Pysslingens förskolor satsar på högläsning – har läst över 100 000 böcker på tre månader

Pysslingen Förskolor satte i samband med sin årliga läslustdag i februari ett högläsningsmål. Målet överträffades stort och vid målgång hade man läst 105 645 böcker. På alla Pysslingen förskolor lägger man lägger stort fokus på språkutvecklande aktiviteter för att stärka barnens kommunikationsförmåga samt läs- och skrivutveckling

I Pysslingen Förskolor, som är en del av AcadeMedia, bestämde man sig i år för att sätta upp ett högläsningsmål. Inom tidsspannet 21 februari till 1 juni skulle man ha högläst 100 000 böcker. Den 29 maj kunde man rapportera att 105 645 böcker hade lästs högt på 104 Pysslingen förskolor eller hemma. Barnen har lånat hem böcker från förskolans hallbibliotek som finns på varje förskola och på en del förskolor har man haft glasburkar i hallarna på avdelningarna där barnen kan lägga i en kula eller kastanj för varje högläst bok. På det viset breddas också detta till att inte bara stärka språkutvecklingen utan också matematikutveckling. 1 800 medarbetare, 8 200 barn och deras vårdnadshavare engagerade sig i högläsningen.

- Eftersom all högläsning räknades så handlade det också om att få igång och öka läsningen i hemmet. Vi vet att det har stor betydelse och vårdnadshavare ser också att de kan påverka sitt barns utveckling på ett positivt sätt, säger Sara Lindberg, ansvarig för AcadeMedias satsning på förskolor.

- Det här är bland det bästa initiativ som Pysslingen tagit – att nå ett högläsningsmål och på ett väldigt enkelt sätt göra pedagogerna än mer medvetna om vikten av att alla barn erbjuds högläsning varje dag. Vi har många barn på våra förskolor som inte har svenska som modersmål, så att få höra det svenska språket i en planerad eller spontan aktivitet som högläsning är jätteviktigt. Jag tror även att förskolorna med detta initiativ ökat medvetenheten och vikten av högläsning till hemmen och vårdnadshavare, förklarar Jessica Wingenfeldt, rektor Pysslingen Förskola.

- Jag märker att det även fört med sig att pedagogerna ser över sina läshörnor på ett annat sätt och att barnens intresse för böcker ökat, både att titta i men även att få höra dem. Förskolornas besök till biblioteken har också ökat. Jag får till mig från pedagoger att vårdnadshavare tipsar varandra om nya böcker som de läser hemma. Det har blivit mer bokprat på förskolorna, både bland barn och vuxna, fortsätter Jessica.

- Framöver kommer vi på Pysslingen förskolor att fortsätta med våra hallbibliotek, vi kommer att fylla med nya och fler titlar och vi har också en idé att utmana våra kollegor i Norge och Finland med ett gemensamt mål. Vi kommer också att delta på Bokmässan genom en efterfrågan från dem där de specifikt ville att vi skulle prata om det här. Där kommer vi också att prata om vår språkstrategi. Sedan såklart hitta nya utmaningar som skapar glädje, engagemang och språkutveckling för barn, vårdnadshavare och pedagoger. Vi kommer att utifrån vår språkstrategi fortsätta att utveckla metoder och aktiviteter för språkutveckling, avslutar Sara Lindberg.

Tidsrymd 21 februari – 1 juni

105 645 lästa böcker

104 Pysslingen förskolor

8 200 barn

1 800 medarbetare

Populära böcker

”Frekes fot” av Pija Linderbaum och ”Hund i stövlar” av Paula Metcalf

”Knacka på” av Anna-Clara Tidholm och Grodan böckerna av Max Velthuijs

Pysslingen Förskolor är Sveriges största förskoleföretag. Ända sedan starten år 1986 har vi utmanat befintliga synsätt drivit förskolans utveckling framåt. I dag är vi stolta över att vara en tydlig förebild inom många områden. Vi har 108 förskolor i Stockholm, Mälardalen, Östersund och Skåne med olika pedagogiska inriktningar och arbetssätt. Det som förenar dem är vår gemensamma värdegrund, vårt kvalitetsarbete och omsorgsfulla lärande. Läs mer på hemsidan - http://www.pysslingen.se.