Köpenhamn startar ett nytt grönt projekt – CopenPay
För att få turister att vara mer miljövänliga startar Wonderful Copenhagen ett nytt projekt: Betala för olika Köpenhamnsattraktioner med klimatsmarta handlingar.

Det finns ett behov av att ändra turisters inställning och uppmuntra till gröna val. Undersökningar visar att det finns en stor vilja på 82% som säger att de vill agera hållbart, men endast 22% har ändrat sitt beteende.[1]
Därför introducerar nu Köpenhamns officiella turistorganisation CopenPay - ett nytt initiativ som omvandlar gröna handlingar till valuta för kulturella upplevelser. Köpenhamns ambition är att inspirera besökare att göra medvetna gröna val och hjälpa till att överbrygga det stora gapet mellan viljan att agera hållbart och det faktiska beteendet.
CopenPay belönar dig för att du cyklar, hjälper till att städa eller jobbar frivilligt på ett stadsjordbruk. Du belönas till olika roliga upplevelser. Detta kan vara gratis guidade turer på museer, gratis kajakuthyrning och till och med en gratis vegetarisk lunch gjord på lokala råvaror.
Till exempel, om du tar med plastavfall till Statens Museum for Kunst (SMK), kan du få vara med på en workshop och göra konst av det. Om du tar buss, tåg eller cykel ut till CopenHill (Köpenhamns värmeverk) får du åka skidor nedför den konstgjorda skidbacken på taket.
"Det är en viktig uppgift för oss att göra resandet hållbart. Och vi kommer bara att lyckas om vi överbryggar det stora gapet mellan besökarnas vilja att agera hållbart och deras faktiska beteende. Det kan låta enkelt, men det är det inte. Vi vill att besökare ska göra medvetna, gröna val och förhoppningsvis få ännu bättre upplevelser när de besöker oss. Genom CopenPay vill vi därför uppmuntra turisters hållbara beteende samtidigt som vi berikar deras kulturella upplevelse av vår destination. Det är ett experimentellt och litet steg mot att skapa en ny inställning bland resenärer och ett av många initiativ vi genomför för att göra resandet mer hållbart," säger Mikkel Aarø-Hansen, VD på Wonderful Copenhagen.
Systemet är lätt att vara med i: turister kan visa en tågbiljett, komma med cykel eller visa andra bevis på sina gröna handlingar för att få sina belöningar. I sommar kan alla turister vara med i CopenPay och få uppdateringar om sevärdheter och belöningar via copenpay.com
CopenPay startar i sommar med över 20 sevärdheter. Det handlar inte bara om att göra gästernas upplevelse bättre utan också om att inspirera andra destinationer.
"Vi måste omvandla turismen från att vara en miljöbörda till en kraft för positiv förändring, och ett viktigt steg i denna omvandling är att ändra hur vi rör oss runt på destinationen, vad vi konsumerar och hur vi interagerar med lokalbefolkningen. Med CopenPay vill vi att både resenärer och lokala sevärdheter fokuserar på förändringen och valen vi behöver göra," säger Mikkel Aarø-Hansen och avslutar med "Eftersom resandet är internationellt är vår framgång beroende av människors och destinationers val på andra platser. Därför strävar vi också efter att inspirera till hållbart beteende och kulturell uppskattning över hela världen."
Hoppet är inte bara att fortsätta med pilotprojektet, utan också att inspirera andra städer runt om i världen att införa liknande initiativ.
Fakta om CopenPay:
• Pilotprojektet kommer att pågå under vecka 29 - 32.
• Webbplatsen: www.CopenPay.com lanseras den 15 juli.
• Ett brett utbud av sevärdheter deltar i pilotprojektet, inklusive: Statens Museum for Kunst (SMK), Danmarks National Museum, Köpenhamns stadsmuseum, löparklubben Sparta, Green Kayak, CopenHill, cykeluthyrning från Donkey Republic och många fler.
Fakta om Köpenhamn:
• Invånarantal i Köpenhamns kommun: 602 000 invånare. I Hovedstadsområdet: 1,9 milj.
• Cyklar: 750 000 (4 gånger fler än bilar)
• Pendling: 62% av alla medborgare pendlar med cykel
• Cykelinfrastruktur: 382 km cykelbanor
• Hotell: Majoriteten av hotellrummen i staden är miljöcertifierade
• Kranvatten: Drickbart och säkert att dricka
• Kanaler: Tillräckligt rena för att bada i
• Elektricitet: Mer än 70% kommer från förnybar energi
• Fjärrvärme: Drivs huvudsakligen av biomassa
[1] Kantar, Sustainability Index 2023
För mer information om CopenPay kontakta:
Giuseppe Liverino, Senior Manager – Press & PR International Press & Communication VisitCopenhagen
e-mail glv@woco.dk, Tel +45 24346880
Länk till bilder och video: https://platform.crowdriff.com/m/s-WE84_nD75UQeVoSY
Nyckelord
Kontakter
Henrik GöthlinPR & Press Manager, SwedenVisitDenmark
Tel:+46 (0)768 35 00 31hengot@visitdenmark.comBilder







Länkar
VisitDenmark är Danmarks nationella turismorganisation med uppgift att informera om och marknadsföra Danmark som resmål för svenskar.
VisitDenmark samarbetar med transportörer, regioner och verksamheter i Danmark inom turistnäringen och finns representerad i åtta länder, varav Sverige är ett.
Följ VisitDenmark
Abonnera på våra pressmeddelanden. Endast mejladress behövs och den används bara här. Du kan avanmäla dig när som helst.
Senaste pressmeddelandena från VisitDenmark
Ny global turismlösning från Köpenhamn3.12.2025 10:06:42 CET | Pressmeddelande
Köpenhamn lanserar DestinationPay, en global turismlösning som bygger vidare på det framgångsrika CopenPay-initiativet. Modellen belönar turister för positiva handlingar, och nu bjuds städer världen över in att delta. Målet är att förbättra turismupplevelsen genom att främja hållbara beteenden som gynnar lokala samhällen. Flera städer, inklusive Berlin, har redan visat stort intresse.
Kramkampanj ska locka turister till ett vinterkallt Köpenhamn13.11.2025 14:50:57 CET | Pressmeddelande
Wonderful Copenhagen lanserar nu kampanjen ”Copenhagen – The Art of Hugging” i Sverige – en hyllning till den mänskliga värmen som präglar Köpenhamn under årets kallaste månader. Kampanjen bygger vidare på det kreativa konceptet ”Copenhagen is warmest when it’s cold” och vill påminna svenskar om att Köpenhamn inte bara är nära – det är också som varmast när det är kallt.
En turistambassadör med 20 miljoner följare11.11.2025 07:45:00 CET | Pressmeddelande
Hur konstigt det än kan låta, har den danska staden Odense – som ofta förknippas med att vara H.C. Andersens hemstad – inlett ett samarbete med en indisk ”Bollywoodstjärna”. Det är den indiska filmstjärnan Taapsee Pannu, med mer än 20 miljoner följare på Instagram, som blivit stadens nya globala turistambassadör.
J-dagen – när julen officiellt börjar i Danmark5.11.2025 16:55:17 CET | Pressmeddelande
En högtidsdag för ölälskare närmar sig. Den första fredagen i november är det dags för en av årets mest älskade traditioner i Danmark – J-dagen, dagen då årets julöl släpps och serveras på barer och pubar över hela landet. I år infaller J-dagen fredagen den 7 november klockan 20:59, en tidpunkt som enligt traditionen markerar när den första snön ”faller” över Danmark – åtminstone i reklamen.
Julmagi i Danmark – de bästa julmarknaderna för varje resenär5.11.2025 07:55:00 CET | Pressmeddelande
När ljusen tänds och doften av glögg sprider sig över Danmark vaknar landets städer och byar till liv med julmarknader fyllda av tradition, hantverk och värmande hygge. Julmarknaderna i Danmark är en fest för alla sinnen. Här kan du njuta av traditionella æbleskiver, kanderade mandlar, lokala ostar, charkuterier och säsongens inläggningar. I årets guide har vi samlat några av Danmarks mest uppskattade julmarknader – från storslagna julupplevelser i Köpenhamn till charmiga marknader i mindre byar och städer – perfekta för varje typ av resenär.
I vårt pressrum kan du läsa de senaste pressmeddelandena, få tillgång till pressmaterial och hitta kontaktinformation.
Besök vårt pressrum