Damerna inleder nästa säsong i Eskilstuna och Gävle

Spanien står som motståndare för damlandslagets på enda samlingen under hösten inför EM-äventyret. Landskamperna spelas i Eskilstuna den 24 oktober och i Gävle den 26 oktober.

– En väldigt bra motståndare för oss i våra EM-förberedelser och vi är glada att få spela två nya landskamper inför vår hemmapublik, säger förbundskaptenen Tomas Axnér.

Foto: Christoffer Borg Mattisson/Handbollslandslaget

Under våren har de svenska damerna kvalat in till såväl OS i sommar som EM i vinter. Mellan turneringarna finns det under hösten endast ett tillfälle för förbundskaptenen Tomas Axnér att samla landslaget och nu står det klart att han får göra det på hemmaplan.

Landslaget kommer att bo i Gävle under landslagsveckan i höst, men den första av de två matcherna mot Spanien kommer att spelas i Eskilstuna torsdagen den 24 oktober. Lördagen den 26 oktober är det sedan dags för returmöte i Gavlehovshallen i Gävle, den första damlandskampen i Gästrikland sedan 1979.

– Vi har haft fantastiskt fina matcher inför fullsatta matcher i Eskilstuna de senaste åren och det blir kul att både komma dit och till Gävle där vi inte varit tidigare. Vi älskar att komma till nya platser och ge fler möjlighet att se landslaget live, säger Kristin Thorleifsdóttir.

Glädjen är ömsesidig och de lokala representanterna i både Gävle och Eskilstuna ser fram emot att ta emot landslaget.

– Handbollen i Gävle har fått en spännande nystart tack vare engagerade eldsjälar och det är en sport med god potential att växa i vårt distrikt. Handboll är en stark publiksport och det är otroligt glädjande att en landskamp kommer att spelas i Gavlehovshallen! Det blir ett fantastiskt tillfälle för handbollsintresserade och handbollsspelare i Gästrikland med omnejd att få uppleva en match på hög nivå och att heja på det svenska damlandslaget, säger Helene Börjesson (MP), ordförande i kultur- och fritidsnämnden i Gävle kommun.

Anders Nordén, ordförande i lokala arrangören Forsbacka IK:

– Vi har under många år kämpat på i en undanskymd tillvaro som ensam förening med handboll i distriktet, vi är nu glada att en ny förening i Gävle bildats och ännu gladare över att få vara medarrangör till det finaste vi har – en handbollslandskamp med vårt damlandslag. Vi räknar med ett stort intresse för att se denna landskamp på hemmaplan i Gävle och ser med spänning fram mot att få jobba med alla volontärer som bidrar för ett evenemang i världsklass.

Om det var 35 år sedan det senast spelades landslagshandboll på damsidan i Gästrikland är damerna desto vanare att vara i Eskilstuna. 2021 möttes Sverige och Island där i EM-kvalet och 2022 kom Brasilien på besök för en landskamp. Inför OS i sommar kommer såväl dam- som herrlandslaget att ha sitt förläger i den sörmländska staden.

– Vi är stolta att får vara med och arrangera ännu en landskamp tillsammans med Handbollslandslaget och Destination Eskilstuna. Att damerna möter ett topplag som Spanien hoppas vi ska bidra till att öka intresset för handboll i regionen ännu mer och vara en inspiration för alla våra ungdomar i klubben, säger Björn Frössevi, ordförande i Eskilstuna Guif.

OS avgörs för damerna i franska Paris och Lille 25 juli–10 augusti medan EM spelas i Österrike, Schweiz och Ungern 28 november–15 december.

Biljetterna till Sveriges matcher mot Spanien i Eskilstuna den 24 oktober och Gävle den 26 oktober släpps på Handbollslandslaget.se/biljetter den 24 maj.

Sverige är en av världens främsta handbollsnationer med 25 medaljer på seniorsidan i OS, VM och EM. I de senaste nio mästerskapen för damerna och herrarna har Sverige slutat bland de fem bästa i samtliga.

Damernas OS-trupp uttagen4.6.2024 11:15:00 CEST | Pressmeddelande

Sommarens stora handbollsäventyr närmar sig och i dag har 17 svenska damspelare fått besked att de ska till Paris i sommar. 14 av dem får skrivas in i truppen medan tre initialt är reserver på plats. – Vi känner oss trygga med vår trupp som kan ge oss verktyg att förändra matchbilder både offensivt och defensivt, samtidigt som den innehåller en hel del rutin med spelare som deltagit i OS tidigare, säger förbundskaptenen Tomas Axnér.

Sverige mot världsmästaren i Linköping13.5.2024 11:51:42 CEST | Pressmeddelande

Herrlandslagets första hemmamatch nästa säsong spelas i Linköping den 10 november. Sverige ställs mot tuffast möjliga motstånd i den andra omgången av EHF Euro Cup i form av Danmark. – Fantastiskt roligt att få komma tillbaka till Linköping och spela. Danmark har tre VM-guld i rad, så det är verkligen en tuff motståndare, säger östgöten Felix Claar som blev åttamålsskytt och var bäst på planen när Sverige senast var spelade i Linköping och i går utsågs till årets spelare i svensk handboll.