SvD Kompakt fyller nytt behov – över 25 000 har hittills signat upp
SvD Kompakt lanserades i höstas som en helt ny nyhetstjänst i Sverige. Ambitionen var att nå en ny publik – en ung och nyfiken målgrupp som vanligtvis inte hänger på traditionella nyhetssajter. Fem månader senare har över 25 000 prenumeranter signat upp och responsen från användarna är överväldigande.

SvD Kompakt var ett experiment när det lanserades i september i fjol, tjänsten hade tagits fram tillsammans med läsarna genom intervjuer och enkäter och testats ingående när det gäller tonalitet och innehåll.
– Men det här resultatet hade vi inte vågat drömma om. På bara några månader har över 25 000 signat upp som SvD Kompakt-prenumeranter och det utan några omfattande marknadsinsatser. Det är över all förväntan och långt över våra mål, säger SvD:s publisher Lisa Irenius.
SvD Kompakt har flera syften: att fylla ett tomrum där traditionella nyhetssajter inte nått fram, men också att nå ut till en tydlig grupp av mestadels yngre personer, inte minst kvinnor, som har ett gediget nyhetsintresse men som önskar en produkter med en varierad mix av ämnen och material, lättsamhet och allvar.
I SvD Kompakt presenteras nyheterna enkelt, sammanfattat och inte sällan med en tydlig personlig avsändare. Ofta är den journalistiska stilen avslappnad, humoristisk och grundad i internetkultur.
Johan Silfversten Bergman är redaktionell utvecklingschef och har ansvarat för arbetet med SvD Kompakt.
– Det här ett nytt sätt att skriva nyheter, som vi utvecklar tillsammans med våra läsare. Våra redaktörer mixar och blandar ett flöde med både breaking news och det du kanske inte visste att du behövde veta. Vi har ofta storys som bryter av mot det många upplever som ett negativt nyhetsflöde. Det är fantastiskt att det uppskattas så och det känns som att vi hittat en bra väg framåt för att nå ut till fler och få fler att upptäcka SvD, säger Johan Silfversten Bergman.
Läsarnas feedback är överväldigande positiv och samstämmig. Många lyfter fram Kompakts inbjudande språk men också innehållsmixen och att de uppskattar att tjänsten också innehåller positiva nyheter, utan att för den skull väja för de tunga nyheterna.
– Det är sällan vi möts av sådan samstämmighet i reaktionerna från våra användare. Jag tror att det säger något om det behov som idag finns av en annan och ny typ av journalistik – men det visar också på behovet av innovation och nytänkande hos oss som jobbar med journalistik och vikten av att inte göra som man alltid gjort, säger Lisa Irenius.
För ytterligare information, vänligen kontakta:
Johan Silfversten Bergman, redaktionell utvecklingschef, SvD. Telefon: 070-626 10 50. E-post: johan.silfversten-bergman@svd.se.
Nyckelord
Kontakter
Petter OvanderKommunikationschefSchibsted Media, Sverige
Tel:+46 70 268 26 64petter.ovander@schibsted.comBilder


Länkar
Följ Schibsted
Abonnera på våra pressmeddelanden. Endast mejladress behövs och den används bara här. Du kan avanmäla dig när som helst.
Senaste pressmeddelandena från Schibsted
SvD lanserar SvD Bas – nytt gratispaket för att stärka läsarrelationen4.12.2025 13:25:56 CET | Pressmeddelande
Svenska Dagbladet fortsätter sin rekordresa och tar nu ett offensivt steg för att nå ännu fler läsare. Efter ett historiskt starkt år lanserar tidningen SvD Bas – ett nytt, helt kostnadsfritt paket som ska bredda räckvidden, stärka relationen med läsare och lyssnare och skapa en ännu tydligare väg in i SvD:s kvalitetsjournalistik.
Aftonbladet och TV4 sänder Rockbjörnen tillsammans24.11.2025 07:01:00 CET | Pressmeddelande
Rockbjörnen återvänder i september 2026 och sänds då för första gången gemensamt på TV4 och Aftonbladet. Det nya samarbetet skapar en kraftfull gemensam räckvidd och nya möjligheter för både publik och annonsörer att följa galan på flera plattformar.
”Vinnarrätten” tillbaka – lockar unga och oväntad partner20.11.2025 07:01:00 CET | Pressmeddelande
Säsong 2 av ”Vinnarrätten” är här – programmet där hockeyprofiler delar sina personliga vinnarrätter och bjuder tittarna på en mix av värme, matglädje och vardagsnära underhållning. Förra säsongen engagerade över 527 000 tittare på Godare TV och därtill hundratusentals användare på både Godare.se och Youtube, och nu växer formatet ytterligare.
Så fick 1 000 säljare Schibsted på rätt kurs17.11.2025 07:01:00 CET | Pressmeddelande
Schibsted firar 20 år med Sales Academy – en utbildningssatsning som format bolagets säljkultur och fram till idag utvecklat över 1 000 medarbetare i Sverige och Norge. Det som började som en säljutbildning 2005 har vuxit till en del av Schibsteds DNA – och en viktig framgångsfaktor i en marknad som aldrig står still.
Ebba Bonde blir visuell redaktionschef på SvD12.11.2025 11:10:02 CET | Pressmeddelande
Svenska Dagbladet stärker sin satsning på visuell journalistik och inrättar en ny tjänst som visuell redaktionschef med övergripande ansvar för SvD:s visuella journalistik och uttryck. Tjänsten tillsätts av Ebba Bonde, som tillträder den 5 januari 2026.
I vårt pressrum kan du läsa de senaste pressmeddelandena, få tillgång till pressmaterial och hitta kontaktinformation.
Besök vårt pressrum