Östgötatrafiken räknar med pappor
Den 13 maj går Östgötatrafikens nya varumärkeskampanj igång. Den syftar till att få fler att se kollektivtrafiken som ett smart och hållbart sätt att resa.
Kampanjkonceptet uppmärksammar det faktum att män reser med kollektivtrafiken i mindre utsträckning än övriga i samhället. Med glimten i ögat uppmanar Östgötatrafiken de som är bäst på kollektivtrafik – ungdomarna – att hjälpa sina pappor att testa kollektivtrafiken och resa mer hållbart.
Östgötatrafiken, siktar på att få en större andel östgötar att välja kollektivtrafiken istället för bilen i sin vardag. Idag är marknadsandelen 20 procent men år 2030 är målsättningen att den ska vara 32 procent. Det skiljer en hel del på i vilken uträckning män och kvinnor reser med kollektivtrafiken. I Östergötland är marknadsandelen bland kvinnor i vuxen ålder 43 procent högre än män i samma ålder, enligt Svensk Kollektivtrafiks Kollektivtrafikbarometern.
- Vi tror att fler kan se fördelarna med att resa med kollektivtrafiken. Med kampanjen vill vi uppmana östgötarna i allmänhet och män i synnerhet att låta sig inspireras av de unga och testa, säger Anna Runesson, kommunikationschef på Östgötatrafiken.
Kampanjens budskap är ”Hjälp din pappa resa mer hållbart. Varje pappa räknas”. I ett antal korta filmer syns en pappa som med hjälp av sin dotter upptäcker några av fördelarna med kollektivtrafiken.
Östgötatrafiken delar också enkla tips och råd om hur det funkar att resa med kollektivtrafiken i Östergötland.
- Vi vill visa hur enkelt det är att resa med oss. Till exempel att söka sin resa i vår app och köpa biljett uppfattas som enkelt av väldigt många, säger Anna Runesson.
Kampanjen kommer att synas i digitala kanaler, på utomhustavlor runt om i Östergötland samt höras i radio och poddar. Dessutom blir vissa av platserna på Östgötatrafikens bussar ”pappa-platser” under ett par veckor.
- På pappa-platserna kommer pappor som reser med Östgötatrafiken att bli uppmärksammade och tackas. I korta filmklipp får de ta del av hälsningar från ungdomar som visar sin uppskattning, säger Anna Runesson.
Kampanjen kommer att pågå i fyra veckor under perioden maj till juni.
Film 1 - hörlurar
https://youtu.be/2DHqNfbyH_o
Film 2 - appen
https://youtu.be/Y1KTca6jj_I
Film 3 - wifi
https://youtu.be/gOzL4x3x9UY
Film 4 - hälsar på alla
https://youtu.be/UGYDMXaP9Fw
Film 5 - skämtar med föraren
https://youtu.be/4vA85DGd2hs
Film 6 - handtag
https://youtu.be/AClkfMfLAsE
Nyckelord
Kontakter
Anna RunessonKommunikationschef
Tel:010-434 01 62press@ostgotatrafiken.seMattias NäsströmBiträdande trafikchef
Tel:010-434 00 40press@ostgotatrafiken.seOm oss
Östgötatrafiken ansvarar för kollektivtrafiken i Östergötland. Vi planerar linjer och tidtabeller med buss, tåg och spårvagn med målet att ge dig som kund en enkel, trygg och bekväm resa och ett bra och pålitligt alternativ till bilen.
Finns mer om oss här: Vi och vårt uppdrag - Östgötatrafiken (ostgotatrafiken.se)
Följ Östgötatrafiken
Abonnera på våra pressmeddelanden. Endast mejladress behövs och den används bara här. Du kan avanmäla dig när som helst.
Senaste pressmeddelandena från Östgötatrafiken
Östgötatrafiken: Det är enkelt att vara smart4.11.2024 07:20:00 CET | Pressmeddelande
Det är smart att välja det hållbara alternativet. Och att resa kollektivt är ett enkelt sätt att vara smart. Det krävs inte så mycket. Du behöver bara sätta dig på bussen – och göra ingenting.
Östgötatrafiken delar ut 20 000 reflexer till sina kunder18.10.2024 08:10:03 CEST | Pressmeddelande
Östgötatrafiken vill sätta fokus på säkerheten i höstmörkret och delar därför ut 20 000 reflexer till sina kunder under nästa vecka.
10 000 fler resor tack vare körkortskampanj25.9.2024 07:53:47 CEST | Pressmeddelande
Under den bilfria dagen i söndags gjordes över 10 000 fler resor med Östgötatrafiken jämfört med en vanlig söndag, då kunderna kunde använda sitt körkort som biljett.
Förra årets succé är tillbaka – res med körkortet som biljett16.9.2024 07:44:00 CEST | Pressmeddelande
Den 16–22 september är det dags för Europeiska mobilitetsveckan – ett EU-initiativ som syftar till att underlätta och uppmuntra till hållbara resor och transporter.
Östgötatrafiken och LHC samarbetar för mer hållbara resor5.9.2024 12:28:00 CEST | Pressmeddelande
Östgötatrafiken inleder nu ett spännande pilotprojekt i samarbete med Linköping Hockey Club som syftar till att göra det lättare att ta sig till och från matcherna på ett smart och hållbart sätt.
I vårt pressrum kan du läsa de senaste pressmeddelandena, få tillgång till pressmaterial och hitta kontaktinformation.
Besök vårt pressrum