Många studenter i Stockholm är osäkra inför EU-valet, men kommer att rösta

4 av 10 studenter i Stockholm har ännu inte bestämt vilket parti de ska rösta på i EU-valet den 9 juni. En färsk undersökning utförd av Stockholms studentbostäder visar att 40 procent av de tillfrågade manliga studenterna och 34 procent av de kvinnliga studenterna ännu inte har bestämt vilket parti de ska rösta på i EU-valet den 9 juni.

Mattias Carrass

70 procent av de tillfrågade studenterna vet om att det är val till Europaparlamentet och 58 procent svarar att de kommer att rösta. Mänskliga rättigheter, miljö/klimat och demokrati är de viktigaste frågorna för Stockholmsstudenter.

– Det finns en hög kännedom om att det är val till Europaparlamentet och en stor andel svarar också att de kommer att rösta. EU-valet får mest uppmärksamhet de sista veckorna innan valdagen, det kan förklara att många fortfarande är osäkra på var de ska lägga sin röst. Men undersökningen visar att Europafrågorna engagerar många unga, säger Mattias Carrass, vd för SSSB.

I det senaste EU-valet 2019 var det 55 procent av alla röstberättigande som röstade.

Socialdemokraterna största parti

Bland de som har bestämt vilket parti de ska rösta på är det 17 procent som svarar att de kommer att rösta på Socialdemokratierna, 13 procent som kommer att rösta på Vänsterpartiet och 9 procent som röstar på Miljöpartiet. 7 procent svarar att de kommer att rösta på Moderaterna och 4 procent att de röstar på Sverigedemokraterna. Det är mindre än 4 procent som uppger att de kommer rösta på Centerpartiet, Kristdemokraterna och Liberalerna, samt på ”Annat parti”, så det nyligen lanserade Folklistan kan inte sägas ha fått genomslag hos studenterna i Stockholm.

Om undersökningen:

Undersökningen är en del av Studentbarometern, som genomförs av Demoskop på uppdrag av Stiftelsen Stockholms studentbostäder via en webbenkät bland universitets- och högskolestudenter i Storstockholmsområdet. Urvalet till undersökningen är dels draget ur SSSB:s boenderegister (ca 30 procent), dels i Mecenats studentdatabas (ca 70 procent).

Antal svarande: 1360 studenter.

Undersökningsperiod 10 april – 2 maj 2024.

Känner du till att det är eu val
Vilken är den viktigaste frågan
Vilket parti kommer du rösta på

Vi har funnits i över 60 år och är störst på studentbostäder i Sverige med våra lite drygt 8500 bostäder. Vi siktar högt i enlighet med vår vision: ”Med attraktiva hem för studenter skapar vi framtid”. Vi erbjuder olika typer av studentbostäder, allt ifrån korridorsrum till ettor och familjelägenheter över hela Stockholm. Vi är en kundnära organisation med uppdraget att vara en fastighetsägare som erbjuder kåranslutna studenter i Stockholm ett trivsamt och prisvärt boende. När vi beskriver oss själva säger vi att vi är ”Av studenter. För studenter. Med studenter”. Vi drivs i stiftelseform av vår ägare och grundare Stockholms studenters centralorganisation och jobbar alltid med studenten i fokus.