93 procent fler långpendlare på Gotland sedan 2019
På Gotland har antalet långpendlande ingenjörer ökat med 93 procent sedan 2019. I totalt 13 ”Teams-trakter” har långpendlingen in till storstäderna exploderat efter pandemin. Det framgår i en ny rapport från Sveriges Ingenjörer, som visar hur distansarbete har förändrat arbetslivet för 87 000 ingenjörer.

– Vi har undersökt var ingenjörerna bor och var de jobbar före respektive efter pandemin och listat 13 så kallade “Teams-trakter”. Det är områden som har sett en särskilt stor ökning av långdistanspendlare sedan 2019, säger Johan Kreicbergs, samhällspolitisk chef på Sveriges Ingenjörer.
Ökning av bosatta ingenjörer med mer än 10 mil till sin arbetsplats
|
Postnummer |
Referensort |
Ökning långpendlare |
|
62 |
Visby/Gotland |
93 procent |
|
84 |
Sveg/Härjedalen |
92 procent |
|
79 |
Falun |
82 procent |
|
33 |
Värnamo |
75 procent |
|
53 |
Lidköping |
63 procent |
|
34 |
Ljungby |
61 procent |
|
56 |
Habo |
59 procent |
|
95 |
Haparanda |
59 procent |
|
81 |
Hofors |
59 procent |
|
80 |
Gävle |
59 procent |
|
86 |
Timrå |
58 procent |
|
67 |
Arvika* |
56 procent |
|
78 |
Borlänge |
51 procent |
*För Arvika bör ökningen tolkas med försiktighet då antalet långpendlare är färre än 20.
– På Gotland har antalet långpendlande ingenjörer ökat med 93 procent sedan 2019. Vår slutsats är att dessa distansarbetare lockats av lägre bostadspriser och närheten till naturen, säger Johan Kreicbergs.
Undersökningen omfattar enbart ingenjörer, men totalt arbetar nu 1,8 miljoner svenskar regelbundet på distans.
– Det ökade distansarbetet kan komma att ha stora samhällseffekter, på alltifrån skattesystem till offentliga investeringar och bostadspriser. En ingenjör i Stockholm tjänar cirka 20 procent mer än ingenjörer med liknande roller i exempelvis Västernorrland och Norrbotten, där Timrå respektive Haparanda ligger, säger Johan Kreicbergs.
Gemensamt för dessa 13 identifierade ”Teams-trakter” är långpendling till storstadsregionerna Stockholm–Solna, Göteborg och Malmö–Lund. Bland de nytillkomna långpendlarna på Gotland är det 62 procent som pendlar till Stockholm-Solna.
Vanligaste pendlingsdestinationerna per område 2024
|
Stockholm–Solna |
Göteborg |
Malmö–Lund |
Övrigt |
|
|
Visby/Gotland |
62% |
|||
|
Sveg/Härjedalen |
43% |
|||
|
Falun |
54% |
|||
|
Värnamo |
42% |
|||
|
Lidköping |
48% |
|||
|
Ljungby |
29% |
|||
|
Habo |
41% |
|||
|
Haparanda |
59% |
|||
|
Hofors |
68% |
|||
|
Gävle |
48% |
|||
|
Timrå |
62% |
|||
|
Borlänge |
49% |
*Tabellen avser nytillkomna pendlare sedan 2019. I Arvika rör det sig om så få individer per pendlingsdestination att vi väljer att inte redovisa resultatet i tabellen.
Så togs Teams-trakterna fram
I rapporten Distansarbetsrevolutionen använde Sveriges Ingenjörer anonymiserade uppgifter om postnummer för hem och arbetsplats för 100 000 ingenjörer under 2019 och 2024. Vi har i denna analys endast använt oss av uppgifter för de medlemmar som vi har registrerade både 2019 och 2024. Totalt innebär det att analysen baserar sig på 86 700 individer.
Vi har matchat postnumrens mittpunkter för att ta fram uppskattningar på våra medlemmars avstånd till sina arbetsplatser. Svenska postnummer är femsiffriga och många postnummer framför allt i storstäderna täcker enbart en begränsad geografisk yta. För att kunna analysera flyttningarna och identifiera Sveriges teams-trakter har vi grupperat postnummerområdena på tvåsiffernivå. Därefter har vi matchat dessa tvåsiffriga postnummer till en större ort i postnumrets centrum, vilket är den ort som redovisas i den här analysen.
Kontakter
Mattias BengtssonPresschef
Tel:08-33 74 29mattias.bengtsson@sverigesingenjorer.sewww.sverigesingenjorer.se/opinion-och-press/Bilder


Dokument
Länkar
Sveriges Ingenjörer är fackförbund och intresseorganisation för landets
högskoleutbildade ingenjörer. Förbundet är med cirka 175 000 medlemmar näst störst inom akademikerfederationen Saco. Se även sverigesingenjorer.se
Följ Sveriges Ingenjörer
Abonnera på våra pressmeddelanden. Endast mejladress behövs och den används bara här. Du kan avanmäla dig när som helst.
Senaste pressmeddelandena från Sveriges Ingenjörer
Gymnasieelever på natur och teknik bestraffas av dagens betygsystem2.12.2025 12:00:00 CET | Pressmeddelande
Regeringen vill att fler elever ska läsa natur eller teknik men elever som väljer naturvetenskaps- eller teknikprogrammet på gymnasiet får lägre slutbetyg än jämförbara elever på andra högskoleförberedande program. Detta visar en ny rapport, som släpps i dag. Resultatet gör att ungdomar väljer bort dessa utbildningar av taktiska skäl, vilket hotar Sverige som tekniknation.
Entreprenadingenjör i Malung-Sälen invald i förbundsstyrelsen Sveriges Ingenjör25.11.2025 15:55:50 CET | Pressmeddelande
Artem Adylev, entreprenadingenjör på Vatten & Avfall i Malung Sälen AB och räddningspersonal i beredskap i räddningstjänsten, valdes på tisdagen in i förbundsstyrelsen för Sveriges Ingenjörer.
Chalmersingenjör invald i förbundsstyrelsen Sveriges Ingenjör25.11.2025 15:55:32 CET | Pressmeddelande
Peter Hellqvist, civilingenjör som arbetar med alumnkontakter på Chalmers tekniska högskola i Göteborg, valdes på tisdagen in i förbundsstyrelsen för Sveriges Ingenjörer.
Hela Sverige måste satsa på AI för vår konkurrenskraft25.11.2025 15:55:07 CET | Pressmeddelande
Sveriges förmåga och ambitioner på AI-området måste förstärkas. Det anser Sveriges Ingenjörer, som under tisdagen antog en AI-politisk inriktning för kommande år.
Polhemspriset för innovationer inom internetuppkoppling i kollektivtrafiken19.11.2025 13:00:00 CET | Pressmeddelande
Polhemspriset 2025 tilldelas Mats Karlsson, teknisk chef på Icomera AB i Göteborg, för sitt avgörande bidrag till utvecklingen av internetuppkoppling i kollektivtrafiken. Hans lösningar används världen över och omkring 28 000 fordon i 30 länder är uppkopplade med tekniken.
I vårt pressrum kan du läsa de senaste pressmeddelandena, få tillgång till pressmaterial och hitta kontaktinformation.
Besök vårt pressrum