Morgonpressens läsarintäkter oförändrade - men annonsintäkterna fortsätter falla
Morgonpressens samlade intäkter från annonsörer och läsare minskade med två procent under 2024 års första kvartal, jämfört med samma period förra året. Det visar ny statistik från branschorganisationen Tidningsutgivarna (TU).
2024 års första kvartal innebar ett fortsatt försämrat intäktsläge för landets morgontidningar, när man jämför med motsvarande kvartal 2023. Hela försämringen beror på annonsintäkterna som föll för sjätte kvartalet i följd, denna gång med 8 procent. Läsarintäkterna ligger samtidigt kvar på en oförändrad nivå.
Det positiva som ändå syns i siffrorna är att den oroande tendensen för läsarintäkterna under hösten 2023 nu försvunnit. Med samlade läsarintäkter på 1 576 miljoner kronor under kvartalet är summan i nivå med tidigare toppnoteringar under de senaste åren. Lägst var intäkterna tredje kvartalet 2023 då dessa uppgick till 1 491 miljoner kronor.
Morgonpressens annonsintäkter föll från 594 miljoner kronor under första kvartalet 2023 till 545 miljoner kronor samma kvartal i år. Annonsaffären har därmed fallit utan avbrott sedan Q4 2022.
Jämfört med annonsaffären har läsaraffären över tid utvecklats betydligt bättre vilket påverkat fördelningen av intäkterna. Jämförs första kvartalet under de fem senaste åren är skillnaden att var tredje intjänad krona kom från annonsaffären första kvartalet 2020 mot endast var fjärde samma kvartal 2024.
En annan tydlig utveckling är hur intäkter flyttas från tryckta till digitala kanaler. På ett år har andelen av branschens omsättning som kommer från digitala annons- eller läsarintäkter ökat från 23 till 27 procent för landsortspressen. Och från 35 till 38 procent för storstadspressen.
"Mitt under en kraftig lågkonjunktur genomgår morgontidningarna en betydande transformation som innebär en förskjutning från tryckt till digitalt och till ett betydligt större beroende av prenumerationsintäkter. Denna process är självfallet mycket omvälvande för branschen och att läsarintäkterna inte kompenserar för tappen inom annons är förstås oroande" säger Johan Taubert, vd, Tidningsutgivarna.
Kontakter
Johan TaubertVD
Tel:+46 (0)76 545 24 05johan.taubert@tu.seAndreas LeifssonAnalytiker
andreas.leifsson@tu.seJonas MorianPress- och opinionsansvarig
Tel:+46 (0)76 527 46 07jonas.morian@tu.seLänkar
Om Tidningsutgivarna
Följ oss gärna på LinkedIn!
Tidningsutgivarna (TU) är en branschorganisation som arbetar för fria och konkurrenskraftiga medier för ett öppet och demokratiskt samhälle. Läs mer om mediehusens branschorganisation.
Swedish Media Publishers' Association, Box 22500, SE-104 22 Stockholm.
Besöksadress: Sveavägen 33, 2 tr. Tel: +46 8 692 46 00. info@tu.se, www.tu.se, www.dagspress.se
Information om hur vi samlar in och använder personuppgifter i vår verksamhet finns i vår dataskyddspolicy >>

Följ Tidningsutgivarna
Abonnera på våra pressmeddelanden. Endast mejladress behövs och den används bara här. Du kan avanmäla dig när som helst.
Senaste pressmeddelandena från Tidningsutgivarna
TU kräver att den svenske journalisten i Turkiet släpps omedelbart28.3.2025 14:44:41 CET | Pressmeddelande
Sveriges regering måste skyndsamt vidta åtgärder och göra allt de kan för att tidningen ETC:s reporter Joakim Medin släpps fri. Det säger Tidningsutgivarnas VD Johan Taubert med anledning av att Joakim Medin igår greps i Turkiet och sedan dess inte har gått att nå.
Vinnarna i Årets Dagstidning 2025 har korats26.3.2025 23:06:09 CET | Pressmeddelande
I kväll har vinnarna i tävlingen Årets Dagstidning utsetts under en fullsatt prisgala på Berns i Stockholm. Priser delades ut i nio olika kategorier till nominerade personer, tidningar och mediehus, av branschorganisationen Tidningsutgivarna.
De digitala läsarintäkterna ökar allt snabbare12.3.2025 08:20:00 CET | Pressmeddelande
Morgonpressens samlade läsarintäkter från webben, appar och tryckta tidningar var oförändrade under helåret 2024, jämfört med 2023. Men tillväxttakten för de digitala läsarintäkterna ökar och står nu för 33 procent av den totala läsaraffären, mot 28 procent 2023. Det visar ny statistik från branschorganisationen Tidningsutgivarna (TU).
Morgonpressens annonsintäkter fortsatte minska 202410.3.2025 08:20:00 CET | Pressmeddelande
Morgonpressens annonsintäkter från webben, appar och tryckta tidningar föll med 8 procent under 2024, jämfört med 2023. Under sista kvartalet 2024 föll annonsintäkterna med hela 9 procent, jämfört med samma kvartal 2023. Det visar ny statistik från branschorganisationen Tidningsutgivarna (TU).
Nomineringar klara till Årets Dagstidning 202513.2.2025 10:00:00 CET | Pressmeddelande
Nu är det klart vilka personer, tidningar och mediehus som är nominerade i den årliga tävlingen Årets Dagstidning. Idag avslöjas vilka juryn nominerat i kategorierna Medieledare, Bildjournalistik, Innovation och inte minst Helhetspriset. Årets vinnare presenteras under ett event med seminarier och en prisgala på Berns i Stockholm den 26 mars.
I vårt pressrum kan du läsa de senaste pressmeddelandena, få tillgång till pressmaterial och hitta kontaktinformation.
Besök vårt pressrum