Tjänstesektorn – en integrationsmotor i utsatta områden

Sysselsättningen i de särskilt utsatta områdena fortsätter att öka. Och enligt Almegas nya rapport är det inom tjänstesektorn de allra flesta jobbar. ”Det är väldigt tydligt, tjänstesektorn är fortsatt en integrationsmotor i landets särskilt utsatta områden”, säger Jonas Jegers, näringspolitisk expert på Almega.

Jonas Jegers, Almega

Sverige har 17 särskilt utsatta områden, präglade av hög kriminalitet, parallella samhällsstrukturer och låg socioekonomisk status. För att bryta utanförskapet i dessa områden måste fler som i dag är arbetslösa komma i jobb. Genom att i detalj undersöka arbetsmarknaden har Almega tagit reda på vilka yrken och branscher som har visat sig bäst på att bryta utanförskapet.

– Vår kartläggning visar att antalet sysselsatta i särskilt utsatta områden ökar, för andra året i rad. Tydligast är utvecklingen för nyanlända kvinnor vilket innebär att gapet mellan nyanlända män och kvinnor minskar, säger Jonas Jegers, näringspolitisk expert på Almega.

Enligt rapporten Jobben som bryter arbetslösheten i särskilt utsatta områden är det inom tjänstesektorn som en absolut majoritet av de nya jobben skapas, inte minst i form av instegsjobb. För män är de vanligaste yrkeskategorierna fortsatt transport och lager, restaurang samt städ- och serviceyrken. Bland kvinnor dominerar städ och service, vård och omsorg samt förskola.

– Det kan låta paradoxalt men trots en hög arbetslöshet har många tjänsteföretag svårt att få tag på rätt kompetens, även till jobb som inte kräver mer än gymnasiekompetens eller en kortare jobbintroduktion. I de utsatta områden finns alltså en stor outnyttjad arbetskraftsreserv som med rätt insatser skulle kunna ta många av de lediga jobb som faktiskt finns, säger Jonas Jegers.

De fem vanligaste yrkena bland män i särskilt utsatta områden:
1. Lager- och terminalpersonal
2. Städare
3. Restaurang- och köksbiträden
4. Taxiförare med flera
5. Buss- och spårvagnsförare

De fem vanligaste yrkena bland kvinnor i särskilt utsatta områden:

1. Städare
2. Barnskötare
3. Undersköterskor, hemtjänst, hemsjukvård och äldreboende
4. Vårdbiträden
5. Personliga assistenter

Trots en positiv utveckling är arbetslösheten fortfarande betydligt högre i de särskilt utsatta områdena än i övriga Sverige. För att få till en mer effektiv jobbpolitik presenterar Almega därför en rad förslag som skulle förbättra situationen:

Genom att få fart på etableringsjobben, fortsätta reformeringen av Arbetsförmedlingen, skärpa aktivitetskraven för arbetslösa, öka skillnaderna mellan bidrag och arbete och sänka arbetsgivaravgifterna skulle ännu fler ges möjligheten att lämna utanförskapet för ett jobb.

Rapporten hittas i sin helhet här: https://www.almega.se/2024/05/ny-rapport-jobben-som-bryter-arbetslosheten-i-sarskilt-utsatta-omraden/

Almega - Sveriges största arbetsgivar- och branschorganisation för tjänsteföretag, är en förbundsgrupp som har drygt 11 000 medlemsföretag med sammanlagt närmare 600 000 anställda. Medlemsföretagen representerar ett 60-tal branscher inom den svenska tjänstesektorn. Almega är den största förbundsgruppen inom Svenskt Näringsliv och förhandlar allra flest kollektivavtal i Sverige. Mer information finns på www.almega.se.

Almega presenterar tillväxtpaket för ett starkare Sverige24.6.2024 06:00:00 CEST | Pressmeddelande

Efter flera år av akuta krisinsatser finns nu utrymme för långsiktiga reformer som stärker Sveriges tillväxtkraft. “Almega vill se skattelättnader för såväl anställda som arbetsgivare men även satsningar på arbetsmarknadsutbildningar och kompetensutveckling. Sedan måste regeringen tänka om gällande arbetskraftsinvandringen”, säger Fredrik Östbom, näringspolitisk chef på Almega.

Almega: Tjänstefieringen möjliggör oändlig tillväxt i en ändlig värld10.6.2024 06:00:00 CEST | Pressmeddelande

Oändlig tillväxt i en ändlig värld är en omöjlighet! Det har länge varit ett vanligt förekommande påstående som sägs förklara varför vi måste ge upp tanken på en stigande levnadsstandard. I en ny idéskrift utmanar Almega denna syn. “Genom tjänstefieringen kan vi både höja välståndet och minska utsläppen. Det omöjliga har blivit möjligt”, säger Fredrik Segerfeldt, Almega.