Ny nordisk undersökning bland 4 000 personer bekräftar oroande ökning av stress

En ny nordisk undersökning från försäkringsbolaget If visar att stressen sprider sig i hela Norden. 51 procent av befolkningen i Norden upplever att deras arbetsförmåga har påverkats negativt av stress. ”Vi ser tydliga paralleller mellan den upplevda stressnivån och sjukskrivningstalen. Utvecklingen går åt fel håll”, säger Kristina Ström Olsson, hälsostrateg på If.

"En del av resultaten kring arbetsmiljö och det hybrida arbetslivet skulle behöva utforskas mer", säger Kristina Ström Olsson, hälsostrateg på If.

Ifs nordiska hälsorapport som lanseras i dag visar att stressen är ett utbrett problem i hela Norden, med en oroande ökning bara sedan förra året. 88 procent av de tillfrågade upplever negativ stress i sin vardag. Mer än hälften, 52 procent, av dem har varit stressade i mer än sex månader. Det är en ökning med 30 procent från 2023.

Antalet sjukskrivna på grund av stress i Sverige har ökat nästan sjufalt på ett drygt decennium. Aldrig tidigare har så många varit sjukskrivna på grund av stress. I december 2023 var 44 465 personer i Sverige inne på en minst två veckor lång sjukskrivning på grund av stress, visar statistik från Försäkringskassan som If tidigare sammanställt. Sjukskrivningar av stress på rekordnivå – se regionala variationerna (if.se)

– De här siffrorna är alarmerande och måste tas på allvar. Det krävs ett förebyggande arbete utifrån ett helhetsperspektiv där arbetsgivarna tar sitt ansvar för att stoppa utvecklingen mot en kroniskt stressad befolkning. Vi måste som enskilda individer också stanna upp och reflektera över detta. Arbetsförmågan är bland det första som påverkas så här borde det finnas ett intresse från alla parter att förebygga ohälsa, säger Kristina Ström Olsson, hälsostrateg på If.

Sömnproblem står ut som den vanligaste konsekvensen av stressen och 2 av 3 har svårt att sova, visar Ifs rapport. 65 procent upplever dålig sömnkvalitet – 69 procent i Finland. Andra symtom är ångest, irritation, problem med koncentrationen och minnesförlust.

En annan tydlig trend är att kvinnor upplever mer stress än män.

– En del av resultaten kring arbetsmiljö och det hybrida arbetslivet skulle behöva utforskas mer. Vi ser att de som arbetar en del hemifrån anser att det har en positiv effekt på hälsan. Men de svarar samtidigt att de upplever sig mer stressade i högre utsträckning än andra. Vid hybridarbete krävs tydlighet i ledarskap, förväntningar och uppföljning från arbetsgivaren, säger Kristina Ström Olsson, på If.

Den vanligaste triggern för stress är privata problem, men det finns en del skillnader mellan länderna. Balansen mellan arbete och privatliv upplevs som ett stort problem främst i Norge medan oron över den ekonomiska situationen är en huvudorsak till stress i Finland.

Fler resultat från If Nordic Health Report 2024:

• 88 procent upplever negativ stress (jämfört med 84 procent 2023).
  • 51 procent av befolkningen i Norden upplever att deras arbetsförmåga har påverkats negativt av stress. Endast 21 procent fick tillräckligt med hjälp av sin arbetsgivare.
  • Mer än hälften, 52 procent, av de som upplever negativ stress har varit stressade i mer än sex månader. Det är en ökning med 30 procent från 2023 (40 procent). Ökningen är störst i Danmark (+58 procent) och Sverige (+42 procent).
  • Mer än en tredjedel av befolkningen (35 procent) oroar sig för långvarig sjukskrivning. Norrmännen oroar sig i lägre grad.

Ladda ned hela rapporten här: if_nordic_health_report_2024.pdf

Om rapporten

If Nordic Health report 2024 är baserad på svar från 4 013 personer i Norden mellan den 24 januari och den 5 februari 2024. Norge (n = 1 006), Sverige (n = 1 003), Danmark (n = 1 002) och Finland (n = 1 002). Resultaten är viktade för kön, ålder och plats för att representera befolkningens attityder.

Kristina Ström Olsson, nordisk hälsostrateg på If.

Om oss

If presents record-high growth and large interest in personal health7.5.2024 08:54:14 CEST | Pressmeddelande

“Today, If presents the highest topline growth yet for the first quarter (7.6%). We improved our profit before taxes (6.5%), supported by strong investment return. Personal insurance is growing the fastest, but even more encouraging is the steady growth in all business areas. Wide growth demonstrates the strength of our geographical footprint and diversified portfolio. The impact of the severe Nordic winter we’ve experienced this year weights down the combined ratio, but the underlying performance is strong”, If’s CEO Morten Thorsrud comments when presenting the results of the first quarter of 2024.

If presenterar en rekordhög tillväxt och stort intresse för personhälsa i första kvartalet7.5.2024 08:53:17 CEST | Pressmeddelande

”If presenterar i dag den högsta tillväxten någonsin för det första kvartalet (7,6%). Vi förbättrade vårt resultat före skatt (6,5%), med stöd av en stark investeringsavkastning. Personförsäkringar växer snabbast, men ännu mer lovande är den stadiga tillväxten inom alla affärsområden. Bred tillväxt visar styrkan i vår geografiska närvaro och diversifierade portfölj. Effekterna av den stränga nordiska vintern vi upplevt i år tynger totalkostnadsprocenten, men den underliggande utvecklingen är stark”, säger Ifs koncernchef Morten Thorsrud, i en kommentar till resultatet för första kvartalet 2024.