Edvin Lindh vann XCE-världscupen i Turkiet och toppar nu totalen

Edvin Lindh fortsätter att trumma på i världscupcirkusen i mountainbikens sprintdisciplin, XCE. Och efter lite stolpe ut så flöt allt på hela vägen vid den fjärde deltävlingen i turkiska Sakarya. Klar seger i kvalet och framför allt: övertygande seger i A-finalen. Därmed tar Edvin Lindh också över ledningen i den totala världscupen.

Hudiksvallskillen Edvin Lindh som bor i Falun och kör för lilla Örebroklubben Team Norra fick ta emot en guldmedalj i sprintvärldscupen i mountainbike, XCE. Foto: City Mountainbike (fri för publicering i media)

Edvin Lindh fortsätter att vara fruktansvärt snabb på iTT när det gäller XCE, inte minst i drivet på platta ytor. Det var ingenting annat än utklassning när han tog hem kvalet i Sakarya.

Han var två sekunder snabbare än tvåan och trean i detta korta tempolopp på Sakaryas gator. Då var det vinnaren i världscuppremiären, rumänen Ede-Karoly Molnar, och den just nu kanske mest stabila XCE-cyklisten i form av världscuptrean Theo Hauser som närmast uppvaktade.

"Jag var väldigt revanschsugen efter kraschen i Indonesien senast, då det kändes som om det fanns en hel del att ge. Prologen gick riktigt bra, och det kändes som om jag för första gången på en prolog i år satte alla mina linjer. Det var riktigt skönt att se att detta syntes i resultaten också, och just att jag var nästan två sekunder före andra man var ett viktigt besked" säger Edvin Lindh.

Han anammade sedan kvalloppstaktiken att ligga på rulle som tvåa och sedan bara till synes markera en seger i åttondelen. Kvartsfinalen var lika med en mera klar seger.

"Åttondelsfinalen blev faktiskt förvånansvärt hård, och även fast jag tog mig vidare utan större problem så blev jag lite orolig över hur de kommande heaten skulle gå. När jag väl kommit till semifinalen så visste jag att det inte var någon idé att hålla igen och spara kraft på denna bana. Först in på stigen efter startsträckan har en tendens att vinna i Turkiet", säger Edvin Lindh.

I semin skilde det bara två hundradelar mellan Lindh och toppkombattanten, slovenen Jakob Klemencic. Och väl i finalen var det klasskillnad mellan Lindh och alla de tre nämnda; Hauser tvåa, Klemencic trea och Molnar fyra. Spänningen var om andraplatsen när Lindh vann med 1,3 sekunder.

"Väl på startlinjen på finalheatet så bestämde jag mig för att köra det som ett tempo och helt enkelt köra så fort som möjligt, utan tjuv och rackartyg. Jag körde på ren styrka och det bar mig hela vägen."

Med maximala 120 poäng  – 90 för segern i A-finalen och 30 för iTT-vinsten – tog Edvin Lindh också över ledningen i totalcupen.

"Två av årets stora mål var att vinna en världscup och köra bra i världscupstotalen vilket verkligen har gått vägen än så länge. Jag leder ju världscupen just nu, men detta kan ju svänga snabbt då nästa deltävling är redan nästa vecka så det gäller att kunna  ladda om direkt. "

Världscupen XCE, herrar A-final

1. Edvin Lindh, Sverige 1:19,45
  2. Theo Hauser, Österrike +01,27
  3. Jakob Klemencic, Slovenien +01,29
  4. Ede-Karoly Molnar, Rumänien +0:01,90

Agnes Abrahamsson har haft otur med sjukdom efter premiären i Paris men var glädjande nog tillbaka i världscupcirkusen i XCE i Turkiet. Hon var sexa i kvalet där de senaste årens totaldominant i damerna XCE, italienskan Gaia Tormana, var helt överlägsen.

Inga problem med kvartsfinalen och se en breddmässigt rätt tuff semi där hon var sist. I B-finalen var hon klar tvåa och med en sjätteplats rasslade det in sköna poäng i världscupen för Agnes som var totalfemma förra året.

Världscupen XCE, damer B-final

1. Madison Boissiere, Frankrike 1.39,97
  2. Agnes Abrahamsson, Sverige +06,02
  3. Azize Bekar, Turkiet +13,69
  4. Elodie Kuijper, Nederländerna +13,90

Text: Svenska Cykelförbundet (fri för publicering)
Foto: City Mountainbike (får publiceras till just denna nyhet, med cred, ingen återpublicering)

Edvin Lindh.
Agnes Abrahamsson, CK Master

Åkstarke Jonathan Ahlsson och superspurtaren Matilda Frantzich segrade i SM-veckans kortdistans28.6.2024 19:00:36 CEST | Pressmeddelande

Det var två SM-guld under fredagens program i SM-veckan sommar i Västerås gick till på vitt skilda sätt. För örebroaren Jonathan Ahlsson, som kör för Motala, var det tidig utbrytning och så solokörning mot segern. Matilda Frantzich är helt enkelt en av lndets vassaste spurtare. Sämst silver i fyra av de fem senaste klungspurterna i SM-tävlingar för Malmötjejen!