XXL

XXL och den brittiska detaljhandelsledaren Frasers Group avser att etablera ett strategiskt partnerskap

• Föreslaget samarbete kommer att innebära ömsesidigt fördelaktiga synergier mellan XXL ASA och Frasers Group inom områdena inköp, service och inköpsfinansiering.
  • Samarbetet kommer at bygga och accelerera implementeringen av XXLs strategi ”Reset & Rethink” som lanserades sommaren 2023.
  • XXL kommer att gynnas av den erfarenhet som Frasers Group har av sin Store Elevation-strategi, varumärkesrelationer samt tillgång till gruppens kontrollerade varumärken.
CEO Michael Murray fra Frasers Group og CEO Freddy Sobin fra XXL

[Oslo, 4 juni 2024] XXL ASA (XXL) och Frasers Group plc (Frasers Group) är nära att komma överens om ett ömsesidigt fördelaktigt strategiskt partnerskap för att stärka XXLs position i Norden.

Frasers Group, som äger en bred portfölj av retailbolag som t ex marknadsledande Sports Direct i Storbritannien och mer än 30 % av XXLs A-aktie, är övertygade om att XXL är unikt positionerade att stärka sitt nordiska marknadsledarskap genom att använda sitt unika butiksnät, den centraliserade affärsmodellen och omnikanal-kapabiliteten.

Ett partnerskap mellan XXL och Frasers Group kommer involvera ömsesidigt fördelaktiga synergier för att stärka XXLs verksamhet och kärnaffär. De två företagen kommer att dela lärdomar, specifikt Frasers Groups lärdomar från att arbeta med sin Store Elevation-strategi, som bland annat syftar till att skapa och stärka varumärkesförsörjande relationer. XXL kommer även att gynnas genom tillgång till Frasiers Groups kontrollerade varumärken och stöd i att accelerera ”Reset & Rethink” strategin som företaget jobbat med det senaste året.

XXLs koncernchef Freddy Sobin säger: ”Ett mer strategiskt partnerskap där vi utforskar och nyttjar möjliga synergier skulle vara ömsesidigt fördelaktigt inom många områden som inköp, varumärkessamarbeten, store elevation, kunskapsdelning och mer. Frasiers Group har alltid varit passionerade förespråkare för strategiska varumärkessamarbeten, och som del av vår nya resa så är vi också det. XXL har alltid handlat om riktigt bra varumärken, riktigt bra produkter och riktigt bra priser.”

Michael Murray, VD för Frasiers Group kommenterade: ”Ett partnerskap med XXL är ett stort steg mot vår ambition att vara en global sportaktör. Den lärdom och erfarenhet vi fått från vår Store Elevation-strategi, speciellt det som rör varumärkesrelationer, retail elevation och utnyttjandet av egna varumärken kommer att vara ovärderligt för XXL när de befäster sin position som den ledande sportkedjan i Norden. Frasers kommer i sin tur att gynnas av det befintliga nätet av varuhus, som kommer leda till nya tillväxtmöjligheter på sportmarkanden för oss.

XXLs Reset & Rethink- strategi

XXL har börjat skörda frukterna av sin Reset & Rethink-strategi, som lanserades 2023 och som syftar till att förbättra verksamheten och resultatet hos XXL. Ett strategiskt partnerskap med Frasers Group skulle ytterligare påskynda implementeringen av strategin.

Freddy Sobin säger: "Reset-delen är vad vi initialt har fokuserat på, och det innebär snabba vinster, kostnadskontroll och strukturella åtgärder inom områden som vi identifierat som avgörande för vår framgång. Rethink-delen å andra sidan kretsar kring att accelerera primärt fyra långsiktigt viktiga strategiska pelare: omstrukturering av fysiska butiker, accelerera e-handeln, en fördubbling av egna och kontrollerade varumärken samt utnyttja vårt tjänsteutbud. Vi ser indikatorer på att vi är på väg i rätt riktning."

Jan Christian ThommesenKommunikasjonsdirektør / SVP Corporate Communications

Tel:+47 918 21 387

CEO Michael Murray fra Frasers Group og CEO Freddy Sobin fra XXL

All Sports United - Sports Unite All

XXL är ett börsnoterat bolag inom sport och friluftsliv med verksamhet i Norge, Sverige, Finland, Österrike och Danmark. Har över 80 butiker och Nordens ledande sportbutik online.

XXL erbjuder välkända varumärken till lägsta priser och har samlat många aktiviteter under samma tak.

XXL har totalt över 5 000 anställda och huvudkontor i Oslo. Vårt svenska servicekontor finns i Bromma i Stockholm.

Följ XXL

Senaste pressmeddelandena från XXL

XXL svarar på skenande hyror genom att flytta ett flertal varuhus14.5.2024 09:55:00 CEST | Pressmeddelande

Under sensommaren kommer tre av XXLs 30 varuhus att relokera till nya lägen. Varuhusen som berörs ligger i Uppsala, Västerås och Växjö, och flyttar bara några hundra meter vardera. Detta sker som effekt av att hyrorna för varuhusen har ökat till orimliga nivåer, samtidigt som svenskarnas köpkraft har minskat. ”De nya lokalerna blir mer yteffektiva, då vi sett att varuhusen kan minskas något i yta och samtidigt stärkas och moderniseras utan att förlora omsättning eller minska antalet medarbetare”, säger Anders Lindblom, Sverigechef i XXL.