Einar Mattsson: KTH Dig-IT Lab kan hjälpa fastighetsbranschen att snabbare nå hållbarhetsmålen

På KTH finns vid sidan om KTH Live-In Lab, också det nya KTH Dig-IT Lab. I all forskning finns enorma mängder data. Om datan delas på ett smartare sätt – att hitta nya gemensamma standarder för beräkningar och delning av dem – så ökar möjligheterna att snabbare hitta lösningar som gynnar innovationstakten i fastighetsbranschen och därmed kan hållbarhetsmålen nås snabbare. Utöver klimat- och miljövinsten gynnar det dessutom fastighetsägarens affär.

En illustration över hur data kan delas
En illustration över hur data kan delas mellan testbäddarna i forskningen

Dig-IT Lab gynnar särskilt det äldre beståndet
Syftet med forskningen här är att kunna påskynda digitaliseringen i fastighetsbranschen för att minska miljöpåverkan. Kompetenscentret ska åstadkomma främjandet av samarbetet mellan näringsliv och akademi. Ett viktigt syfte är att kunna maximera fördelarna med digitaliseringen för en byggnads hela livslängd. Att snabbare kunna bygga in rätt och smartare lösningar i befintliga och äldre hus är en stor utmaning idag. De flesta byggnader är äldre och sällan anpassade efter nya krav på exempelvis energiförbrukningen.

– KTH Dig-IT Lab kommer att ha stor positiv påverkan på fastighetsbranschen och är ett naturligt komplement till KTH Live-In Lab. Det finns ett stort intresse att digitalisera på ett smartare sätt, särskilt i takt med att vi måste öka takten i omställningen till hållbara byggnader.  Den här forskningens potential kan rusta oss så att vi kan nå hållbarhetsmålen snabbare, i både nya och äldre byggnader, kommenterar Mikael Dimadis, styrelseledamot i KTH Live-In Lab och ansvarig för Einar Mattssons projekt inom KTH Dig-IT Lab.

Delad data till förvaltares storas nytta
Förvaltningen av en byggnad handlar till stora delar om att optimera den. Idag finns få tekniska system och lite mängd mätdata, särskilt i äldre byggnader. Att börja använda IT mer för att digitalisera förvaltningen är viktigt för att underlätta för fastighetsförvaltare som behöver kunna förutse vilken utrustning som passar bäst i olika typer av byggnader. KTH Dig-IT Lab kommer möjliggöra ett bredare beslutsunderlag för fastighetsförvaltaren med erfarenhetsdata från liknande byggnader, även om data kommit från en annan fastighetsägare.

– Samtidigt ser vi att framtidens fastighetsförvaltare och driftspersonal kommer att behöva större IT-kompetens för att kunna analysera och optimera fastighetens olika system samt förstå och kunna styra hur AI (smarta algoritmer) kan hjälpa till att snabbare nå önskat resultat, säger Mikael Dimadis.

Flera stora aktörer deltar i samarbetet
Många branschpartners är involverade idag utöver Einar Mattsson. Castellum, Vasakronan, SISAB (Skolbyggnader i Stockholm stad) och Akademiska Hus (som äger studentbostäder och universitetsfastigheter) med flera. Även teknikföretag som Myrspoven är med. Myrspoven jobbar med AI för att optimera en byggnads alla delar som kostar i drift. Det handlar om el-, värme- och vattendata, beläggningsgrad och annat en fastighetsägare har nytta av för att optimera driften.

– I Sverige är KTH unikt med att ha detta IT-Lab. Inom akademin samarbetar KTH med bland andra Uppsala Universitet och Université Grenoble Alpes, avslutar Mikael Dimadis.

Fakta:
Dig-IT Lab har en total budget på 124 miljoner till 2028 där bland andra Einar Mattsson och Vinnova är med som finansiärer.

Einar Mattsson AB är moderbolag i en familjeägd bolagsgrupp som varit verksam på Storstockholms fastighets- och byggmarknad sedan 1935. Idag är Einar Mattsson-sfären Stockholms största privata ägare av hyresbostadsfastigheter. Med genomförandekraft i alla konjunkturer är koncernen bland de mest aktiva projektutvecklarna av nya bostäder i regionen. Koncernens förvaltningsbolag förvaltar drygt 14 000 bostäder åt en bred kundkrets av etablerade fastighetsägare. Bolagsgruppen omfattar även en verksamhet som arbetar med investeringar utanför kärninnehaven. Läs mer om oss på einarmattsson.se och Facebook .

”Ett Einar Mattsson-hus är byggt med omsorg och av kunniga hantverkare” — fredagsporträttet med Leif Larsson14.6.2024 10:00:00 CEST | Blogginlägg

Efter 37 år på Einar Mattsson tänker trä-hantverkaren Leif Larsson nu sluta ställa väckarklockan. Det är dags att gå i pension efter att ha arbetat under tre generationer i den familjeägda koncernen Einar Mattsson. Arbetet med trästommen på befintlig byggnad i kvarteret Råttan sköt upp pensionen ett tag, men i juni är det dags att ägna mer tid för familj, hus och alla fordon.

Hur Einar Mattsson forskar kring mer hållbara fastigheter på KTH Dig-IT Lab5.6.2024 05:54:00 CEST | Nyheter

Einar Mattsson kommer i närtid att starta ett projekt tillsammans med EQUA för att utveckla energiberäkningsmodeller. Fastighetskoncernen Einar Mattsson äger 102 fastigheter från olika tidsepoker – och har därför många tekniska installationer att testa olika modeller på – vilket blir en väldigt bra testplattform för båda parter. Einar Mattssons motiv till att delta är för att minska klimatpåverkan.