Einar Mattsson tar intryck av kulturhistoriska värden och ökar tryggheten i moderniseringen av Slakthusområdet

Slakthusområdet var en gång det ställe där Sveriges modernaste och största slakterier låg. Sedan har andra verksamheter funnits där och nu handlar det om att nå Stockholms stads mål om att skapa återskapa en plats med där bostäder, företag, fokus på mat, kultur och upplevelser samsas. Inte bara för de boende i området utan också för alla stockholmare.

Illustration över ett nybyggt hus med detaljer från kulturhistoriska värden i Slakthusområdet
Illustrationsbild över ett av trapphusen i kvarteret Einar Mattsson ska bygga

– I Slakthusområdet pågår omvandlingen för fullt och framöver startar även byggandet i Kylrumskvarteren där Einar Mattsson ska bygga uppföra 99 väldesignade hyresrätter för eget ägande och förvaltning. Redan i dag har Einar Mattsson bostäder i närheten i Enskede Gård, som ligger kant i kant med det kvarter där där Einar Mattsson ska bygga nytt, berättar Eric Dahlén, projektutvecklare på Einar Mattsson Projekt AB.

Slakthusområdet planeras blir en ny dynamisk stadsdel med 9 000 nya arbetsplatser, 4 000 nya bostäder och en ny tunnelbanestation. Området ska stå helt färdigt 2033.

– Einar Mattssons projekt kommer att ha lägenheter i blandade storlekar, från ett till med ett upp till fyra rum och kök. Kvarteret planeras med mellan fem och tio våningar fördelade i ett tiovåningshus med loftlägenheter högst upp. I bottenvåningen planeras två lokaler. Einar Mattssons projekt ingår i områdets tredje etapp. Det blir spännande att bygga nytt och samtidigt försöka bevara de kulturhistoriska värdena i kvarteret i vår arkitektur. Vi kommer att synliggöra det i materialvalen, bland annat med fasaderna i tegel med klinkerinslag. Det går att gestalta på många sätt, berättar Eric Dahlén.

Einar Mattssons kvaliteter stärker området
Eric arbetade tidigare på Stockholms Stads Exploateringskontor med just Slakthusområdet och är därför väl insatt i planer och tankar kring stadsutvecklingen byggnationen här strax söder om Södermalm. Einar Mattsson stärker sin långsiktiga närvaro i området och tillför det typiska för fastighetskoncernen Einar Mattsson; välbyggda och välplanerade lägenheter med kvalitetsmaterial, nöjda hyresgäster och en synlig och märkbar fastighetsförvaltning. Slakthusområdet kommer att ha en stor genomströmning av många besökare, där Einar Mattssons närvaro bidrar till trygghet och ordning och reda för de boende.

Slakthusdagen firas 18 maj
Slakthusdagen firas den 18 maj klockan 12.00-16.00 med en stor mängd aktiviteter, uppträdanden och vandringar i området. Du hittar hela programmet på Stockholms stads webbplats här.

Einar Mattsson AB är moderbolag i en familjeägd bolagsgrupp som varit verksam på Storstockholms fastighets- och byggmarknad sedan 1935. Idag är Einar Mattsson-sfären Stockholms största privata ägare av hyresbostadsfastigheter. Med genomförandekraft i alla konjunkturer är koncernen bland de mest aktiva projektutvecklarna av nya bostäder i regionen. Koncernens förvaltningsbolag förvaltar drygt 14 000 bostäder åt en bred kundkrets av etablerade fastighetsägare. Bolagsgruppen omfattar även en verksamhet som arbetar med investeringar utanför kärninnehaven. Läs mer om oss på einarmattsson.se och Facebook .

”Ett Einar Mattsson-hus är byggt med omsorg och av kunniga hantverkare” — fredagsporträttet med Leif Larsson14.6.2024 10:00:00 CEST | Blogginlägg

Efter 37 år på Einar Mattsson tänker trä-hantverkaren Leif Larsson nu sluta ställa väckarklockan. Det är dags att gå i pension efter att ha arbetat under tre generationer i den familjeägda koncernen Einar Mattsson. Arbetet med trästommen på befintlig byggnad i kvarteret Råttan sköt upp pensionen ett tag, men i juni är det dags att ägna mer tid för familj, hus och alla fordon.

Hur Einar Mattsson forskar kring mer hållbara fastigheter på KTH Dig-IT Lab5.6.2024 05:54:00 CEST | Nyheter

Einar Mattsson kommer i närtid att starta ett projekt tillsammans med EQUA för att utveckla energiberäkningsmodeller. Fastighetskoncernen Einar Mattsson äger 102 fastigheter från olika tidsepoker – och har därför många tekniska installationer att testa olika modeller på – vilket blir en väldigt bra testplattform för båda parter. Einar Mattssons motiv till att delta är för att minska klimatpåverkan.

”Jag gillar att hjälpa människor så vardagen fungerar bättre” — fredagsporträttet med Jonas Nylén31.5.2024 10:00:00 CEST | Blogginlägg

En kampsportande före detta besiktningsman som varit schackspelare. Så kan vi beskriva fastighetstekniker Jonas Nylén. Han är ganska ny i Einar Mattsson-koncernen och uppskattar både kunskapsbredden och den trevliga kulturen. Spårskruvmejseln är en klar favorit bland verktygen i det dagliga. Lär känna Jonas lite mer i dagens fredagsporträtt från Einar Mattsson: