Byggföretagen reagerar på Sydsvenskans granskning: "Alarmerade att eleverna inte får prova olika byggyrken"

Sydsvenska Dagbladet har i en serie artiklar granskat yrkesprogrammen, och bland annat påvisat brister i byggprogrammet.

- Det är alarmerade att eleverna inte får prova olika byggyrken. Konsekvenserna blir större i tuffare tider då det till exempel kan vara svårt med praktikplatser och jobb inom snickeri eller måleri medan efterfrågan på andra yrkesutgångar såsom väg- och anläggningsarbetare inte påverkas på samma sätt, säger Elin Kebert, kompetensförsörjningsexpert på Byggföretagen.

- Vi delar bilden som Sydsvenskan beskriver och ser att Skolverket tillsammans med skolinspektionen behöver agera för att eleverna ska få den utbildning de har rätt till på alla skolor branschrekomenderade eller ej, säger Elin Kebert.