Volkswagen presenterar nya Golf GTI Clubsport på Nürburgring – världspremiär vid 24-timmarsloppet

Bara några dagar efter säljstarten av nya Golf GTI med 265 hk, presenteras nu den ännu kraftfullare Clubsport-versionen med 300 hk. Det sker i samband med 24-timmarsloppet på Nürburgring. En exklusiv tävlingsbil, Golf GTI Clubsport 24 h, deltar i loppet för att fira 50-årsjubileet av Golf.

Nya Golf GTI Clubsport med 300 hk.
  • 380 hk: En exklusiv tävlingsbil, Golf GTI Clubsport 24 h, deltar i 24-timmarsloppet på Nürburgring för att fira 50-årsjubileet av Golf
  • 300 hk: Nya och förbättrade Golf GTI Clubsport lanseras med skarpare design, förbättrat chassi och nytt infotainmentsystem
  • 265 hk: Också ny – klassiska Golf GTI. Med 20 hk mer effekt accelererar denna ikoniska bil upp till 100 km/h på bara 5,9 sekunder.
  • Högeffektiva strålkastare: Nya IQ.LIGHT LED Matrix-strålkastare ger ett högeffektivt helljus med 15 procent större ljusräckvidd

GTI – nästa kapitel

Den har världens största fanbas av alla kompakta sportbilar och anses vara originalet i sin klass: Golf GTI är den ultimata ikonen med drygt 2,3 miljoner sålda exemplar. Nu lanseras ett nytt utvecklingssteg för denna bil. Effekten hos Golf GTI har ökat från 245 hk (180 kW) till 265 hk (195 kW).

Försäljningen av nya Golf GTI startade i Sverige den 29 maj. Bara några dagar senare presenteras nu nästa GTI-höjdpunkt med världspremiären av nya Golf GTI Clubsport. Det sker på racingbanan Nürburgring i Tyskland – som en del av det legendariska 24-timmarsloppet.

Det är starten på en äkta GTI-helg: Den 1 juni presenterar Volkswagen 300 hk (221 kW) starka Golf GTI Clubsport för tusentals besökare som sedan kan titta närmare på toppversionen av GTI på Nürburgring Boulevard.

Nya Golf GTI accelererar från 0 till 100 km/h på 5,9 sekunder. Nya Golf GTI Clubsport har ett maximalt vridmoment på 400 Nm och behöver endast 5,6 sekunder från 0 till 100 km/h. Topphastigheten för båda versionerna är elektroniskt begränsad till 250 km/h. Race-paketet (tillval) som erbjuds exklusivt för Golf GTI Clubsport tar bort denna topphastighetsbegränsning och ökar den till 267 km/h.

Världspremiären av nya Golf GTI Clubsport äger rum i samband med firandet av 50-årsjubileet av Golf som lanserades 1974. För att fira detta kommer tre klassiska Golf-bilar att delta i ADAC 24 h Classic (3-timmarslopp) den 2 juni strax före huvudloppet. En unik Golf deltar sedan i 24-timmarsloppet: Golf GTI Clubsport 24 h med en effekt på 380 hk (279 kW). Denna racingbil designades ursprungligen av Volkswagen Motorsport och har nu tagits till nästa nivå. Som en hyllning till ett halvt sekel av Golf har tävlingsarrangörerna gett den startnumret 50.

Perfektion i varje detalj

Specifika detaljer för Golf GTI och Golf GTI Clubsport har utvecklats ytterligare. Volkswagen har vässat den ikoniska exteriören. LED-strålkastarna och LED-bakljusen har fått en ny design. Kunderna kan även välja den senaste generationen av IQ.LIGHT LED Matrix-strålkastare – de erbjuder ett högpresterande helljus med 15 procent längre ljusräckvidd jämfört med föregångaren.

Utvecklarna i Wolfsburg har dessutom helt omarbetat infotainmentsystemen och därmed den centrala kontrollcentralen för båda kompaktsportbilarna – den är nu mer intuitiv, enklare och bättre.

En viktig egenskap hos alla Golf GTI-modeller är den enastående prestandan hos chassit med standardutrustning som elektronisk differentialspärr på framaxeln och progressiv styrning. Volkswagen kunde dessutom finslipa chassisättningen ytterligare. De båda GTI-versionerna drivs av den senaste versionen av den 2,0-liters turboladdade bensinmotorn (TSI), känd inom Volkswagen som EA888 LK3 evo4. Potentialen hos denna fyrcylindriga motor visar sig genom dess överföring till motorsportens värld.

Här ger EA888 LK3 evo4 i 380 hk-versionen Golf GTI Clubsport 24 h den kraft som gör den till en av de snabbaste bilarna i sin klass i 24-timmarsloppet på Nordslingan på Nürburgring med racingförare som Benny Leuchter (Tyskland) och Johan Kristoffersson (Sverige) bakom ratten. GTI:n kommer för övrigt att drivas av ett nyutvecklat bränsle från Shell under loppet: E20. Detta innehåller dubbelt så mycket bioetanol (från växtavfall) som E10.

GTI-träff i Wolfsburg

Festen fortsätter: Efter 24-timmarsloppet och världspremiären av nya Golf GTI Clubsport fortsätter firandet av ett halvt sekel av Golf med en annan höjdpunkt, GTI Fan Festival 2024, från 26 till 28 juli. Det är den första internationella GTI-träffen i sitt slag som inte äger rum vid sjön Wörthersee i Österrike utan i Wolfsburg, där Golfen föddes. Även här kommer nya Golf GTI, nya Golf GTI Clubsport och Golf GTI Clubsport 24 h att stå i fokus.

GTI och GTI Clubsport på den svenska marknaden

Nya Golf GTI med 265 hk går nu att beställa på den svenska marknaden med ett pris från 391 900 kronor. Säljstarten för Golf GTI Clubsport sker senare i sommar. Båda versionerna beräknas komma till Sverige under hösten.

I bifogad PDF finns mer detaljer om nya Golf GTI och Golf GTI Clubsport.

Nya Golf GTI Clubsport med 300 hk.
Nya Golf GTI Clubsport gör 0-100 km/h på 5,6 sekunder.
Topphastigheten ligger på 267 km/h.
Clubsport-versionen har unikt utformade stötfångare fram.
Ett Akrapovič sportavgassystem kommer att finnas till Golf GTI Clubsport som en del av Race-paketet (tillval).
Lättmetallfälgen Queenstown med sin markanta design med fem ovala halvcirklar.
Clubsport-versionen har en speciell takspoiler.
Golf GTI och Golf GTI Clubsport har den senaste generationens digitala instrument ombord.
Premiumsportstolar med integrerade nackskydd som standard och ett rutmönster som är karakteristiskt för GTI-modeller.
Informationsprofilen GTI har ett stort runt instrument i mitten i form av en klassisk varvräknare.
Golf GTI Clubsport har ett maximalt vridmoment på 400 Nm.
En MacPherson-framaxel och en fyrlänkad bakaxel utgör grundkonstruktionen för GTI-sportchassit.
Nya Golf GTI Clubsport erbjuder körglädje på hög nivå.
Nya Golf GTI Clubsport kommer till Sverige under hösten.
En exklusiv tävlingsbil, Golf GTI Clubsport 24 h, deltar i 24-timmarsloppet på Nürburgring för att fira 50-årsjubileet av Golf.
Tre klassiska Golf-bilar kommer att delta i ADAC 24 h Classic (3-timmarslopp).

Om Volkswagen Personbilar

År 2023 levererade Volkswagen 4,87 miljoner personbilar till kunder i över 150 länder. Volkswagen är ledande importmärke och det största elbilsmärket i Sverige. På den svenska marknaden inregistrerade Volkswagen totalt 32 756 nya personbilar under 2023, vilket gav en marknadsandel på 11,3 procent. Av dessa var 50,3 procent en helt eldriven bil. Bland elbilarna nådde Volkswagen en marknadsandel på 14,7 procent. Modellerna som marknadsförs täcker de flesta segment på bilmarknaden: ID.3, ID.4, ID.5, ID.7, ID. Buzz, T-Cross, Taigo, Golf, Golf Sportscombi, Golf Alltrack, T-Roc, Tiguan, Tiguan Allspace, Passat Sportscombi, Passat Alltrack, Arteon Shooting Brake, Touran, Touareg, Caddy, Multivan och Amarok. Volkswagen bedriver ett kontinuerligt arbete med att vidareutveckla tillverkningen av bilar. Elektrisk mobilitet, smart mobilitet och digital omställning av varumärket är de viktigaste strategiska frågorna inför framtiden.

Toppbetyg för nya Volkswagen Tiguan – fem stjärnor i Euro NCAP5.6.2024 14:58:46 CEST | Pressmeddelande

Nya Tiguan, som nu lanseras på den svenska marknaden, har fått toppbetyget fem stjärnor i Euro NCAP:s krävande säkerhetstester. Tredje generationen av den storsäljande modellen är därmed officiellt en av de säkraste bilarna i sin klass. Tiguan klarade sig särskilt väl i kategorin barnsäkerhet. Detta betyg är ännu viktigare eftersom Tiguan, som hittils har sålts i drygt 7,6 miljoner exemplar, är en idealisk allroundbil för familjer.