Pressträff med Mikael Damberg och Fredrik Olovsson

Tisdag den 18 juni håller Socialdemokraternas ekonomiskpolitiska talesperson Mikael Damberg tillsammans med Fredrik Olovsson, Socialdemokraternas näringspolitiska talesperson, pressträff. På pressträffen presenteras en nyhet kopplad till svensk industri.

Plats: Riksdagens presscenter

Tid: Tisdag den 18 juni, klockan 14.15

Pressträffen sänds live via Socialdemokraternas Youtube-kanal: https://www.youtube.com/@socialdemokraterna

Angelica Vallgren, pressekreterare hos Mikael Damberg och Fredrik Olovsson, 076-555 93 12 angelica.vallgren@socialdemokraterna.se

Ny riktning för Sverige - svenska ska vara huvudspråk i skolan26.6.2024 15:17:37 CEST | Pressmeddelande

Svenska ska vara huvudspråk i skolan. Därför föreslår Socialdemokraterna att minimikravet på andelen undervisning som ska vara på svenska i grundskolan höjs till minst 75 procent. Gräddfiler med obehöriga lärare på engelska skolor ska tas bort och svenska ska användas vid betygsättning och annan myndighetsutövning. Att svenska ska vara huvudspråk bör också vara grundregel i en obligatorisk gymnasieskola.

Socialdemokraternas ekonomisk-politiska seminarium i Almedalen: AI – kan marknaden lösa tekniksprånget24.6.2024 15:35:46 CEST | Pressmeddelande

AI kommer med stora möjligheter, men att företag och marknad använder dem för att människor ska få det bättre är inte självklart. Många arbetsuppgifter har redan automatiserats och vissa är rädda att fler jobb nu står på tur. AI har stora möjligheter att revolutionera den globala arbetsmarknaden. Många arbetsuppgifter har redan automatiserats och vissa är rädda att fler jobb nu står på tur. Men hur AI-utvecklingen påverkar samhället är inte givet. Tvärtom så har politisk styrning och samverkan mellan fack och näringsliv en stor påverkan på om välståndet från den nya tekniken kommer alla till gagns eller leder till ökad ojämlikhet. I årets ekonomiska seminarium presenterar världsledande nationalekonomen Daron Acemoglu (MIT) sin forskning om AI-utveckling och välstånd.