Två år till valet – så skulle östgötarna rösta

Hyresgästföreningen har gett Indikator Opinion i uppdrag att undersöka hur svenskarna skulle rösta om det vore val idag och vad man egentligen tycker om marknadshyror. Om det vore val idag skulle Socialdemokraterna vinna i Östergötland och det finns också en tydlig majoritet som inte alls vill ha marknadshyror.

Så skulle östgötarna rösta om det vore val idag

- Hyresgästerna är en stor väljargrupp och deras röster skulle vara avgörande för flera partier i Östergötland, om det vore val i dag. För att behålla hyresgästernas förtroende och i slutänden få deras röster, gäller det nu att politikerna visar att de bryr sig om frågor som är viktiga för hyresgästerna, säger Inger Borg, ordförande Hyresgästföreningen region Sydost.

Vartannat år genomför Hyresgästföreningen undersökningen Hyresgästerna genom Indikator Opinion. Frågorna som ställts är hur de skulle rösta om det vore val idag och vad de tycker om marknadshyror. Man har även tittat på om det finns skillnader beroende på hur man bor. Undersökningen visar att hyresgäster över lag röstar i linje med de som bor i övriga boendeformer och att en överväldigande majoritet av svenskarna är emot ett införande av marknadshyror.

Så här ser siffrorna ut nationellt

• Sveriges hyresgäster röstar i högre grad på Vänsterpartiet och i lägre grad på Moderaterna än befolkningen i stort. 14 % av hyresgästerna skulle rösta på Vänsterpartiet om det vore val idag, i jämförelse med 9 % av befolkningen som helhet.
  • 14 % av hyresgästerna skulle rösta på Moderaterna om det vore val idag, i jämförelse med 19 % av befolkningen som helhet.
  • Det är en klar majoritet som säger nej till marknadshyror, oavsett vilket parti man röstar på och avsett om man bor i hyresrätt, bostadsrätt eller villa.
  • Flera partier vill idag införa marknadshyror, till exempel Moderaterna, men inte ens deras väljare vill ha marknadshyror. 61 % av de som skulle rösta på Moderaterna säger nej till marknadshyror och bara 17 % säger ja.
  • Vänsterpartiets väljare är mest emot marknadshyror, där säger hela 92 % nej.

Så här ser siffrorna ut i Östergötland

• Om östgötarna skulle gå till val idag, hade de två största partierna blivit Socialdemokraterna (32 %) och Sverigedemokraterna (28 %).
  • 73 % av östgötarna är emot marknadshyror. Bara 6 % anger att de är för marknadshyror och övriga anger att de inte vet.

- Det här är ett tydligt tecken till politikerna från alla partier; era väljare vill inte ha marknadshyror, varken nationellt eller i Östergötland. Nu är det dags att politikerna lyssnar. Vad vi behöver är en politik som gör att folk har råd att bo och det är definitivt inte marknadshyror. Folk har inte råd med hur höga hyror som helst, säger Inger Borg.

Om undersökningen Hyresgästerna 2024:
Hyresgästföreningen har gett undersökningsföretaget Indikator Opinion i uppdrag att genomföra en omfattande enkät om politiska och ekonomiska frågor som berör hushållens boendesituation, ekonomiska villkor och åsikter om olika bostadspolitiska åtgärder. Undersökningen riktade sig till ett slumpmässigt urval av 14 867 personer bosatta i Sverige. Undersökningens fältperiod varade från vecka 10 till och med vecka 16 under våren 2024. Totalt samlades 5 240 svar in, varav cirka 27 procent är hyresgäster. Resultaten av hela undersökningen presenteras i rapporten Hyresgästerna 2024

Varför säger Hyresgästföreningen nej till marknadshyror?

Så skulle östgötarna rösta om det vore val idag

Privata hyresvärdar i Karlskrona vill börja förhandla om nya hyreshöjningar redan nu7.6.2024 11:08:03 CEST | Pressmeddelande

I Karlskrona väljer ett stort antal privata hyresvärdar att redan nu gå ut med krav på hyreshöjningar till 2025. Detta trots att 2024 års hyresförhandlingar ännu inte är klara på flera håll i landet, och trots att de kostnadsunderlag som ska användas i förhandlingarna ännu inte finns. Hyresgästföreningen riktar skarp kritik mot agerandet och påpekar att det stressar redan hårt pressade hyresgäster.

Privata hyresvärdar i Växjö vill börja förhandla om nya hyreshöjningar redan nu5.6.2024 15:50:18 CEST | Pressmeddelande

I Växjö väljer ett stort antal privata hyresvärdar att redan nu gå ut med krav på hyreshöjningar till 2025. Detta trots att 2024 års hyresförhandlingar ännu inte är klara på flera håll i landet, och trots att de kostnadsunderlag som ska användas i förhandlingarna ännu inte finns. Hyresgästföreningen riktar skarp kritik mot agerandet och påpekar att det stressar redan hårt pressade hyresgäster.

Privata hyresvärdar i Kalmar kräver hyreshöjningar på runt 15 procent redan nu5.6.2024 15:34:56 CEST | Pressmeddelande

I Kalmar län väljer ett stort antal privata hyresvärdar att redan nu gå ut med krav på hyreshöjningar till 2025. Detta trots att 2024 års hyresförhandlingar ännu inte är klara på flera håll i landet, och trots att de kostnadsunderlag som ska användas i förhandlingarna ännu inte finns. Hyresgästföreningen riktar skarp kritik mot agerandet och påpekar att det stressar redan hårt pressade hyresgäster.

Privata hyresvärdar i Jönköping kräver hyreshöjningar på 14,5 procent redan nu5.6.2024 15:29:35 CEST | Pressmeddelande

I Jönköpings län väljer ett stort antal privata hyresvärdar att redan nu gå ut med krav på hyreshöjningar till 2025. Detta trots att 2024 års hyresförhandlingar ännu inte är klara på flera håll i landet, och trots att de kostnadsunderlag som ska användas i förhandlingarna ännu inte finns. Hyresgästföreningen riktar skarp kritik mot agerandet och påpekar att det stressar redan hårt pressade hyresgäster.