Så kan Sverige tolka direktivet om lönetransparens

Lönetransparens bidrar till lika lön för likvärdigt arbete. Foto: Jobbland

Den svenska regeringen ska nu ta ställning till utredningen om genomförandet av lönetransparensdirektivet. Målet med direktivet är att hjälpa till att brygga lönegapet mellan män och kvinnor genom att öka lönetransparensen. I EU tjänar män 13 procent mer än kvinnor, en siffra som trots strategiskt arbete varit oförändrad de senaste 10 åren. I praktiken kommer direktivet, som ska vara implementerat 2026, bland annat innebära:

• Att arbetsgivaren måste informera sökande om startlön eller lönespann för den aktuella tjänsten.

• Att anställda har rätt att veta den genomsnittliga lönen hos kollegor med samma eller liknande arbetsuppgifter.

• Arbetsgivaren ska ge arbetstagarna insyn i lönesättningen som ska vara könsneutral. Insynen ska ge arbetstagare information för att kunna bedöma om de utsatts för lönediskriminering.

• Att anställda får rätt att veta exakt vilka kriterier som används för att fastställa lön och karriärutveckling. De kriterierna måste dessutom vara objektiva och könsneutrala.

• Att det blir förbjudet för arbetsgivare att fråga kandidater om deras nuvarande eller tidigare lön.

• Att företag som bryter mot direktivet riskerar att bötfällas.

Sammanfattningsvis kommer direktivet bidra till en mer transparent arbetsmarknad som tar kliv mot mer jämställda löner. Jobblands vd Anita Rae har följt den politiska processen noga och välkomnar att det nu bestämts hur direktivet ska implementeras i Sverige.

– Information är makt. Lönetransparens bidrar inte bara till mer jämställda löner utan förenklar och förbättra rekryteringsprocesser när arbetsmarknaden skriker efter kompetens. Särskilt innan direktivet träder i kraft är det en utmärkt strategi att börja informera om lön i jobbannonser för att sticka ut bland konkurrensen och attrahera de bästa talangerna, säger Anita Rae, vd Jobbland Sverige.

Lön viktigast vid jobbyte
I undersökningen Jobbsökarstudien 2024* från Jobbland finns svar från cirka 2 700 svenska jobbsökare. I svaren framkommer det att högre lön är den främsta anledningen när svenskar överväger att söka nytt jobb, även om man inte letar. Och fler vill se en mer transparent arbetsmarknad.

– Sju av tio svarar att lön är en viktig eller mycket viktig faktor när de söker ett nytt jobb även om de inte ens är på jakt efter ett. Majoriteten vill också veta lönenivån redan i jobbannonsen. Sveriges jobbsökare är redo för transparenta löner, direktivet är efterlängtat, säger Anita Rae, vd Jobbland Sverige.

*Jobbsökarstudien 2024

Jobblands undersökning Jobbsökarstudien 2024 om jobbsökande genomfördes i mars 2024 och hade totalt 2 683 respondenter varav 63,6 % kvinnor, 35,7 % män och 0,5 % icke binära.

Hur viktig är lönen när du söker ett nytt jobb?
Väldigt viktigt: 20,4 %
Viktigt: 50 %
Jag är neutral: 25 %
Inte speciellt viktig: 3,6 %

Är det enklare att besluta om du ska söka ett jobb du är intresserad av om lönen stod i jobbannonsen?
Ja, märkbart: 21,3 %
Ja, lite: 43,9 %
Nej, inte mycket: 20,6 %
Nej, inte alls: 6,9 %
Jag vet inte: 7,3 %

Hade du velat se information om lön i jobbannonsen?
Ja: 57,9 %
Det spelar ingen roll: 29,2 %
Nej: 8,9 %
Jag vet inte: 4 %

Anita Rae, vd Jobbland Sverige

Storsatsning i miljardbransch ska lösa den brinnande kompetenskrisen: ”Enorma problem väntar runt hörnet för näringslivet”23.5.2024 08:00:00 CEST | Pressmeddelande

Bristen på kompetens på arbetsmarknaden växer och företagsledare oroar sig för verksamheternas framtid. För att möta krisen går svenska Keeparo och finska Duunitori Group nu ihop och ska hjälpa fler företag med employer branding och kompetensförsörjning. “Vi ser en enorm potential. Den växande kompetenskrisen kommer att kräva stora investeringar för arbetsgivare framåt”, säger Lisa Hasselström, vd på Keeparo.

Nu blir det enkelt att söka jobb på Sveriges bästa arbetsplatser16.5.2024 07:29:00 CEST | Pressmeddelande

En bra kultur blir allt viktigare i valet av arbetsplats, och nu kan man enkelt hitta arbetsgivare som erbjuder det. Lediga jobb hos Sveriges bästa arbetsplatser, certifierade och rankade av Great Place To Work, samlas för första gången via en ny söktjänst på Jobbland.se. ”Det här är nya sättet att söka jobb för alla som värderar en riktigt bra kultur”, säger Anita Rae, vd Jobbland Sverige.