Morgonpressens läsarintäkter oförändrade - men annonsintäkterna fortsätter falla
Morgonpressens samlade intäkter från annonsörer och läsare minskade med två procent under 2024 års första kvartal, jämfört med samma period förra året. Det visar ny statistik från branschorganisationen Tidningsutgivarna (TU).
2024 års första kvartal innebar ett fortsatt försämrat intäktsläge för landets morgontidningar, när man jämför med motsvarande kvartal 2023. Hela försämringen beror på annonsintäkterna som föll för sjätte kvartalet i följd, denna gång med 8 procent. Läsarintäkterna ligger samtidigt kvar på en oförändrad nivå.
Det positiva som ändå syns i siffrorna är att den oroande tendensen för läsarintäkterna under hösten 2023 nu försvunnit. Med samlade läsarintäkter på 1 576 miljoner kronor under kvartalet är summan i nivå med tidigare toppnoteringar under de senaste åren. Lägst var intäkterna tredje kvartalet 2023 då dessa uppgick till 1 491 miljoner kronor.
Morgonpressens annonsintäkter föll från 594 miljoner kronor under första kvartalet 2023 till 545 miljoner kronor samma kvartal i år. Annonsaffären har därmed fallit utan avbrott sedan Q4 2022.
Jämfört med annonsaffären har läsaraffären över tid utvecklats betydligt bättre vilket påverkat fördelningen av intäkterna. Jämförs första kvartalet under de fem senaste åren är skillnaden att var tredje intjänad krona kom från annonsaffären första kvartalet 2020 mot endast var fjärde samma kvartal 2024.
En annan tydlig utveckling är hur intäkter flyttas från tryckta till digitala kanaler. På ett år har andelen av branschens omsättning som kommer från digitala annons- eller läsarintäkter ökat från 23 till 27 procent för landsortspressen. Och från 35 till 38 procent för storstadspressen.
"Mitt under en kraftig lågkonjunktur genomgår morgontidningarna en betydande transformation som innebär en förskjutning från tryckt till digitalt och till ett betydligt större beroende av prenumerationsintäkter. Denna process är självfallet mycket omvälvande för branschen och att läsarintäkterna inte kompenserar för tappen inom annons är förstås oroande" säger Johan Taubert, vd, Tidningsutgivarna.
Kontakter
Johan TaubertVD
Tel:+46 (0)76 545 24 05johan.taubert@tu.seAndreas LeifssonAnalytiker
andreas.leifsson@tu.seJonas MorianPress- och opinionsansvarig
Tel:+46 (0)76 527 46 07jonas.morian@tu.seLänkar
Om Tidningsutgivarna
Följ oss gärna på LinkedIn!
Tidningsutgivarna (TU) är en branschorganisation som arbetar för fria och konkurrenskraftiga medier för ett öppet och demokratiskt samhälle. Läs mer om mediehusens branschorganisation.
Swedish Media Publishers' Association, Box 22500, SE-104 22 Stockholm.
Besöksadress: Sveavägen 33, 2 tr. Tel: +46 8 692 46 00. info@tu.se, www.tu.se, www.dagspress.se
Information om hur vi samlar in och använder personuppgifter i vår verksamhet finns i vår dataskyddspolicy >>
Följ Tidningsutgivarna
Abonnera på våra pressmeddelanden. Endast mejladress behövs och den används bara här. Du kan avanmäla dig när som helst.
Senaste pressmeddelandena från Tidningsutgivarna
Morgonpressens intäkter fortsätter att falla - värst för landsortspressen13.11.2024 08:45:00 CET | Pressmeddelande
Morgonpressens samlade intäkter från annonsörer och läsare faller med två procent under 2024 års tredje kvartal, jämfört med samma period 2023. Fallet orsakas av fortsatt minskande annonsintäkter och landsortspressen utvecklas sämst. Det visar ny statistik från branschorganisationen Tidningsutgivarna (TU).
Årets Dagstidning 2025 – juryn är utsedd8.10.2024 07:00:00 CEST | Pressmeddelande
Jurygrupperna är klara inför 2025 års upplaga av den stora mediebranschtävlingen Årets Dagstidning som arrangeras av Tidningsutgivarna. Bland jurymedlemmarna finns TV4:s programdirektör Viveka Hansson, Sveriges Radios vd Cilla Benkö och Niklas Bondesson, docent i marknadsföring på Stockholms universitet.
Snabbare skifte mot digitala morgontidningar2.9.2024 07:30:00 CEST | Pressmeddelande
Morgonpressens läsarintäkter från digitala kanaler ökade med hela 20 procent under andra kvartalet 2024, jämfört med motsvarande period 2023. Samtidigt minskade intäkterna från de tryckta tidningarna tydligt. Sammantaget ökade läsarintäkterna med 1 procent. Det visar ny statistik från branschorganisationen Tidningsutgivarna (TU).
Fortsatt nedgång i morgonpressens annonsintäkter – men övergången till digitalt accelererar29.8.2024 09:00:00 CEST | Pressmeddelande
Morgonpressens annonsintäkter från webben, appar och tryckta tidningar minskade med 8 procent under första halvåret 2024, jämfört med samma period 2023. Minskningen är jämnt fördelad över halvåret, men övergången till digitala annonsintäkter accelererade under andra kvartalet. Det visar ny statistik från branschorganisationen Tidningsutgivarna (TU).
Påtryckningar och hot mot journalister är hot mot demokratin27.7.2024 10:15:36 CEST | Pressmeddelande
Det är ytterst allvarligt när enskilda journalister utsätts för hot och påtryckningar som en direkt reaktion på hennes journalistiska arbete - allvarligt för såväl den enskilde reportern som för vårt samhälle, säger Tidningsutgivarnas vd Johan Taubert.
I vårt pressrum kan du läsa de senaste pressmeddelandena, få tillgång till pressmaterial och hitta kontaktinformation.
Besök vårt pressrum