Regeringens havsmiljöproposition: Naturskyddsföreningens kommentar

Statsministern, klimat- och miljöministern och landsbygdsministern presenterade idag regeringens proposition för en levande havsmiljö.

– Situationen i våra hav är akut, vilket arter som strömmingen, ålen, tumlaren, torsken och gäddan vittnar om. Vi måste skydda det som inte får försvinna och det innebär att Sverige måste flytta ut trålgränsen, skydda fler områden och minska fisket, säger Beatrice Rindevall, ordförande för Naturskyddsföreningen.

Under presskonferensen lade regeringen bland annat fram förslag om att förbjuda bottentrålning i skyddade områden, utöka skyddet av marina områden och flytta ut trålgränsen i Östersjön för att skydda sill och strömming.

– Ett beslut om att stoppa all bottentrålning i skyddade områden skulle vara ett mycket stort steg framåt. Vi har jobbat länge för att skyddet av marina områden ska utökas och kommer bli mycket glada om Sverige nu ser till att uppnå de internationellt överenskomna målen om detta, säger Beatrice Rindevall.

– Åtgärderna som regeringen presenterade är verkligen nödvändiga för livet i haven. Men hur verkningsfulla förslagen verkar bli får vi se när propositionen släpps, och jag hoppas kunna fira ordentligt då, säger Beatrice Rindevall.

EU:s naturrestaureringslag klubbad – trots att Sverige röstade nej17.6.2024 11:49:35 CEST | Pressmeddelande

Efter mycket debatt och motstånd röstade EU:s miljöråd idag igenom naturrestaureringslagen, tack vare att Österrike i sista stund bestämde sig för att rösta ja. Lagen innebär att EU:s medlemsländer ska restaurera 20 procent av EU:s land och hav till 2030 och alla ekosystem som är i behov av det till 2050. Ett mycket glädjande besked enligt Naturskyddsföreningen, som beklagar dock att Sveriges regeringen röstade nej.

Naturskyddsföreningen i Almedalen 202414.6.2024 08:58:14 CEST | Pressmeddelande

Snart är det dags för politikerveckan i Almedalen. Naturskyddsföreningen kommer att finnas på plats i Visby med ett stort team för att delta i samtal och seminarier. Exempelvis arrangerar Naturskyddsföreningen och Bra Miljöval seminariet ”Konsumtionens makt – vem kan ta ansvar för en mer hållbar miljö?”. Föreningens talespersoner och experter kommer att finnas tillgängliga för intervjuer och kommentarer i media, och ännu finns en möjlighet att boka in någon av föreningens representanter till ert evenemang!