XXL och den brittiska detaljhandelsledaren Frasers Group avser att etablera ett strategiskt partnerskap
- Föreslaget samarbete kommer att innebära ömsesidigt fördelaktiga synergier mellan XXL ASA och Frasers Group inom områdena inköp, service och inköpsfinansiering.
- Samarbetet kommer at bygga och accelerera implementeringen av XXLs strategi ”Reset & Rethink” som lanserades sommaren 2023.
- XXL kommer att gynnas av den erfarenhet som Frasers Group har av sin Store Elevation-strategi, varumärkesrelationer samt tillgång till gruppens kontrollerade varumärken.

[Oslo, 4 juni 2024] XXL ASA (XXL) och Frasers Group plc (Frasers Group) är nära att komma överens om ett ömsesidigt fördelaktigt strategiskt partnerskap för att stärka XXLs position i Norden.
Frasers Group, som äger en bred portfölj av retailbolag som t ex marknadsledande Sports Direct i Storbritannien och mer än 30 % av XXLs A-aktie, är övertygade om att XXL är unikt positionerade att stärka sitt nordiska marknadsledarskap genom att använda sitt unika butiksnät, den centraliserade affärsmodellen och omnikanal-kapabiliteten.
Ett partnerskap mellan XXL och Frasers Group kommer involvera ömsesidigt fördelaktiga synergier för att stärka XXLs verksamhet och kärnaffär. De två företagen kommer att dela lärdomar, specifikt Frasers Groups lärdomar från att arbeta med sin Store Elevation-strategi, som bland annat syftar till att skapa och stärka varumärkesförsörjande relationer. XXL kommer även att gynnas genom tillgång till Frasiers Groups kontrollerade varumärken och stöd i att accelerera ”Reset & Rethink” strategin som företaget jobbat med det senaste året.
XXLs koncernchef Freddy Sobin säger: ”Ett mer strategiskt partnerskap där vi utforskar och nyttjar möjliga synergier skulle vara ömsesidigt fördelaktigt inom många områden som inköp, varumärkessamarbeten, store elevation, kunskapsdelning och mer. Frasiers Group har alltid varit passionerade förespråkare för strategiska varumärkessamarbeten, och som del av vår nya resa så är vi också det. XXL har alltid handlat om riktigt bra varumärken, riktigt bra produkter och riktigt bra priser.”
Michael Murray, VD för Frasiers Group kommenterade: ”Ett partnerskap med XXL är ett stort steg mot vår ambition att vara en global sportaktör. Den lärdom och erfarenhet vi fått från vår Store Elevation-strategi, speciellt det som rör varumärkesrelationer, retail elevation och utnyttjandet av egna varumärken kommer att vara ovärderligt för XXL när de befäster sin position som den ledande sportkedjan i Norden. Frasers kommer i sin tur att gynnas av det befintliga nätet av varuhus, som kommer leda till nya tillväxtmöjligheter på sportmarkanden för oss.
XXLs Reset & Rethink- strategi
XXL har börjat skörda frukterna av sin Reset & Rethink-strategi, som lanserades 2023 och som syftar till att förbättra verksamheten och resultatet hos XXL. Ett strategiskt partnerskap med Frasers Group skulle ytterligare påskynda implementeringen av strategin.
Freddy Sobin säger: "Reset-delen är vad vi initialt har fokuserat på, och det innebär snabba vinster, kostnadskontroll och strukturella åtgärder inom områden som vi identifierat som avgörande för vår framgång. Rethink-delen å andra sidan kretsar kring att accelerera primärt fyra långsiktigt viktiga strategiska pelare: omstrukturering av fysiska butiker, accelerera e-handeln, en fördubbling av egna och kontrollerade varumärken samt utnyttja vårt tjänsteutbud. Vi ser indikatorer på att vi är på väg i rätt riktning."
Nyckelord
Kontakter
Jan Christian ThommesenKommunikasjonsdirektør / SVP Corporate Communications
Tel:+47 918 21 387Bilder

All Sports United - Sports Unite All
XXL är ett börsnoterat bolag inom sport och friluftsliv med verksamhet i Norge, Sverige, Finland, Österrike och Danmark. Har över 80 butiker och Nordens ledande sportbutik online.
XXL erbjuder välkända varumärken till lägsta priser och har samlat många aktiviteter under samma tak.
XXL har totalt över 5 000 anställda och huvudkontor i Oslo. Vårt svenska servicekontor finns i Bromma i Stockholm.
Följ XXL
Abonnera på våra pressmeddelanden. Endast mejladress behövs och den används bara här. Du kan avanmäla dig när som helst.
Senaste pressmeddelandena från XXL
Nytt kickback-rekord till idrottsföreningar i Norden – 12 procent ökning jämfört med föregående år17.3.2025 11:00:00 CET | Pressmeddelande
I februari påbörjades utbetalningen av en rekordstor ekonomisk återbäring till det nordiska föreningslivet. Jakob Gustafsson, Team Sales Manager på XXL, bekräftar nyheten och kan stolt konstatera att kickback-volymen har vuxit med hela 26 procent under hans ledarskap de senaste åren. Ökningen för Norden mot förra året 23/24 landar på 12 procent, och den totala återbäringen till idrottsföreningarna på 7 100 000 SEK – en förflyttning i XXL-klass mot en mer aktiv och inkluderande idrottsrörelse för alla.
Imorgon invigs Stockholms nya hockeydestination: XXL Kungens kurva6.3.2025 12:00:00 CET | Pressmeddelande
Den 7 mars öppnar Stockholms nya hockeydestination – XXL Kungens Kurva. Med en strategisk flytt till Skandinaviens största handelsområde, ackompanjerad av hejaramsor från huvudstadens hockeyarenor, blir varuhuset en självklar plats för alla hockeyälskare.
Rekordklubbarna landar förlängda avtal – investerar i ungdomsverksamhet19.2.2025 12:00:00 CET | Pressmeddelande
Lagom till slutspelstiderna i ishockeyn och Svenska cupens gruppspel kan nu avslöjas att flera av Sveriges trotjänare med rekord i antal säsonger i högstaligan valt att förlänga avtal med XXL Team Sales – för att ytterligare satsa på ungdomsverksamhet. Bland tungviktarna finns Södertälje Sportklubb med hela 74 säsonger i högstaligan, en siffra som gör dem näst bäst i svensk hockeyhistoria. Även SHL-utmanaren Timrå IK, sjufaldiga allsvenska mästaren Helsingborgs IF och superettanklubben tillika Dalarnas största fotbollsakademi IK Brage kan ställas till listan.
Världens största skidvallakurs arrangeras i XXL-varuhus över hela Norden28.1.2025 09:00:00 CET | Pressmeddelande
Den 26 februari startar Skid-VM i Trondheim, och som en uppladdning inför detta bjuder XXL och Swix in till vad som troligtvis är världens största skidvallakurs.
XXL lanserar Bounce – ett nytt träningsmärke för kvinnor13.1.2025 09:00:00 CET | Pressmeddelande
XXL inleder det nya året med att stärka sin satsning på egna varumärken. Nu lanseras det nya träningsvarumärket Bounce, framtaget för första gången i nära samarbete med en anställd XXL-expert för att säkerställa en djup förståelse för kundernas behov. Bounce erbjuder en kollektion för kvinnor som vill kombinera hög kvalitet och funktionalitet med ett rimligt pris.
I vårt pressrum kan du läsa de senaste pressmeddelandena, få tillgång till pressmaterial och hitta kontaktinformation.
Besök vårt pressrum