LRF kommenterar 3:12-utredningen

Idag presenterades 3:12-utredningen, där LRFs skatteexpert har deltagit, för finansminister Elisabeth Svantesson. ”Utredningens förslag är bra även om vi gärna sett fler förslag som underlättar finansiering och ägarskiften”. Säger Martin Mörman, näringspolitisk skatteexpert på LRF. Det viktigaste förslaget för LRFs medlemmar består i att dagens förenklingsregel slopas och ersätts med ett grundbelopp om 4 inkomstbasbelopp.

Martin Mörman, näringspolitisk skatteexpert på LRF
Martin Mörman, näringspolitisk skatteexpert på LRF Foto: LRF. Fri att använda.

”Det är en stor förbättring och förenkling för lejonparten av LRFs medlemmar som berörs av regelverket.” Säger Martin Mörman,

Ett annat viktigt förslag är att dagens komplicerade löneuttagskrav försvinner och ersätts av ett schabloniserat avdrag om 8 inkomstbasbelopp från lönebeloppet. Om utbetalda löner överstiger 8 inkomstbasbelopp kommer alltså ägarna att, utöver grundbeloppet om 4 inkomstbasbelopp, få ytterligare gränsbelopp i form av löneunderlag.

”Företagaren slipper därmed göra dagens komplicerade beräkningar och det blir betydligt enklare för alla företagare att planera hur överskottet ska komma ägarna till del jämfört med dagens system”. Säger Martin Mörman

LRF hade gärna sett fler skatteförslag som förbättrar företagens möjlighet till finansiering och skatteförslag som underlättar ägarskiften”.

”Vi hade även gärna ha sett fler skatteförslag som underlättar för ägarskiften och finansiering av verksamheten. Det är inte bara företag inom det gröna näringslivet som har svårt att få tillgång till kapital för att finansiera verksamheten utan det gäller för nästan alla branscher”. Säger Martin Mörman.

Om LRF

Lantbrukarnas Riksförbund, LRF, är en intresse- och företagarorganisation för det gröna näringslivet med drygt 120 000 medlemmar. Gemensamt för flertalet av medlemmarna är att de har sin bas i jord, skog, trädgård och landsbygdens miljö. LRF är också en samlande organisation för lantbrukskooperativa företag, som exempelvis Arla och Lantmännen. LRFs medlemmar driver omkring 60 000 företag och LRF är därmed Sveriges största småföretagarorganisation. Totalt omsätter hela det gröna näringslivet, det vill säga jord- och skogsbruk, trädgård, fiske och vattenbruk samt livsmedels- och skogsindustrier, 151 miljarder kronor, vilket är 3,4 procent av landets BNP.  www.lrf.se