minPension

30 år efter klubbslaget som förändrade pensionerna - så har det påverkat olika åldersgrupper

I juni 1994 sa Sveriges riksdag ja till förändrade pensioner. Nu, 30 år senare, ser vi effekterna av klubbslaget i riksdagen. Olika åldersgrupper har påverkats på olika sätt. Det är inte bara den lagstadgade pensionen som har förändrats. Minst lika stora förändringar har skett i tjänstepensionerna, där  arbetsmarknadens parter förhandlar fram avtalen.

Bild på rapportens omslag
Rapport om hur pensionssystemet har påverkat olika generationer minPension

För 20 år sedan började minPension samla in pensionsunderlag från den allmänna pensionen, tjänstepensionerna och det avdragsgilla pensionssparandet. Omkring fem miljoner individer har registrerat sig som användare för att få en samlad bild av sitt pensionssparande.

Sedan tio år tillbaka har vi regelbundet redovisat hur minPensions användares prognoser ser ut och därmed kunnat ge en bild av framtida pensioner.

I en ny rapport har vi jämfört våra tidigare rapporter för att se hur olika åldersgrupper har påverkats, och kommer att påverkas, av de förändringar som gjorts av pensionerna.

Generellt kan sägas:

50-talisterna – kvinnorna har betydligt lägre pensioner än männen, även i de fall lönen var densamma när de slutade att arbeta.

60-talisterna – påverkas märkbart av förändringarna i pensionerna och får jobba längre när medellivslängden ökar.

70-talisterna – många hade en dålig start i arbetslivet, men räddas hem av premiepensionen som de haft under stora delar av arbetslivet.

80-talistena – är mer jämställda än tidigare åldersgrupper, och har större andel tjänstepension.

90-talisterna – mycket av intjänandet till pensionen återstår, att många tjänar in tjänstepension tidigt kommer påverka deras pensioner.

Bild på rapportens omslag
Rapport om hur pensionssystemet har påverkat olika generationer

Pressrum: http://via.tt.se/pressrum/minpension/
Kontorsväxel: 08-522 785 40
Postadress: Min Pension i Sverige AB, Box 24043, 104 50 STOCKHOLM
Besöksadress: Karlavägen 108, plan 6 i Stockholm

Om minPension
På minPension kan pensionssparare få hjälp att se den egna pensionen och förstå vad som påverkar den. Under de senare åren har minPension vidareutvecklats för att också möta den blivande pensionärens behov i planeringen inför pensionsuttagen. Tjänsten är ett oberoende samarbete mellan staten och pensionsbolagen. Tillsammans driver, utvecklar och finansierar parterna den.

Följ minPension

Senaste pressmeddelandena från minPension