Midsommar på Skansen – en tre dagar lång fest med musik, dans och aktiviteter för hela familjen

Den 21–23 juni bjuder Skansen in till ett storslaget midsommarfirande fyllt med aktiviteter för hela familjen. Upplev en klassisk midsommar mitt i Stockholm med festligheter som varar från förmiddag till långt in i den ljusa sommarnatten. Dansa och lek runt majstången, bind en björklövskrans, njut av god mat och dryck, och upplev folkdans, låtspel och folktro.

Inled midsommarfirandet med kransbindning – en perfekt start på en dag full av glädje och tradition. Marknadsgatan och Bollnästorget kommer vara fyllda med läcker mat, uppfriskande drycker och andra delikatesser under hela helgen.

En av de traditionella höjdpunkterna är resningen av majstången kl. 11.00, följt av dans och lekar runt stången, ledda av Skansens folkdanslag och spelmän. För den som är intresserad av svenska traditioner berättar Kloka gumman fascinerande historier om midsommarens väsen och krafter.

Det kommer även bjudas på musik. Gruppen Frispel bjuder på vackra toner i Seglora kyrka, Skansens spelmän spelar somriga låtar vid Tjärnen, och Lena Willemark håller en blomstrande midsommarkonsert. Det blir också folkdansuppvisningar och svängig folkmusik med Trion Västanvinden som bjuder upp till dans. För de som föredrar modern dans tar dansbandet Sandins scenen på Galejan under kvällarna.

Midsommarmarknaden fortsätter på midsommardagen och söndagen, med fler uppvisningar, musik och berättelser. Kom och fira midsommar med oss på Skansen – en tradition sedan 1891. Här möts äldre och nyare traditioner i en folkfest som varar i tre dagar.

Trädplanteringsceremoni på Skansen20.6.2024 14:28:14 CEST | Pressmeddelande

I år står Sverige värd för IUFRO World Congress, ett av världens största globala skogsrelaterade evenemang som hålls vart femte år. Årets kongress äger rum den 23-29 juni i Stockholm. Kongressen kommer att inledas med en trädplanteringsceremoni på Skansen nu på söndag. Det är en uppskattad tradition inom IUFRO som symboliserar motståndskraft och den bestående kopplingen mellan generationer och kontinenter. Detta evenemang är även ett sätt för värdländerna att visa upp sin regionala kultur och traditioner relaterade till skog och träd.

Drop in-bröllop på Skansen – En magisk sommardag för kärleken14.6.2024 10:00:00 CEST | Pressmeddelande

Skansen bjuder in till årets mest efterlängtade händelse för kärlekspar – det årliga drop in-bröllopet! Den 15 juni är dagen då par kan säga "ja" till varandra på en av Stockholms vackraste platser, helt spontant eller genom att boka plats och tid i förväg. Dagen erbjuder mängder av aktiviteter, erbjudanden och kärleksfull stämning för alla som besöker Skansen denna dag.