Utökad strejk för kortare arbetstid idag

Idag den 11 juni klockan 11 tas fler ur Vårdförbundets legitimerade yrkesgrupper ut i strejk. Den utökade strejken omfattar bland annat fler arbetsplatser i de regioner och på de sjukhus där det redan är strejk. Därtill omfattas nu region Värmland.

Sineva Ribeiro, ordförande Vårdförbundet Foto: Dan Lepp

Tyvärr vill arbetsgivarna i Sveriges kommuner och regioner inte förhandla med oss om kortare arbetstid. Men vi ger inte upp. Vi vill rädda vården och våra medlemmar vet vad de behöver -  hållbara arbetstider för att orka. Risken är annars stor att många lämnar den offentliga sjukvården, säger Sineva Ribeiro, ordförande för Vårdförbundet.

Fler arbetsplatser tas ut i strejk

Samtliga lokala förhandlingar om Vårdförbundets utökade strejkvarsel är avslutade i enighet och därmed  utökas strejken idag klockan 11.

Sedan den 4 juni är det strejk vid universitetssjukhusen i region Stockholm, Västra Götaland, Skåne, Östergötland och Västerbotten samt på Danderyds sjukhus och Södersjukhuset.

Den utökade strejken idag innebär att fler arbetsplatser i dessa regioner omfattas. Till exempel träder strejk i kraft på ett antal vård- och hälsocentraler och ytterligare några sjukhus. Strejken omfattar även en ny region: Region Värmland. Utöver detta omfattas ett antal enheter inom sjukvårdsrådgivningen 1177 i tre regioner. Totalt tas ytterligare drygt 1300 barnmorskor, biomedicinska analytiker, röntgensjuksköterskor och sjuksköterskor ut i strejk.

Vårdförbundet hade även varslat om strejk i region Västmanland. Men efter lokala förhandlingar tog Vårdförbundet tillbaka varslet. Det gjorde förbundet trots att varslet var avgränsat till cirka 60 personer på fyra arbetsplatser. Regionen ansåg att dessa ca 60 sjuksköterskor inte kunde omfattas av stridsåtgärder utan att det skulle kunna innebära samhällsfara.

– Det som hänt i Västmanland innebär att konflikträtten är satt ur spel. Det är ett allvarligt tecken när sjukvården är så skör att ett 60-tal sjuksköterskor inte kan utöva sina fackliga rättigheter. Det bekräftar bara att vården är så underbemannad att arbetsgivaren vägrar låta oss strejka för att  långsiktigt rädda vården, säger Sineva Ribeiro.

Starkt stöd hos allmänheten

Bakgrunden till Vårdförbundets rimliga krav på stegvis förkortad arbetstid är att 30 procent av medlemmarna jobbar deltid, många för att de behöver vila och återhämtning. Fyra av tio unga tror inte att de kommer kunna stanna i yrket hela arbetslivet.

Ytterst handlar konflikten om att ta ansvar för vårdens framtid. Sjukvården är också väljarnas viktigaste fråga.

Vi har satt frågan om arbetstider på agendan och har ett stort stöd hos medlemmar och i befolkningen. 7 av 10 i allmänheten är positiva till kortare arbetstid för våra yrkesgrupper. Det är bara SKR och Sobona som tror att vårdens kompetensförsörjning kan säkras utan att förbättra villkoren för våra livsviktiga yrken. De behöver börja förhandla med oss så att vi kan avsluta konflikten, säger Sineva Ribeiro.

Fullständiga varsellistorna uppdateras här

Kontaktuppgifter till lokala talespersoner finns här.

Fakta om Vårdförbundets avtalsrörelse och konflikt

• I december 2023 sades huvudavtalet HÖK22 upp.  Avtalsförhandlingar inleddes i januari. Vårdförbundets viktigaste krav är rädda vården genom en stegvis arbetstidsförkortning, en god löneutveckling och hållbara scheman. Bakgrunden är att många medlemmar jobbar deltid för att de inte orkar, och att unga upplever arbetsbelastningen som värst. Fyra av tio unga inte tror att det är sannolikt att de kommer stanna i vården.
  • Förhandlingarna var låsta i slutet av mars, och den 26 mars begärde Vårdförbundet att förhandlingsmedlare skulle utses.
  • Medling pågick mellan den 1 och 11 april. Medlarna lade fram en hemställan som Vårdförbundets förbundsstyrelse tackade nej till den 11 april.
  • Den 11 april varslade Vårdförbundet om övertids-, mertids och nyanställningsblockad för runt 63000 medlemmar i samtliga regioner samt Capio Sankt Görans sjukhus, AISAB, Danderyds sjukhus och Södersjukhuset.
  • Den 19 april utsåg Medlingsinstitutet medlare för Sobonas avtalsområde.
  • Den 24 april lade SKR och Sobona ett bud som Vårdförbundet avvisade, samma dag lade Vårdförbundet ett motbud som SKR och Sobona avvisade.
  • Den 25 april trädde blockaden i kraft.
  • Den 6 maj varslade Vårdförbundet om övertids-, mertids och nyanställningsblockad för runt 5000 medlemmar i 29 kommuner. Blockaden trädde ikraft den 20 maj.
  • Den 21 maj varslade Vårdförbundet om strejk för runt 2000 medlemmar i fem regioner och på Södersjukhuset och Danderyds sjukhus.
  • Den 28 maj varslade Vårdförbundet om strejk för ytterligare runt 1900 medlemmar.
  • Fram till den 10 juni har Vårdförbundet fått in mer närmare 8800 rapporter om skyddsarbete och antalet tvister om skyddsarbete är uppe i nästan 1600. Tvisterna handlar om att arbetsgivarna inte använt skyddsarbete på rätt sätt och / eller inte förhandlat om skyddsarbetet.
  • Den 4 juni trädde Vårdförbundets strejk i kraft. Samma dag hävdes nyanställningsblockaden i samtliga regioner samt på Danderyds sjukhus och Södersjukhuset.
  • Den 11 juni träder Vårdförbundets utökade strejk i kraft.

Presstjänsten vardagar 06.00 - 20.00, helger och röda dagar 08.00-17.00. Presskontakter lokalt: vardforbundet.se/press/

Sineva Ribeiro, ordförande Vårdförbundet, den 4 juni.

Vårdförbundet öppnar för förhandling på Sobonas område14.6.2024 13:02:23 CEST | Pressmeddelande

Den 13 juni mottog Vårdförbundet en hemställan från medlarna på Sobonas avtalsområde, som bland annat omfattar kommunala företag. Förbundsstyrelsen har noga analyserat förslaget och beslutat att tacka nej till hemställan i dess nuvarande utformning. Samtidigt ser Vårdförbundet att försämringar som tidigare föreslagits inte längre finns kvar. Därför öppnar förbundet för förhandling under medling på Sobonas avtalsområde.