatsmart tillsammans i turistbuss innebär det problem – det finns för få fordon som motsvarar kraven på marknaden. Besökare i buss portas i praktiken från centrala Stockholm.

Anna Grönlund, branschchef Sveriges Bussföretag
Anna Grönlund, branschchef Sveriges Bussföretag Foto: Ryno Quantz Inga restriktioner

Vi är som samhälle inne i en omfattande och nödvändig klimatomställning och Sveriges Bussföretag och våra medlemmar står bakom grundambitionen, att förbättra luftkvaliteten. Vi är dock tveksamma till den snabba implementeringen av zonen, utan rimlig tid för förberedelse och omställning, och brist på nödvändig infrastruktur och med ett mycket begränsat utbud på marknaden av bussar som motsvarar kraven.

Särskilt för turist- och beställningstrafiken med buss innebär den kommande miljözonen stora utmaningar. Av totalt 1700 bussar av denna klass finns enbart fem som uppfyller dessa krav idag. Att det riskerar att skapa problem för busstrafiken borde vara uppenbart. En miljözon klass 3 riskerar därför att särskilt drabba det kollektiva resandet.

– Processen kring införandet av miljözon klass 3 har präglats av bristande lyhördhet. Och trots att beslutet fattades igår har Stockholms stad redan inlett en utredning avseende en utvidgning av den kommande miljözonen, som kommer att vara slutförd innan den första utsträckningen av zonen ens trätt ikraft. Sveriges Bussföretag anser att den planerade utvidgningen bör skjutas upp, och att en utvärdering av den nu beslutade miljözonen ska genomföras först. Då kan vi säkerställa att Stockholmarna och våra besökare kan fortsätta att resa grönt och kollektivt med buss till vår huvudstad, kommenterar Anna Grönlund, branschchef Sveriges Bussföretag.

Svenska bussar kör redan idag till över 85 procent fossilfritt, huvudsakligen tack vare biodrivmedel som bland annat biodiesel. Elektrifieringen av bussflottan har inletts starkt men i dagsläget är det främst bussar som går i stadstrafik som elektrifieras. Bussar för turist- och beställningstrafik är i dagsläget inte lika långt framme avseende elektrifiering.

Kontakter

Bilder

Anna Grönlund, branschchef Sveriges Bussföretag
Anna Grönlund, branschchef Sveriges Bussföretag
Ladda ned bild

Transportföretagen är transportnäringens bransch- och arbetsgivarorganisation och samlar 9 200 medlemsföretag med cirka 200 000 anställda.

Följ Transportföretagen

Abonnera på våra pressmeddelanden. Endast mejladress behövs och den används bara här. Du kan avanmäla dig när som helst.

Senaste pressmeddelandena från Transportföretagen

Stor framgång för åkerier och bussföretag28.6.2024 11:45:52 CEST | Pressmeddelande

Som en trevlig sommarpresent kom idag förslag om ändringar i reglerna för kör- och vilotider. I promemorian föreslås att åkerier och bussföretag ska kunna få en varning av Transportstyrelsen istället för sanktionsavgift om en varning anses tillräcklig med hänsyn till överträdelsens allvar och omständigheterna. Ett annat förslag är att sanktionsavgiften för så kallade otillåtna kortuttag tas bort. Två viktiga ändringar som Transportföretagen efterfrågat länge.

Konsekvensanalys av nya krav på upphandlingar av busstrafik20.6.2024 09:18:26 CEST | Pressmeddelande

Sveriges Bussföretag presenterar idag en ny rapport - sammanställd av konsultbolaget EY - för att ge underlag för en saklig diskussion kring hur landets regioner vid upphandling av elbussar och batterier ska klara av att kombinera krav på strikt social hållbarhet utan att backa omställningen till en klimatsmart transportsektor och uppsatta klimatmål. -När kraven höjs måste också offentliga beställare av busstrafik nu vara beredda att tillsammans med företagen diskutera hur, och på vilket sätt dessa olika mål kan uppnås i landets regioner om vi ska klara att värna både klimatmål och krav kopplade till social hållbarhet. I slutändan riskerar annars resenärerna i kollektivtrafiken att drabbas av kraftigt höjda kostnader och minskat utbud, säger Anna Grönlund branschchef och vVd Sveriges Bussföretag.

Flygbranschen tar ställning med ny policy mot störande passagerare19.6.2024 09:00:00 CEST | Pressmeddelande

För att antalet incidenter med stökiga passagerare ska minska kraftsamlar nu flygbranschen tillsammans. Genom att ställa sig bakom en gemensam policy ska säkerheten ombord på flygplan och flygplatser öka. Antalet incidenter relaterade till stökiga flygpassagerare – som riskerar flygsäkerheten – har ökat de senaste åren. Trenden syns i Sverige, i våra grannländer och globalt. Därför har den samlade flygbranschen i Sverige beslutat att ställa sig bakom en gemensam policy. Målet är att stärka samarbetet och hitta lösningar, som på sikt minskar antalet incidenter med just stökiga flygpassagerare.

Per Geijer tillträder som säkerhetschef på Transportföretagen5.6.2024 14:46:00 CEST | Pressmeddelande

Omvärlden förändras och säkerhets- och beredskapsfrågor har snabbt vuxit i betydelse. Samtidigt som transportsektorn är avgörande för Sveriges beredskap är branschen plågad av stölder och kriminalitet. Därför inrättar Transportföretagen en ny tjänst som säkerhetschef för att stötta medlemmar och bevaka den politiska utvecklingen. Per Geijer tillträder som Säkerhetschef för Transportföretagen den första juni.

I vårt pressrum kan du läsa de senaste pressmeddelandena, få tillgång till pressmaterial och hitta kontaktinformation.

Besök vårt pressrum
HiddenA line styled icon from Orion Icon Library.Eye