Vasakronan väljer Einar Mattsson för totalförvaltning av bostäder i Stockholm

Från och med den 1 oktober 2024 tar Einar Mattsson Fastighetsförvaltning AB över förvaltningen av Vasakronans bostäder i Stockholm. Uppdraget avser totalförvaltning av sammanlagt 782 studentbostäder, radhus och hyreslägenheter motsvarande cirka 24 000 kvadratmeter i kv. Gamen 12, Kv. Blåmannen 20 och Telefonfabriken 1.

Foto på två personer från Vasakronan och två från Einar Mattsson på Vasakronans huvudkontor
Foto: Erika Norell/EinarMattsson

– Vi på Einar Mattsson fastighetsförvaltning ser verkligen fram emot att få starta totalförvaltningsuppdraget av Vasakronans 782 bostäder i Stockholm.  Det är en stor, professionell, långsiktig fastighetsägare med ett imponerande hållbarhetsarbete och sunda värderingar som vi länge velat arbeta med, kommenterar Magnus Molin, vd för Einar Mattsson Fastighetsförvaltning AB.

– Med Einar Mattssons långa erfarenhet av bostadsförvaltning kan vi tillföra mervärde för både hyresgäster och fastighetsägarens affär. Vi startar totaltförvaltningsuppdraget med tekniska besiktningar för att skapa goda förutsättningar för förståelse för fastigheterna och kommande underhållsarbete, säger Emma Beck-Friis, affärsutvecklingschef på Einar Mattsson Fastighetsförvaltning AB.

Om bostäderna som totalförvaltas
Totalförvaltningen omfattar huvudsakligen av studentbostäder i Gamen 12 som ligger i Skrapan vid Götgatan på Södermalm och i Telefonfabriken 1 vid Telefonplan. Utöver dessa ingår även förvaltningen av de radhus och hyreslägenheter som är belägna på taket på fastigheten Blåmannen 20 (Klara Zenit).
Uppdraget innebär totalförvaltning av sammanlagt 782 bostäder.

Om Einar Mattsson Fastighetsförvaltning AB:s tjänster

Einar Mattsson Fastighetsförvaltning erbjuder totalförvaltningsuppdrag och deltjänster. På uppdrag av Vasakronan kommer vi att arbeta med administrativ och teknisk förvaltning samt drift. Inom ramen för den administrativa förvaltningen företräder Einar Mattsson fastighetsägaren i kontakten med hyresgästerna. Einar Mattsson kommer också att företräda fastighetsägaren vid uthyrning eller omförhandling av lokalkontrakt samt hyresförhandlingar. I den tekniska förvaltningen agerar Einar Mattsson som fastighetsägarens förlängda arm och hanterar myndighetskrav, sidoleverantörer och planering av underhåll. Vi arbetar även för att säkerställa att nya installationer optimeras för rätt energiåtgång. Driften kommer att arbeta förebyggande för att hålla fastigheten i ett gott skick.

Om Einar Mattsson Fastighetsförvaltning AB
Einar Mattsson Fastighetsförvaltning AB förvaltar drygt 14 000 bostäder samt kommersiella lokaler till ett värde om 56 miljarder kronor. Bolaget förvaltar bostäder och lokaler för en bred och etablerad grupp av fastighetsägare såväl som Einar Mattssons över 6 000 egna bostäder. Med ett långsiktigt perspektiv på fastighetsaffären och gedigen kunskap erbjuder Einar Mattsson fastighetsägare en trygg, personlig och proaktiv förvaltning i syfte att utveckla kundens fastighetsvärden. Bolaget är en del av Einar Mattsson-koncernen som har varit verksam på Storstockholms bygg- och fastighetsmarknad sedan 1935. Koncernens övriga verksamheter utgörs av fastighetsägande, byggproduktion, projektutveckling och övriga investeringar.

Läs mer om oss på www.einarmattsson.se och Facebook

”Ett Einar Mattsson-hus är byggt med omsorg och av kunniga hantverkare” — fredagsporträttet med Leif Larsson14.6.2024 10:00:00 CEST | Blogginlägg

Efter 37 år på Einar Mattsson tänker trä-hantverkaren Leif Larsson nu sluta ställa väckarklockan. Det är dags att gå i pension efter att ha arbetat under tre generationer i den familjeägda koncernen Einar Mattsson. Arbetet med trästommen på befintlig byggnad i kvarteret Råttan sköt upp pensionen ett tag, men i juni är det dags att ägna mer tid för familj, hus och alla fordon.

Hur Einar Mattsson forskar kring mer hållbara fastigheter på KTH Dig-IT Lab5.6.2024 05:54:00 CEST | Nyheter

Einar Mattsson kommer i närtid att starta ett projekt tillsammans med EQUA för att utveckla energiberäkningsmodeller. Fastighetskoncernen Einar Mattsson äger 102 fastigheter från olika tidsepoker – och har därför många tekniska installationer att testa olika modeller på – vilket blir en väldigt bra testplattform för båda parter. Einar Mattssons motiv till att delta är för att minska klimatpåverkan.

”Jag gillar att hjälpa människor så vardagen fungerar bättre” — fredagsporträttet med Jonas Nylén31.5.2024 10:00:00 CEST | Blogginlägg

En kampsportande före detta besiktningsman som varit schackspelare. Så kan vi beskriva fastighetstekniker Jonas Nylén. Han är ganska ny i Einar Mattsson-koncernen och uppskattar både kunskapsbredden och den trevliga kulturen. Spårskruvmejseln är en klar favorit bland verktygen i det dagliga. Lär känna Jonas lite mer i dagens fredagsporträtt från Einar Mattsson: