Halv miljon för säkerhetsbrister på Leos lekland
En kvinna skadades allvarligt vid ett fall på Leos lekland i Västerås 2019. Konsumentverket uppmanade då företaget att vidta åtgärder för samtliga anläggningar, men upptäckte sedan att samma fel fanns kvar i Luleå mer än ett år senare. Nu dömer Förvaltningsrätten i Karlstad företaget att betala 500 000 kronor i sanktionsavgift.
I maj 2019 tog Konsumentverket emot en anmälan som rörde företagets lekland i Västerås. En kvinna hade fallit cirka två meter från en lekställning ned i ett betonggolv som endast delvis var försett med stötdämpande underlag. Kvinnan skadades allvarligt i samband med fallet och vårdades på sjukhus en tid.
Åtgärda på alla lekland
Myndigheten uppmanade företaget att omedelbart åtgärda felet genom att lägga dit en tillräcklig stor stötdämpande matta under lekställningen. Dessutom skulle företaget se över så det inte fanns liknande brister under andra lekställningar och att felen åtgärdades på företagets samtliga anläggningar runt om i landet.
Säkerhetsbrist kvar ett år senare
Av en redogörelse som lämnades av företaget framgick att felet skulle vara åtgärdat på samtliga berörda lekland senast under november 2019. Men vid en besiktning av Leos lekland i Luleå i september 2020 upptäcktes att säkerhetsbristen inte hade åtgärdats. Lekställningen hade heller inte stängts av i väntan på åtgärd. Motsvarande brister konstaterades på ytterligare två platser på leklandet i Luleå, där det på ett ställe helt saknades stötdämpande fallunderlag.
Företagets ansvar
Förvaltningsrätten konstaterar att det är företaget som är ytterst ansvarigt för säkerheten på sina anläggningar och vid varje enskild lekställning. Därför måste företaget vidta de åtgärder som krävs för att besökarna inte utsätts för en oacceptabel risk att skadas. Företaget hade förlitat sig på ett serviceföretag och hade inte kontrollerat att felen verkligen åtgärdats, trots att Konsumentverket stött på vid flera tillfällen.
Brister i säkerhetsrutiner
Att platschefen vid leklandet i Luleå inte tycks ha nåtts av informationen om att fallunderlagen behövde åtgärdas förrän vid Konsumentverkets besiktning i september 2020, det vill säga mer än ett år efter olyckan i Västerås, är även anmärkningsvärt och tyder på brister i verksamhetens säkerhetsrutiner, skriver domstolen.
– Domen visar att företagen måste ta säkerhetsåtgärder på större allvar. Människor ska inte riskera att skada sig allvarligt i lekland eller andra anläggningar, säger Anna Strandberg som är utredare på Konsumentverkets enhet för produktsäkerhet.
Kontakter
Kontakt för medierna: Utredare Anna Strandberg via presstjänsten på telefon 054-19 40 20.
Konsumentverket håller koll på dagens och framtidens konsumentvardag. Vi bidrar till väl fungerande marknader där både konsumenter och företag vet vad som gäller. Du kan läsa mer om oss och vårt uppdrag på konsumentverket.se
Följ Konsumentverket
Abonnera på våra pressmeddelanden. Endast mejladress behövs och den används bara här. Du kan avanmäla dig när som helst.
Senaste pressmeddelandena från Konsumentverket
Många reflexselar syns för dåligt25.11.2024 09:39:03 CET | Pressmeddelande
Många använder reflexselar i vintermörkret. Nu visar Konsumentverkets granskning att många reflexselar syns för dåligt.
Många frågor om hälsobedömningar på nätet som uppfattas som gratis21.11.2024 09:25:27 CET | Pressmeddelande
Just nu får Konsumentverket många anmälningar och frågor som rör onlinetjänster som uppfattas som gratis, men som i själva verket kostar pengar. På senare tid har det kommit att handla om hälsobedömningar där användaren faktureras 900 kronor i efterskott.
Marknadsstörningsavgift för fula försäljningsmetoder19.11.2024 11:27:26 CET | Pressmeddelande
Säljarna lovade gratis hörlurar och surfplattor samt sänkt abonnemangskostnad, men konsumenterna som skrev på fick fakturor på 11 000 – 25 000 kronor. Nu kräver domstolen att både företaget Folisker AB, och personen bakom slutar med de fula metoderna.
Banken behöver inte ersätta bedrägeridrabbad11.11.2024 12:10:11 CET | Pressmeddelande
Konsumentombudsmannen, KO, ville att Nordea skulle tvingas ersätta en kund som drabbats av bedrägeri. Men Stockholms tingsrätt går på bankens linje och menar att banken följt lagen och inte har mer ansvar.
Temu får hård kritik av Konsumentverket och andra europeiska konsumentskyddsmyndigheter8.11.2024 12:03:51 CET | Pressmeddelande
Den kinesiska handelsplattformen kritiseras för att bryta mot konsumentskyddande lagar på en rad punkter. Nu kräver myndigheterna att Temu följer samma regler som andra bolag som riktar sin marknadsföring mot europeiska konsumenter.
I vårt pressrum kan du läsa de senaste pressmeddelandena, få tillgång till pressmaterial och hitta kontaktinformation.
Besök vårt pressrum