Schibsted

Sportbladet storsatsar på fotbolls-EM

Dela

En dedicerad EM-podd, en 196-sidig EM-bibel och flera specialavsnitt av Fotbollsresan med Niva och Nordström. Det är tre av grundpelarna när Sportbladet nu på allvar drar igång fotbolls-EM. Erik Niva och Simon Bank är på plats på EM tillsammans med Johanna Frändén, Frida Fagerlund, Linn Nordström och Makoto Asahara.

Nu drar EM igång på allvar i Sportbladet. Redaktionen utlovar spänning och dramatik för alla – oavsett på vilket sätt man gillar att följa mästerskapet. Illustration: Maja Holmér / Aftonbladet
Nu drar EM igång på allvar i Sportbladet. Redaktionen utlovar spänning och dramatik för alla – oavsett på vilket sätt man gillar att följa mästerskapet. Illustration: Maja Holmér / Aftonbladet

– Sportbladet kan räkna in flera av Sveriges absolut största fotbolls-experter i laget och hela redaktionen laddar nu upp för att ta ut den här festen till läsarna, säger Sportbladets chef Magnus Herbertsson.

Den 14 juni är det avspark i München, sen följer en månads superfokus på fotbolls-EM, där Sportbladet utlovar spänning och dramatik för alla – oavsett på vilket sätt man väljer att följa mästerskapet, som läsare, tittare eller lyssnare.

  • Inför EM lanseras Sportbladets EM-podd där Sportbladets Oskar Kiisk, Erika Raisa Nielsen och Patrik Syk noga går igenom alla grupper och lag tillsammans med experter och spännande gäster. Under själva mästerskapet blir det dagliga avsnitt med Sportbladets utsända på plats i Tyskland.

  • Imorgon, onsdag, lanseras EM-bibeln – 196 sidor med allt som behövs för att ha koll inför och under EM. Årets upplaga innehåller bland annat en stor tv-guide, plusbetyg på alla spelare samt spännande läsning – bland annat en exklusiv intervju med tyska målvaktslegendaren Manuel Neuer.

  • I EM-elvan, ett managerspel som baseras på verkliga resultat från EM kan Sportbladets Plus-läsare skapa egna lag och utmana varandra i vem som har bäst koll på spelarna i EM.

  • I Sportbladet får läsarna ta del av texter och analyser från Sveriges ledande fotbollsjournalister. Erik Niva, Simon Bank, Johanna Frändén, Frida Fagerlund, Makoto Asahara och Linn Nordström är på plats och man kan läsa och följa dem varje dag på sajten och i sociala medier. Erik Niva och Linn Nordström gör dessutom ”Fotbollsresan special” under EM.

– Att kunna göra några specialavsnitt av Fotbollsresan under EM känns otroligt roligt. Det har varit fantastiskt att jobba fram det här formatet ihop med läsarna och nu tar det en delvis ny spännande form. Dessutom ser jag fram emot att få skriva om dramatiken i matcherna och de stora berättelserna i Sportbladet under mästerskapet, säger Erik Niva.

  • Frida Fagerlund, till vardags Sportbladets korrespondent i London, hårdbevakar och följer England under vinjetten “England Calling”.

  • Makoto Asahara, Sportbladets poddprofil, fotbollsreporterl och kommentator, får ett specialformat på sociala medier för att där berätta om EM. 

  • Varje dag blir det också en chatt med Sportbladets profiler där läsarna kan ställa frågor. 

  • Under matcherna liverapporterar reportrarna i Sportbladets målservice. Där får läsarna blixtsnabba uppdateringar från alla matcher och möjlighet att direkt ställa frågor och delta i omröstningar. Älskar man statistik från matcherna och vill grotta ner sig i slutspelsträd så hittar man även det i Målservice.

  • På Sportbladets sajt visas kontinuerligt highlights från matcherna och alla mål.

– Det är såklart vårt uppdrag till läsarna att storsatsa inför mästerskap. Men den här gången tar vi i lite extra för att flytta fotbollsjournalistiken till en ny nivå. Det kommer att bli väldigt roligt både för oss, men framför allt för läsarna, säger sportchef Magnus Herbertsson.

För ytterligare information, vänligen kontakta:
Magnus Herbertsson, sportchef och stf ansvarig utgivare för Sportbladet. Telefon: 070-610 23 62. E-post: magnus.herbertsson@aftonbladet.se

Nyckelord

Kontakter

Bilder

Nu drar EM igång på allvar i Sportbladet. Redaktionen utlovar spänning och dramatik för alla – oavsett på vilket sätt man gillar att följa mästerskapet. Illustration: Maja Holmér / Aftonbladet
Nu drar EM igång på allvar i Sportbladet. Redaktionen utlovar spänning och dramatik för alla – oavsett på vilket sätt man gillar att följa mästerskapet. Illustration: Maja Holmér / Aftonbladet
Ladda ned bild
Illustration: Maja Holmér / Aftonbladet
Illustration: Maja Holmér / Aftonbladet
Ladda ned bild

Rethinking things since 1839

Schibsted är en familj av digitala varumärken med en stark position i Norden och cirka 6000 anställda. Miljoner människor använder dagligen våra marknadsplatserna, mediehus och digitala tjänster. Vår gemensamma mission ”empowering people in their daily lives” är förankrad i vårt mediearv och i en tradition av ständig förändring. Aftonbladet är ett av våra mediehus.

Följ Schibsted

Abonnera på våra pressmeddelanden. Endast mejladress behövs och den används bara här. Du kan avanmäla dig när som helst.

Senaste pressmeddelandena från Schibsted

Aftonbladet och SvD fortsätter växa digitala användarintäkter7.6.2024 07:01:00 CEST | Pressmeddelande

Krävande makroekonomi, hög inflation och höga räntor har fortsatt utmana boksluten för Schibsteds svenska mediehus. Framför allt annonsmarknaden har varit utmanande och lyft först i fjärde kvartalet. Prenumerationsaffären har, trots en stram ekonomi för hushållen, varit stabil. SvD redovisar ett rörelseresultat på 72 MSEK (64 MSEK) för 2023, medan Aftonbladet landar ett resultat på 38 MSEK (55 MSEK).

I vårt pressrum kan du läsa de senaste pressmeddelandena, få tillgång till pressmaterial och hitta kontaktinformation.

Besök vårt pressrum
HiddenA line styled icon from Orion Icon Library.Eye