Woodsafe Timber Protection AB

Hoover Treated Wood Products tecknar avtal om licens för ExteriorFireX™ med det svenskbaserade företaget Woodsafe Timber Protection AB

Partnerskapet ger förstklassig brandskyddande teknik för behandlat trä till växande marknader i hela Europa

THOMSON, GA USA - Hoover Treated Wood Products (HTWP) har beviljat en exklusiv licens till det svenska träinnovationsföretaget Woodsafe Timber Protection (Woodsafe) för att använda sin signaturformel ExteriorFireX™. Partnerskapet möjliggör en strömlinjeformad process för att säkerställa att denna livräddande teknik finns tillgänglig i Europa.

Hoovers ExteriorFireX™ - tillgängligt som WOODSAFE® Exterior WFX™ - är tryckimpregnerat brandskyddsbehandlat virke och plywood som ger tredjeparts-testat och certifierat brandskydd för applikationer som är direkt utsatta för väder och vind. WoodsafeTimber Protection kommer att erbjuda Exterior WFX™-behandlat virke och plywood för kommersiella byggnader och bostadshus i hela Europa.

"På Hoover är vi dedikerade till att hålla människor säkra där de bor och arbetar", säger Dave Gillrie, VD, HTWP. "Woodsafes möjlighet att använda vår livräddande formel innebär att vi skyddar människor inte bara i USA, utan även i Europa. Vi är glada över att kunna erbjuda ExteriorFireX™ i hela Europa."

Med mer än 20 års erfarenhet av behandling är Woodsafe Europas största tillverkare av brandskyddsbehandlat trä (FRTW). Woodsafe är fast beslutna att skapa hållbara, pålitliga produkter utöver sitt starka engagemang för brandskydd och livssäkerhet.

"Vi tror på växande samhällen där träindustrin arbetar tillsammans för att bygga säkra och hållbara hem för alla", säger Thomas Bengtsson, grundare av Woodsafe Group. "Hoover och Woodsafe är lika engagerade i innovation som gör världen till en säkrare plats, och det är det som gör det här partnerskapet till ett så spännande steg framåt för FRTW-världen."

Denna licens är den andra europeiska partnern som använder Hoovers livräddande teknik. Hoover har en lång relation med det brittiska företaget PTG Treatments. Tillägget av Woodsafe till Hoovers europeiska portfölj öppnar dörren för bättre utbyte av bästa praxis och samarbete.

För mer information om Hoover, besök frtw.com och för mer information om Woodsafe, besök woodsafe.com.

OM HOOVER

Hoover Treated Wood Products, Inc, som har funnits sedan 1955, erbjuder ett omfattande sortiment av tryckimpregnerat virke och plywoodprodukter för brandskydds- och konserveringsändamål. Hoover har flera företagsägda behandlingsanläggningar, bekvämt belägna för att betjäna ett nätverk med över 100 lagerhållande distributörer som täcker hela USA.

Hoovers mission är att skydda människor där de bor och arbetar med de egenutvecklade produkterna Pyro-Guard® och Exterior Fire-X®. Hoover uppfyller eller överträffar kraven för FRTW enligt definitionen i International Building Code och omnämns av oberoende tredjepartsinspektioner från Underwriters Laboratories.

OM WOODSAFE TIMBER PROTECTION AB

Woodsafe Timber Protection AB är den enda tillverkaren som uteslutande arbetar med brandskyddande behandling av trä- och plywoodprodukter. Sedan starten 1990 har vi utvecklat kundanpassad utrustning och högeffektiva processer enligt CO2 SMART. Verksamheten är föremål för tredjeparts tillverkningskontroll och är sedan 2008 den enda tillverkaren med typgodkännandecertifikat enligt bygglagstiftningen. Woodsafe var Europas första CE-certifierade tillverkare av brandskyddat trä och vårt kvalitets- och ledningssystem är certifierat enligt ISO 9001:2015, ISO 14001:2015, ISO 45001:2018, EcoVadis Gold, WQS 2.0. Vi är stolta över att hantera mer än 1300 unika projekt årligen. Referensprojekten inkluderar bland annat världens högsta skyskrapa i trä Mjøstårnet i Brumunddal, världens största ektak Gardermoen Pir Nord, Ilulissat Icefjord - UNESCO World Heritage Center Greenland, Ceder husen med mera.

Bilder

Woodsafe har sedan starten 1990 växt med våra samarbetspartners och kunders förtroende.

Som legobrandimpregneringsaktör har vi ett stort ansvar att uppfylla våra intressenters förväntningar och krav på kvalitet, leveranssäkerhet och hållbarhetsarbete. I ett noggrant urval av samarbetspartners kommunicerar vi krav att råvaror för legobrandimpregnering kommer från ansvarsfullt brukade skogar med hållbara transporter.

Sedan 2015 har vi genom utökade tjänster, proaktiva insatser och tillväxt lyckats mångdubbla vår kapacitet med bibehållen kvalitét och servicegrad. I en alltmer komplicerad byggindustri med högt ställda krav på kvalitét och know-how har vi etablerat oss som ledande servicecenter för brandimpregnering.

Fabriken är belägen i Västerås och årligen hanterar Woodsafe mer än 1300 unika projekt. Med Skandinavien som huvudmarknad stärker vi successivt vår närvaro på den Europeiska marknaden.

Vår solklara ambition är att leda vår bransch framåt och vara bäst på det vi tillverkar, vilket är brandimpregnerat trä.

Följ Woodsafe Timber Protection AB

Senaste pressmeddelandena från Woodsafe Timber Protection AB