Hälsokostsäljare dömda betala över 2 miljoner
Många konsumenter har råkat ut för företagen Immitecs förbjudna säljmetoder under namnet Caredirect. Nu döms företagen att betala över två miljoner kronor i marknadsstörningsavgift.
Patent- och marknadsdomstolen slår fast att företaget Immitec Sverige AB och det norska företaget Immitec Norge AS har brutit mot marknadsföringslagen på en rad punkter.
Tävling och prova-på-paket
Företagen sysslar med telefonförsäljning av hälsokost, kosttillskott samt hud- och hygienprodukter under namnet Caredirect och ibland Hälsorutan. Företagen har i många fall fått konsumenterna att tro att de vunnit en tävling eller ska få ett gratis provpaket. Konsumenterna har i stället fastnat i ett abonnemang på hälsokost.
Allvarligt och återkommande
Förutom vinster som inte finns och provpaket som inte är gratis har företagen krävt betalning för varor som konsumenten inte beställt. Domstolen konstaterar att det rör sig om aggressiv marknadsföring och överträdelser av allvarlig och systematisk art.
– Vi är nöjda med att domstolen delar Konsumentombudsmannens syn på allvaret i företagens agerande, även om vi hade önskat en högre marknadsstörningsavgift, säger Gunnar Wikström, processråd vid KO.
Måste informera
Domstolen skriver i domen att företagen tydligt måste informera om att de vill sälja ett abonnemang, vad det kostar, hur ofta leveranserna kommer och abonnemangets löptid. Företaget måste också göra det tydligt för konsumenterna vilka kostnader som tillkommer och att man har ångerrätt.
Högt vite
Förutom marknadsstörningsavgift på sammanlagt 2 120 000 kronor för de båda bolagen, är domens punkter kopplade till vite. Det innebär att om företagen bryter mot förbuden och informationskraven framöver kan de sammanlagt komma att dömas att betala vite på 14 miljoner kronor i månaden.
Kontakter
Kontakt för medierna: processråd Gunnar Wikström via presstjänsten tfn 054-19 40 20.
Konsumentverket håller koll på dagens och framtidens konsumentvardag. Vi bidrar till väl fungerande marknader där både konsumenter och företag vet vad som gäller. Du kan läsa mer om oss och vårt uppdrag på konsumentverket.se
Följ Konsumentverket
Abonnera på våra pressmeddelanden. Endast mejladress behövs och den används bara här. Du kan avanmäla dig när som helst.
Senaste pressmeddelandena från Konsumentverket
Många reflexselar syns för dåligt25.11.2024 09:39:03 CET | Pressmeddelande
Många använder reflexselar i vintermörkret. Nu visar Konsumentverkets granskning att många reflexselar syns för dåligt.
Många frågor om hälsobedömningar på nätet som uppfattas som gratis21.11.2024 09:25:27 CET | Pressmeddelande
Just nu får Konsumentverket många anmälningar och frågor som rör onlinetjänster som uppfattas som gratis, men som i själva verket kostar pengar. På senare tid har det kommit att handla om hälsobedömningar där användaren faktureras 900 kronor i efterskott.
Marknadsstörningsavgift för fula försäljningsmetoder19.11.2024 11:27:26 CET | Pressmeddelande
Säljarna lovade gratis hörlurar och surfplattor samt sänkt abonnemangskostnad, men konsumenterna som skrev på fick fakturor på 11 000 – 25 000 kronor. Nu kräver domstolen att både företaget Folisker AB, och personen bakom slutar med de fula metoderna.
Banken behöver inte ersätta bedrägeridrabbad11.11.2024 12:10:11 CET | Pressmeddelande
Konsumentombudsmannen, KO, ville att Nordea skulle tvingas ersätta en kund som drabbats av bedrägeri. Men Stockholms tingsrätt går på bankens linje och menar att banken följt lagen och inte har mer ansvar.
Temu får hård kritik av Konsumentverket och andra europeiska konsumentskyddsmyndigheter8.11.2024 12:03:51 CET | Pressmeddelande
Den kinesiska handelsplattformen kritiseras för att bryta mot konsumentskyddande lagar på en rad punkter. Nu kräver myndigheterna att Temu följer samma regler som andra bolag som riktar sin marknadsföring mot europeiska konsumenter.
I vårt pressrum kan du läsa de senaste pressmeddelandena, få tillgång till pressmaterial och hitta kontaktinformation.
Besök vårt pressrum