V: Olämpligt att Region Skåne skuldbelägger Vårdförbundet om ”risk för liv och hälsa”

Region Skåne har i ett inlägg på hemsidan kritiserat Vårdförbundets strejkvarsel. Vänsterpartiet i regionen står inte bakom ställningstagandet, som måste ses som olämpligt.

På onsdagen publicerade Region Skåne en text på sin hemsida med rubriken ”En strejk under sommarperioden blir samhällsfarlig”.

– Det är olämpligt att regionen mitt under brinnande konflikt kommunicerar så här på sin hemsida. Det går inte att tolka på något annat sätt än att regionen tar ställning i konflikten mellan SKR och Vårdförbundet. Vänsterpartiet tar avstånd från uttalandet, säger Alexandra Thomasson, regionråd för Vänsterpartiet i Region Skåne.

I texten framgår det att om den strejk som Vårdförbundet har varslat om träder i kraft den 4 juni kommer det att ”slå direkt och hårt mot stora grupper av patienter, inklusive cancerpatienter och personer med akuta tillstånd”. Regionen skriver också att strejken kan leda till att ”medarbetare i hela Region Skåne kan få beviljad semester indragen”.

Enligt Vårdförbundet är strejkvarslet tvärtom utformat just för att inte riskera liv och hälsa, och det finns undantag för bland annat cancerpatienter, barn och livshotande tillstånd.

– Det är den sedan länge och starkt eftersatta arbetsmiljön i sjukvården som är den verkliga faran för liv och hälsa. Att Vårdförbundets medlemmar nu tar ansvar för situationen bör välkomnas, och regionerna måste sätta press på SKR och regering att möta vårdpersonalens krav på bättre och hälsosammare arbetstider. Man ska definitivt inte skuldbelägga vårdpersonalen ännu mer genom olämpliga skrivningar, och som arbetsgivare har man skyldighet att uppfylla bland annat semesterlagen. Att man uttrycker sig så pass hårt gör kompromisser och därmed förhandlingarna mellan parterna svårare framåt, säger Alexandra Thomasson.

Jämlika samhällen är en förutsättning för alla människors frihet. Det är när vi tillsammans ser till att välfärden och samhället ställer upp för oss alla och envar som vår individuella frihet växer. Inom sjukvården innebär det drift i egen regi för att säkra en jämlik tillgång till god vård. Bäst vård får man om patienternas behov får styra och låter skattepengarna finansiera verksamheten istället för att gå till vinster för välfärdföretagen. Sänkta avgifter för biljetter till ett modernt järnvägsnät, ett utbyggt nät av stadsbussar och regionala busslinjer som binder ihop hela regionen är Vänsterpartiets vision. Fri kollektivtrafik är framtiden! Vänsterpartiet vill bygga ett Skåne för alla – inte bara för de rikaste.

Fel att dra in stödet till Ibn Rushd södra Sverige20.6.2024 13:14:14 CEST | Pressmeddelande

Under gårdagens möte med kulturnämnden i Region Skåne beslutade man att dra in det regionala stödet till studieförbundet Ibn Rushd södra Sverige. Beslutet grundade sig på en revisionsrapport genomförd av Ernst & Young. ”Det finns ingen bevisning för att Ibn Rushd använt något material som strider mot regionens grundläggande villkor”, säger Ingrid Mattiasson Saarinen, Vänsterpartiets representant i nämnden.