Einar Mattsson förvärvar mark för nytt bostadsprojekt i Nacka

Under april 2024 har Einar Mattsson förvärvat mark i Jarlaberg, i närheten av Nacka Forum. På platsen planerar Einar Mattsson att uppföra ett kvarter med cirka 50 - 55 bostäder, ett mindre antal radhus och lokaler som placeras ut mot ett trivsamt torg. Kvarteret ritas av Varg arkitekter. Detaljplan har vunnit laga kraft och nu kan projektering starta. Efter bygglov planeras byggstart till våren 2025. Säljare av marken är Svenska Nyttobostäder AB.

Li Cederwall Frizzo, affärutvecklare på Einar Mattssson Projekt AB

Einar Mattsson är en långsiktig fastighetsägare som utvecklar bostäder i de flesta konjunkturer. Kvarteret planeras för ca 50 – 55 bostäder samt radhus och lokaler.  Det är en fantastisk plats med vatten och natur på ena sidan, och nära till ett stort utbud av service i Nacka Forum och bussar som tar dig in till Slussen på 20 minuter. Sedan får vi inte glömma att det kommer en tunnelbanestation i närheten. Som det ser ut nu är planen att byggstarta tidigt under våren 2025, berättar Li Cederwall Frizzo, Affärsutvecklingschef på Einar Mattsson Projekt AB.

Jarlaberg – mellan Nacka Strand och Nacka forum

Einar Mattssons bostäder kommer att utvecklas nära park och Nyckelvikens naturreservat Jarlaberg. Området ligger mellan Nacka Strand och Nacka Forum. Nacka Strand erbjuder sjönära restauranger och butiker, småbåtshamn och fördelen att kunna ta båt till stan, till Lidingö eller längre ut i skärgården. På andra sidan, ca en kilometer bort, hittar du Nacka forum, ett stort centrum med stort butiksutbud. Här finns även flera vårdinrättningar, caféer och restauranger. 2030 beräknas tunnelbanan vara klar.

För mer information:

Li Cederwall Frizzo, Affärsutvecklingschef, Einar Mattsson Projekt AB,

Ewelina Holm, Kommunikationschef, Einar Mattsson AB,

Om Einar Mattsson Projekt AB

Einar Mattsson är en långsiktig fastighetsaktör som varit verksam på Stockholms bostadsmarknad i drygt 85 år. Med 6 000 bostäder är vi idag Stockholms stads största privata ägare av hyresbostäder.  Einar Mattsson Projekt AB är det dotterbolag som arbetar med att utveckla nya bostads- eller hyresrätter i alla konjunkturcykler. Det görs i Stockholmsregionen där råmark eller projektfastigheter förvärvas och utvecklas till efterfrågade bostäder. Einar Mattsson är en av de mest aktiva projektutvecklarna i regionen. I koncernen ingår också ett fastighetsbolag, förvaltningsbolag, en byggentreprenadverksamhet och ett bolag som sköter övriga investeringar.

”Ett Einar Mattsson-hus är byggt med omsorg och av kunniga hantverkare” — fredagsporträttet med Leif Larsson14.6.2024 10:00:00 CEST | Blogginlägg

Efter 37 år på Einar Mattsson tänker trä-hantverkaren Leif Larsson nu sluta ställa väckarklockan. Det är dags att gå i pension efter att ha arbetat under tre generationer i den familjeägda koncernen Einar Mattsson. Arbetet med trästommen på befintlig byggnad i kvarteret Råttan sköt upp pensionen ett tag, men i juni är det dags att ägna mer tid för familj, hus och alla fordon.

Hur Einar Mattsson forskar kring mer hållbara fastigheter på KTH Dig-IT Lab5.6.2024 05:54:00 CEST | Nyheter

Einar Mattsson kommer i närtid att starta ett projekt tillsammans med EQUA för att utveckla energiberäkningsmodeller. Fastighetskoncernen Einar Mattsson äger 102 fastigheter från olika tidsepoker – och har därför många tekniska installationer att testa olika modeller på – vilket blir en väldigt bra testplattform för båda parter. Einar Mattssons motiv till att delta är för att minska klimatpåverkan.

”Jag gillar att hjälpa människor så vardagen fungerar bättre” — fredagsporträttet med Jonas Nylén31.5.2024 10:00:00 CEST | Blogginlägg

En kampsportande före detta besiktningsman som varit schackspelare. Så kan vi beskriva fastighetstekniker Jonas Nylén. Han är ganska ny i Einar Mattsson-koncernen och uppskattar både kunskapsbredden och den trevliga kulturen. Spårskruvmejseln är en klar favorit bland verktygen i det dagliga. Lär känna Jonas lite mer i dagens fredagsporträtt från Einar Mattsson: