PRO: Staten måste ta ansvar för en bostadspolitik för äldre

Hela 26 procent av pensionärerna upplever att det är svårt att få tag på en bostad anpassad efter de egna behoven. I brist på bra alternativ riskerar äldre att bo kvar i lägenheter på våning två eller tre i bostadshus utan hiss. I ett nytt bostadspolitiskt program kräver PRO att pensionärernas frihet ska bli en faktor i bostadspolitiken.

PRO presenterar i dag ett nytt bostadspolitiskt program.
PRO presenterar i dag ett nytt bostadspolitiskt program. Foto: Anneli Nygårds

–Sveriges 2,3 miljoner pensionärer drabbas när bostadsmarknaden inte fungerar. Det är svårt att sälja huset och flytta till en hyresrätt med hög tillgänglighet. Äldre får problem när förmågan att gå i trappor blir sämre och lägenheten ligger på tredje våningen i ett hus utan hiss. Många gruvar sig och undrar om de kommer att beviljas plats i särskilt boende när de behöver det. I programmet lyfter vi fram att bostadsfrågan handlar om frihet för pensionärer, säger Åsa Lindestam, PRO:s ordförande.

Som grund för det bostadspolitiska programmet, som har titeln Pensionärerna och bostaden – en rättighet och en frihet, har PRO ställt frågor om bostadspolitiken till sina medlemmar och fått 15 000 svar. Undersökningen visar bland annat att 58 procent anser att hyresrätter med låg hyra bör prioriteras när nya bostäder planeras. I programmet finns också intervjuer med PRO-medlemmar och experter som Stefan Attefall, landshövding och regeringens kommissionär för ökat småhusbyggande.

För första gången har PRO ett tydligt klimatperspektiv i sitt bostadspolitiska program.

–Vi måste bygga med hållbara material och vi måste bygga våra samhällen med tanke på ett förändrat klimat. Vi pensionärer är engagerade i klimatfrågan, både för vår egen, våra barns och våra barnbarns skull. Fler träd ger lövskugga som sänker temperaturen på gatorna och grönytor minskar risken för översvämningar. Den gröna staden är en säkrare stad, säger Åsa Lindestam.

Både staten och kommunerna måste ta större ansvar för bostadspolitiken, enligt PRO. Staten kan bidra genom ett återinfört investeringsstöd för hyresrätter med lägre hyra, ett skattesystem som underlättar flyttar och offentliga anslag för att bygga hissar i det befintliga bostadsbeståndet. Kommunernas allmännyttiga bostadsbolag behöver komplettera sitt affärsmässiga uppdrag med att ta ett tydligt samhällsansvar.

–Enligt grundlagen har staten och kommunerna ansvaret att trygga rätten till bostad. Vi i PRO är gamla nog att minnas en tid när politiken tog det ansvaret. Det är hög tid att den gör det igen, avslutar Åsa Lindestam.

Bakgrund

PRO:s nya bostadspolitiska program med titeln Pensionärerna och bostaden – en rättighet och en frihet innehåller tio krav på bostadspolitiken:

1. Pensionärers frihet är avhängig ett bra boende. Pensionärers frihet ska bli en tyngre faktor i frågor om byggande och boende.
  2. Det allmänna – staten och kommunerna – ska åter ta en större roll i bostadspolitiken.
  3. Underlätta för pensionärer att lämna stora bostäder och flytta till mer ändamålsenliga boenden. Fungerande flyttkedjor kräver att det byggs många nya bostäder, inte minst hyresrätter. Skatter och regler ska underlätta flyttar.
  4. Klimatkrisen förändrar hur vi kan bygga och bo. Grönska ska planeras i de byggda miljöerna och bostadssektorn ska bidra i klimatomställningen. I val av byggmaterial ska det som är hållbart i ett livscykelperspektiv eftersträvas.
  5. Genom att förtäta bostadsområden och bygga till fler våningar i existerande hus kan fler pensionärer bo kvar där de känner sig hemma.
  6. Låt pensionärer själva få större inflytande över beslutet att flytta till särskilt boende.
  7. Reglerna kring bostadsanpassning ska skärpas och det allmänna bör finansiera att hissar installeras i det existerande bostadsbeståndet. Byggregler ska utformas så att nya byggda miljöer blir tillgängliga för alla. Allt byggande ska följa principen om universell utformning.
  8. Återinför investeringsstöd för att bygga hyresrätter med lägre hyra.
  9. Utjämna skattevillkoren mellan ägt och hyrt boende. Indexera bostadstillägget och höj taket.
  10. Allmännyttan ska se till både affärsmässighet och samhällsintresset i sin verksamhet.