Mars investerar över 500 miljoner kronor i nytt hållbarhetsinitiativ - ska halvera sina koldioxidutsläpp

Under ett år släpper en ko ut så mycket metangas att det i teorin skulle kunna fylla 5000 ballonger, motsvarande cirka 95 kg metangas. Sett till hela världens kor så handlar det om sammanlagt 145 miljoner ton metan. Metanutsläppen kan reduceras genom att arbeta med hållbara processer för exempelvis djurfoder. I Sverige står jordbruket idag för cirka 13% av de totala växthusgasutsläppen, med totalt 40% från kornas fodersmältning, enligt Naturvårdsverket.

Som en del i Mars nettonoll-satsning - för att tackla problemet med metanutsläpp (mjölkproduktion är idag den näst största orsaken till koldioxidutsläpp) och minska sitt koldioxidavtryck - investerar Mars sammanlagt 47 miljoner dollar, motsvarande cirka 500 miljoner kronor, för att utveckla och bidra till klimatvänliga jordbruksmetoder för att minska utsläppen.

Miljöinvesteringen sträcker sig över tre år och är en betydande del i ett större klimatåtagande från Mars där de totalt investerar en miljard dollar under samma period. Konkret syftar initiativet till att halvera koldioxidutsläppen längs hela värdekedjan till 2030 och uppnå klimatmålen om nettonollutsläpp till 2050. De fokusområden där Mars kommer satsa mest pengar kommer vara att utveckla hållbarhetsprogram inom enteriskt metan, gödselhantering och foderproduktion.

- Hållbarhet är och bör vara en självklar del i alla företagsstrategier. Som stor global aktör ser vi också vårt ansvar att bidra till en mer hållbar bransch. Vi är därför väldigt stolta över våra hållbarhetsinitiativ och de investeringar vi gör, och hoppas dessutom kunna inspirera andra aktörer att satsa pengar och resurser på att utveckla en mer hållbar bransch, säger Cecilia Stenberg, kommunikationsansvarig Mars Sverige.

Läs mer om Mars handlingsplan – Net Zero Roadmap och hållbarhetsinitiativet Moo’ving Dairy Forward.

Om Mars, Incorporated

Mars, Incorporated drivs av tron att den värld vi vill ha imorgon formas av hur vi gör affärer idag. Mars är ett företag som förnyas och utvecklas för att påverka världen positivt. I vår breda portfölj av kvalitetsprodukter och tjänster för konfektyr, mat och djurvård sysselsätter vi över 140 000 engagerade medarbetare. Med över 47 miljarder dollar i årlig försäljning står vi bakom några av världens mest älskade varumärken, som Ben's Original™, CESAR®, Cocoavia®, DOVE®, EXTRA®, KIND®, M&M'S®, SNICKERS®, PEDIGREE®, ROYAL CANIN ® och WHISKAS®.  Vi arbetar för att skapa en bättre värld för husdjur genom vårt globala nätverk av djursjukhus och diagnosservicecenter – som AniCura, BANFIELD™, BLUEPEARL™, Linnaeus and VCA™ – och med banbrytande teknik utvecklar vi program inom genetisk hälsoscreening och DNA-testning. För mer information om Mars, besök www.mars.com och följ oss på Facebook, Twitter, Instagram, LinkedIn och YouTube.

Följ Mars

Senaste pressmeddelandena från Mars

Många hundägare väljer bort semesterresor7.5.2024 08:00:08 CEST | Pressmeddelande

Hundägare i storstäderna upplever utmaningar under sommarmånaderna. Det visar en Novusundersökning som genomförts på uppdrag av Mars Petcare Sverige. I undersökningen, som baseras på svar från hundägare i storstadsregionerna Stockholm, Malmö och Göteborg, har man tittat närmare på vilka specifika utmaningar som hundägare möter i storstadsmiljö. Resultaten visar bland annat att de varma sommarmånaderna kan vara särskilt utmanande.

Mars ska halvera sina utsläpp längs hela värdekedjan till 203026.9.2023 10:00:00 CEST | Pressmeddelande

Mars satsar på att halvera sina koldioxidutsläpp – alternativt minska dem med omkring 15 miljoner ton – längs hela värdekedjan till och med 2030. Samtidigt fortsätter Mars att investera i klimatåtgärder trots den svagare ekonomin globalt. Mars publicerar nu en handlingsplan – en Net Zero Roadmap – för att snabbare nå nettonollutsläpp, och sätter även ett nytt mål - att halvera koldioxidutsläppen längs hela värdekedjan till 2030. Detta är ett aktieägarmål. Mars investerar hela 1 miljard USD de kommande tre åren för att driva klimatåtgärder – allt ifrån “farm to table” och djurmat, genom hela värdekedjan till butiker, hemmet och veterinärkliniker. En ny Ipsos-undersökning visar att i genomsnitt 69% av vuxna i världens sju största ekonomier anser att företag bör fokusera lika mycket eller mer på att hantera klimatförändringarna som ekonomiska utmaningar.