Kommentar: Viktig milstope för företags ansvar

Nu har EU:s lagstiftning om företagsansvar röstats igenom av EU:s miljöministrar. Lagstiftningen syftar till att motverka företags negativa påverkan på miljön och mänskliga rättigheter. Stora företag måste nu kartlägga risker för exempelvis barnarbete och skogsskövling och agera för att motverka dessa risker. Företagen ska också kunna ställas till svars när allvarliga problem med miljöförstöring och kränkningar av mänskliga rättigheter sker i samband med ett företags verksamhet. Lagstiftningen har haft en skakig resa genom EU:s maskineri, och Sverige har aktivt motarbetat reglerna. Naturskyddsföreningen kommenterar.

– Vi hade velat se ett starkare direktiv som omfattade fler företag, inklusive den finansiella sektorn, men ser ändå att det är en viktig milstolpe att denna lagstiftning nu kommer på plats. Det kommer ändra normen för vad företag förväntas ta ansvar för i sin värdekedja, säger Karin Lexén, generalsekreterare Naturskyddsföreningen.

– Det är verkligen beklagligt att Sverige med flera andra länder varit delaktiga i att urvattna direktivet. Men det som finns kvar i lagtexten och som innebär att stora företag måste kartlägga risker och agera för att motverka dessa risker är viktigt. Det handlar om att exempelvis stoppa barnarbete vid gruvor och miljöförstörelse i spåren av fossilindustrin, säger Karin Lexén.

– Det är viktigt att direktivet om företagsansvar innebär att företag på ett meningsfullt sätt måste ha dialoger och konsultationer med de som påverkas av deras verksamhet för att identifiera risker och åtgärder. Men samtidigt är det synd att lagstiftningen nu enbart omfattar mycket stora företag och inte som från början företag med mer än 500 anställda och mindre företag inom risksektorer, säger Karin Lexén.

Vi sprider kunskap, bildar opinion och påverkar beslutsfattare – lokalt, nationellt och globalt.

EU:s naturrestaureringslag klubbad – trots att Sverige röstade nej17.6.2024 11:49:35 CEST | Pressmeddelande

Efter mycket debatt och motstånd röstade EU:s miljöråd idag igenom naturrestaureringslagen, tack vare att Österrike i sista stund bestämde sig för att rösta ja. Lagen innebär att EU:s medlemsländer ska restaurera 20 procent av EU:s land och hav till 2030 och alla ekosystem som är i behov av det till 2050. Ett mycket glädjande besked enligt Naturskyddsföreningen, som beklagar dock att Sveriges regeringen röstade nej.

Naturskyddsföreningen i Almedalen 202414.6.2024 08:58:14 CEST | Pressmeddelande

Snart är det dags för politikerveckan i Almedalen. Naturskyddsföreningen kommer att finnas på plats i Visby med ett stort team för att delta i samtal och seminarier. Exempelvis arrangerar Naturskyddsföreningen och Bra Miljöval seminariet ”Konsumtionens makt – vem kan ta ansvar för en mer hållbar miljö?”. Föreningens talespersoner och experter kommer att finnas tillgängliga för intervjuer och kommentarer i media, och ännu finns en möjlighet att boka in någon av föreningens representanter till ert evenemang!