Nu presenterar vi scensäsongen 24–25

Malena Ernman gör dubbla konserter med Jönköpings Sinfonietta, Samuel Fröler spelar änkeman i ett klassiskt småländskt kärleksdrama och Rickard Söderberg gör huvudrollen i en unik uppsättning av operan Carmen. Dessutom blir det nyskriven teater i surrealistisk köksmiljö, musikalisk komedi om gemenskapen mellan människa och hund samt mängder av andra spännande evenemang under den kommande scenkonstsäsongen på Kulturhuset Spira i Jönköping.

Söndagssymfoniserien inleds med opera, när tenoren Rickard Söderberg sjunger titelrollen i operaklassikern Carmen. Han får sällskap av Jönköpings Sinfonietta, skådespelare, dansare, körer och ytterligare sju sångsolister. Carmen spelas vid tre tillfällen: 12, 14 och 15/9. En månad senare, 13/10, gästar harpisten Delphine Constantin-Reznik i konserten Farrencs tredje symfoni och 24/11 sjunger operastjärnan Malena Ernman musik av Alma Mahler och Anders Hillborg i en konsert som även innehåller musik av Copland och Haydn.

Småländskt symfonisamarbete

Efter nyår väntar en trettondagsgala med sopranen Gunda Marie Bruce och barytonstjärnan Jakob Högström, samt ett möte mellan Sinfoniettan och Växjöbaserade Musica Vitae i en storslagen konsert med helfinskt program. 13/4 spelas Strauss hornkonsert med hornisten Annamia Larsson som solist och 11/5 avslutas symfonisäsongen med konserten Beethovens första symfoni som även innehåller musik av Jonas Valfridsson samt Mozarts tjugofjärde pianokonsert med Saskia Giorgini som solist.

Personlig konsert med Malena Ernman

Andra höjdpunkter under musiksäsongen är Elgars cellokonsert med Jönköpings Sinfonietta och Amalie Stalheim 26/9 och Byströms Screen Memories 5/12, med trumpetaren Tine Thing Helseth som gäst. Årets allhelgonakonsert är Mozarts requiem i Kristine Kyrka i Jönköping 2-3/11, där Sinfoniettan får sällskap av sångsolister och körer. Dessutom blir det storslagen musik från filmer, serier och spel i konserten På gott och ont 8/3, när Sinfoniettan får besök av filmfantasten Orvar Säfström och sopranen Sabina Zweiacker. Sist men inte minst kommer Malena Ernman tillbaka 26/4 med en konsert fylld av pärlor från hennes karriär på opera- och musikalscenerna.

Surrealistiskt kök och sjungande hund

På teaterscenen väntar två nypremiärer under hösten. Hanna Schön gör den surrealistiska monologen Det andra köket, som hämtar inspiration från livet under pandemin. Pjäsen är skriven av ståuppkomikern och skribenten Gabriella Fäldt och regisseras av Patrik Franke. Premiär 28/9. Dessutom möts Kalle Malmberg och Åsa Arhammar i komedin Människans bästa vän, om en kvinna och hennes musikälskande, skönsjungande hund. Premiär 14/11. Hösten bjuder även på två gästspel i form av flermansmonologen Kulturbärarna med Andreas T Olsson 20/10 och den romantiska komedin Hockeymorsa, Hockeyfarsa 10/12, med Philip Lithner och Stina Nordberg i rollerna.

Samuel Fröler som småländsk änkeman

Under våren 2025 blir det komiskt kärleksdrama när Samuel Fröler återvänder till uppväxtens Småland och gör huvudrollen i Vilhelm Mobergs klassiker Änkeman Jarl. Pjäsen regisseras av Jonas Österberg Nilsson och i övriga roller syns bland andra Åsa Arhammar, Hanna Schön och Mathias Lithner från Kulturhuset Spiras ensemble. Änkeman Jarl spelas 1/3– 15/4.

Dansföreställning om pandemins effekter

Danspubliken kan se fram emot Minotaur 17/10 föreställning där tre dansare från Kulturhuset Spira delar scen med musikerna i Spirakvartetten. Minotaur utforskar vad pandemin gjorde med som människor och vilka vi blev när all beröring försvann. Dessutom får Igor Stravinskijs klassiska balett Våroffer nytt liv i Norrdans uppsättning som spelas på Spira 3/10.

Humor, musik och teater på besök

Naturligtvis fortsätter även våra uppskattade serier med lunchkonserter, lyrik och After Work-föreställningar, samtidigt som Musikcaféserien går in på sitt trettioförsta år – bland andra kommer Robert Wells, Smoke Rings Sisters och Jönköpings Sinfonietta att turnera runt i länet.
Kulturhuset Spira får även besök av namnkunniga artister som The Real Group 27/9, Maja Francis 12/10 och Magnus Carlsson 25/10. Dessutom kommer Johan Boding, Kalle Moreaus och Gunilla Backman med showen Den Svenska Sångboken 14/11, liksom komikerna Lilla Al-Fadji 16/11 och Måns Möller 7/12 samt Maria Lundqvist med hyllade föreställningen Shirley Valentine.

Se hela utbudet för säsongen på www.smot.se/pa-scen.  Bljetterna släpps på onsdag 8/5 klockan 12.

Samuel Fröler
Rickard Söderberg