Handelskammaren ny producent av Bergmaterialindex från 2026

Sydsvenska Handelskammaren har skrivit under en avsiktsförklaring om att bli ny leverantör av ett flertal svenska branschindex, däribland Bergmaterialindex och Entreprenadindex.

Bergmaterialindex tas fram av Handelskammaren från 2026
Handelskammaren ny producent av Bergmaterialindex från 2026

I syfte att skapa förtroende och förutsägbarhet för näringslivets affärer i Sverige finns sedan många år särskilda branschindex som Statistikmyndigheten SCB idag producerar. SCB har sedan en tid tillbaka beslutat att de kommer avveckla sin roll som producent av dessa i december 2025. Branschindexen utgör en viktig förutsättning för långsiktiga affärsavtal och produktionen av dessa behöver ske under oberoende och betryggande former.

– Bergmaterialindex används i en stor del av branschens affärer. Det är viktigt för SBMIs medlemmar att vi kan tillhandahålla detta index utan avbrott trots att SCB inte levererar branschspecifika index efter 2025. SBMI välkomnar lösningen med handelskammaren som vi ser som en trygg och naturlig lösning. Det är dessutom extra bra att vi funnit denna gemensamma lösning tillsammans med så många andra organisationer som tillhandahåller branschindex, säger Mårten Sohlman vd på SBMI.

Flera aktörer tillsammans
SBMI har tillsammans med en rad andra aktörer som tar fram olika branschindex nu gemensamt upprättat och undertecknat en avsiktsförklaring som innebär att Sydsvenska Handelskammaren kommer verka för att genom bolagsform producera och kvalitetssäkra branschindexen enligt nedan från och med januari 2026.

Anläggningsmaskinindex, Avfallsindex för förbränning, Avfallsindex för hushåll, Bergmaterialindex, Bevakningsindex, CBG-index, El-index för busstrafik, Entreprenadindex, Fastighetsförvaltningsindex, HVO-index, Konsultindex K21, Kontorsmöbelindex, Lastbilstransportsindex T08, LBG-index, MT74 Monteringsfärdiga trähus, RME-index, RME-index vid pump, Saneringsindex, Skogsmaskinindex, Städindex, Tvätt- och textilserviceindex.

Undertecknare av avsiktsförklaringen är:
Sydsvenska Handelskammaren, Almega Innovationsföretagen, Almega Serviceföretagen, Almega Säkerhetsföretagen, Avfall Sverige, Byggföretagen, Fastighetsägarna, Installatörsföretagen, Maskinentreprenörerna, Skogsentreprenörerna, Svensk Kollektivtrafik, SBMI Sveriges Bergmaterialindustri, Sveriges Bussföretag, Sveriges Tvätteriförbund, Sveriges Åkeriföretag, Trä- och Möbelföretagen.

SBMIs vd Mårten Sohlman
Mårten Sohlman vd SBMI
Ladda ned bild

SBMI, Sveriges Bergmaterialindustri är branschorganisationen för producenter och leverantörer av bergmaterial samt branschens underleverantörer. Årligen produceras och levereras ca 100 miljoner ton bergmaterial i Sverige. Föreningen samlar över ca 90 % av den svenska bergmaterialindustrin.

Följ SBMI - Sveriges Bergmaterialindustri

Senaste pressmeddelandena från SBMI - Sveriges Bergmaterialindustri

Branschhandbok om cirkulära ballastprodukter blir verklighet - efter nytt stöd3.4.2024 10:44:22 CEST | Pressmeddelande

Projektet ”Från grind till grind”, som syftar till att skapa en handbok för att producera cirkulära ballastprodukter, har nu säkrat fortsatt finansiering från innovationsmyndigheten Vinnova. Projektets mål är att ta fram en digital processbeskrivning som branschen kan använda för att öka användningen av återanvänt och återvunnet material i infrastrukturprojekt.