Ny undersökning: 3 av 4 hundägare upplever utmaningar med att bo i storstad
Tre av fyra storstadsbor upplever utmaningar med att äga hund och bo i storstad. Det visar en ny undersökning som genomförts av Novus på uppdrag av Mars Petcare Sverige. Bland de mest framträdande utmaningarna som anges finns problem med att hitta gröna ytor för hundmotion, svårigheter med att hantera olika ärenden och att resa kollektivt med sin fyrbenta vän.
Mars Petcare Sverige står bakom undersökningen som har genomförts av Novus i storstadsregionerna i Stockholm, Göteborg och Malmö. Novus har granskat de specifika utmaningar som hundägare möter i en urban miljö och resultatet visar att utmaningarna är många. Hälften av alla hundägare väljer bort att ta med sig hunden vid olika ärenden, åtta av tio väljer att resa med egen bil istället för kollektiva färdmedel och en femtedel tycker att det är svårt att hitta grönområden för att rasta sin hund.
- Resultatet kan tolkas som en uppmuntran till stadsplanerare och bostadsutvecklare att fortsätta att skapa mer hundvänliga städer. Att erbjuda fler grönområden och infrastruktur som stöder hundägare kan bidra till både en mer harmonisk samexistens mellan människor och husdjur i storstäderna och social interaktion, säger Cecilia Stenberg, kommunikationsansvarig på Mars Sverige.
Dåligt bemötande på restauranger och caféer
I undersökningen ställdes även frågor kring attityder och upplevelser hos hundägare som besöker offentliga platser för att äta och dricka. Här uppger var femte hundägare att de blivit dåligt bemötta på caféer och restauranger och var tredje hundägare väljer aktivt bort att gå på restaurang eller café med sin hund.
- Att erbjuda hundvänliga områden eller utomhusterrasser om man har möjlighet kan vara ett steg i rätt riktning för att skapa en mer inkluderande atmosfär och det finns exempel på både restauranger och caféer som gör just detta, säger Cecilia Stenberg.
Hundägare känner sig trygga
Även om det finns flera utmaningar med att bo i en storstad med hund så finns det också många fördelar. Drygt fyra av tio känner sig mer trygga om de har med sig sin hund än när de är utan sin hund. En majoritet, 85%, uppger också att det känner sig trygga när de är ute med sin hund efter mörkrets inbrott.
Om Mars initiativ Better Cities For Pets
”Better Citites for Pets” är ett initiativ från Mars, som syftar till att skapa mer djurvänliga och hållbara städer. Fokus ligger på att förbättra livskvaliteten för både människor och deras husdjur genom att främja samhällen där djur är välkomna och trivs. Det inkluderar insatser för att skapa grönområden, förbättra tillgängligheten till veterinärvård, samt att främja lagar och policies som stödjer ansvarsfull djurhållning. Målet med ”Better Cities For Pets” är att skapa städer där människor och djur kan leva lyckliga och hälsosamma liv, tillsammans.
Kontakter
Cecilia Stenberg
Kommunikationsansvarig, Mars Sverige
Tel: +46 76 125 76 37
cecilia.stenberg@effem.com
Bilder
Om Mars:
Mars, Incorporated drivs av tron att den värld vi vill ha imorgon formas av hur vi gör affärer idag. Mars är ett företag som förnyas och utvecklas för att påverka världen positivt. I vår breda portfölj av kvalitetsprodukter och tjänster för konfektyr, mat och djurvård sysselsätter vi över 140 000 engagerade medarbetare. Med över 47 miljarder dollar i årlig försäljning står vi bakom några av världens mest älskade varumärken, som Ben's Original™, CESAR®, Cocoavia®, DOVE®, EXTRA®, KIND®, M&M'S®, SNICKERS®, PEDIGREE®, ROYAL CANIN ® och WHISKAS®. Vi arbetar för att skapa en bättre värld för husdjur genom vårt globala nätverk av djursjukhus och diagnosservicecenter – som AniCura, BANFIELD™, BLUEPEARL™, Linnaeus and VCA™ – och med banbrytande teknik utvecklar vi program inom genetisk hälsoscreening och DNA-testning. För mer information om Mars, besök www.mars.com och följ oss på Facebook, Twitter, Instagram, LinkedIn och YouTube.
Följ Mars
Abonnera på våra pressmeddelanden. Endast mejladress behövs och den används bara här. Du kan avanmäla dig när som helst.
Senaste pressmeddelandena från Mars
Mars rapporterar rekordminskning av koldioxidutsläpp26.8.2024 10:51:13 CEST | Pressmeddelande
I juli publicerade Mars Incorporated sin hållbarhetsrapport för 2023, ”Sustainable in a Generation”, som visar en rekordminskning av växthusgasutsläpp och stora framsteg mot målet om nettonollutsläpp 2050.
Mars investerar över 500 miljoner kronor i nytt hållbarhetsinitiativ - ska halvera sina koldioxidutsläpp10.6.2024 10:43:29 CEST | Pressmeddelande
Under ett år släpper en ko ut så mycket metangas att det i teorin skulle kunna fylla 5000 ballonger, motsvarande cirka 95 kg metangas. Sett till hela världens kor så handlar det om sammanlagt 145 miljoner ton metan. Metanutsläppen kan reduceras genom att arbeta med hållbara processer för exempelvis djurfoder. I Sverige står jordbruket idag för cirka 13% av de totala växthusgasutsläppen, med totalt 40% från kornas fodersmältning, enligt Naturvårdsverket. Som en del i Mars nettonoll-satsning - för att tackla problemet med metanutsläpp (mjölkproduktion är idag den näst största orsaken till koldioxidutsläpp) och minska sitt koldioxidavtryck - investerar Mars sammanlagt 47 miljoner dollar, motsvarande cirka 500 miljoner kronor, för att utveckla och bidra till klimatvänliga jordbruksmetoder för att minska utsläppen. Miljöinvesteringen sträcker sig över tre år och är en betydande del i ett större klimatåtagande från Mars där de totalt investerar en miljard dollar under samma period. Konkret s
Många hundägare väljer bort semesterresor7.5.2024 08:00:08 CEST | Pressmeddelande
Hundägare i storstäderna upplever utmaningar under sommarmånaderna. Det visar en Novusundersökning som genomförts på uppdrag av Mars Petcare Sverige. I undersökningen, som baseras på svar från hundägare i storstadsregionerna Stockholm, Malmö och Göteborg, har man tittat närmare på vilka specifika utmaningar som hundägare möter i storstadsmiljö. Resultaten visar bland annat att de varma sommarmånaderna kan vara särskilt utmanande.
Fotbollsspelarna Luka Modric och Bukayo Saka inleder partnerskap med Snickers25.3.2024 09:30:11 CET | Pressmeddelande
Tillsammans med fotbollsstjärnorna väcker Snickers landets största självmål till liv
Mars ska halvera sina utsläpp längs hela värdekedjan till 203026.9.2023 10:00:00 CEST | Pressmeddelande
Mars satsar på att halvera sina koldioxidutsläpp – alternativt minska dem med omkring 15 miljoner ton – längs hela värdekedjan till och med 2030. Samtidigt fortsätter Mars att investera i klimatåtgärder trots den svagare ekonomin globalt. Mars publicerar nu en handlingsplan – en Net Zero Roadmap – för att snabbare nå nettonollutsläpp, och sätter även ett nytt mål - att halvera koldioxidutsläppen längs hela värdekedjan till 2030. Detta är ett aktieägarmål. Mars investerar hela 1 miljard USD de kommande tre åren för att driva klimatåtgärder – allt ifrån “farm to table” och djurmat, genom hela värdekedjan till butiker, hemmet och veterinärkliniker. En ny Ipsos-undersökning visar att i genomsnitt 69% av vuxna i världens sju största ekonomier anser att företag bör fokusera lika mycket eller mer på att hantera klimatförändringarna som ekonomiska utmaningar.
I vårt pressrum kan du läsa de senaste pressmeddelandena, få tillgång till pressmaterial och hitta kontaktinformation.
Besök vårt pressrum