Nina Walloschke från Luleå får hörselskadades kulturpris

Musikterapeuten och kyrkomusikern Nina Walloschke från Luleå fick på onsdagen ta emot Jan-Peter Strömgrens kulturpris 2024 – ett pris till hörselskadade som berikar svenskt kulturliv.

Musikterapeuten Nina Walloschke från Luleå får hörselskadades kulturpris 2024.
Musikterapeuten Nina Walloschke från Luleå får hörselskadades kulturpris 2024. Foto: Peter Knutson/HRF

– Jag blir tårögd av lycka. Det här är en bekräftelse på att jag valde rätt väg. De som sa att det inte skulle gå att arbeta som musiker med hörselskada hade fel. Musik ställer inga krav på att man ska höra på ett visst sätt.

Det säger Nina Walloschke från Luleå, som på onsdagen fick Jan-Peter Strömgrens kulturpris 2024. Ett pris på 10 000 kronor, som delas ut av Hörselskadades Riksförbund (HRF) för att sätta ljuset på hörselskadades insatser inom kulturområdet.

River hinder med musikens hjälp

Nina Walloschke prisas för hur hon med musikens hjälp river hinder, både i sitt eget liv och andras. Hon visar vägen till ”ett språk bortom alla ord”, som det står i prismotiveringen (se nedan).

Som barn fick Nina höra att hon inte skulle kunna bli musiker, och just det sporrade henne att visa att det gick. Och det lyckades. Nina var en av fyra som i stenhård konkurrens kom in på utbildningen till kyrkomusiker vid Musikhögskolan.

– Jag ville visa att jag kunde, att det gick.

Musikterapin blev en fristad

I dag arbetar hon med funktionsinriktad musikterapi – en metod som genom rörelse och musik kan bli en nyckel till språk och kommunikation vid till exempel afasi.

– Musikterapi är ordlös kommunikation. Det blir också en fristad för mig som är hörselskadad – här är orden överflödiga, säger Nina Walloschke.

"Visar vägen till ett språk bortom alla ord"

Juryns motivering:

”Kyrkomusikern och musikterapeuten Nina Walloschke visar vägen till ett språk bortom alla ord.
Hon visar människor som förlorat sin röst att toner och trummor kan tala, läka självförtroendet och stärka motivationen.
Med musikens kraft väcker hon den slumrande kommunikationen och förvandlar tystnad till sång.
Egna erfarenheter och kunskaper från sitt liv med hörselskada har gett Nina Walloschke en viktig insikt, som återspeglas i hennes arbete: att alla människor har både rätt och möjlighet att vara delaktiga, på sina egna villkor.

Om Nina Walloschke

Ålder: 35
Bor: i Luleå och Stockholm
Yrke: kyrkomusiker, musikterapeut.
Utbildning: Kungliga Musikhögskolan i Stockholm, Eskilstuna Folkhögskola. Har även studerat dramapedagogik vid Stockholms universitet, körsång/solosång vid Uppsala universitet, piano vid Birkagårdens folkhögskola samt till kantor vid Marie Cederschiöld högskola i Stockholm.
Läs mer om Nina Walloschke i tidningen Auris.

Om Jan-Peter Strömgrens kulturpris

Det finns 1,5 miljoner hörselskadade i Sverige, varav många gör viktiga insatser inom kulturområdet. Det är detta Hörselskadades Riksförbund (HRF) vill uppmärksamma med Jan-Peter Strömgrens kulturpris. Priset delas ut årligen till en eller flera personer med hörselskada inom kulturområdet, av en jury av hörselskadade. Priset är uppkallat efter HRFs förbundsordförande 2000-2016, Jan-Peter Strömgren.

Presskontakt:

Ingvild Falkenhaug, HRF, 070-536 22 43, ingvild.falkenhaug@hrf.se

Musikterapeuten Nina Walloschke från Luleå får hörselskadades kulturpris 2024.
Ladda ned bild
Diplomet med motiveringen till Jan-Peter Strömgrens kulturpris 2024.
Ladda ned bild

Hörselskadades Riksförbund (HRF) är en av världens största organisationer av och för hörselskadade. Vi arbetar för ett hörselsmart samhälle, där Sveriges 1,5 miljoner hörselskadade kan leva i full delaktighet och jämlikhet. Läs mer på  hrf.se