Mäklarna optimistiska om uppsving på bostadsmarknaden

Inför årets tredje kvartal tror 62 procent av mäklarna på stigande priser. Endast 5 procent tror på sjunkande priser. Majoriteten tror även att budpremierna kommer att stiga. Den senaste tidens ökade aktivitet på bostadsmarknaden bedömer mäklarna i huvudsak drivs av ett uppdämt behov att byta bostad följt av förhållandevis kapitalstarka mindre pris- och räntekänsliga bostadsköpare som varit inne en längre tid på bostadsmarknaden.

Stor optimism bland mäklarna om stigande bostadpriser…

I SBAB:s Mäklarbarometer får fastighetsmäklare verksamma i landets tre storstadsregioner bedöma marknadsläget utifrån en rad parametrar varje kvartal. Inför 2024 års tredje kvartal tror 62 procent av mäklarna på stigande priser (se tabell 1). Endast 5 procent tror på sjunkande priser. SBAB har jämförbar statistik sedan 2019. Mäklarna har inte varit så här optimistiska i synen på en prisuppgång sedan inför det första kvartalet 2021.

– Utan tvekan är en stor majorietet av mäklarna i dagsläget optimistiska om ett uppsving i bostadspriserna. Det är nog en konsekvens av att ränteprognoserna nu inger hopp om större köputrymme samtidigt som det, givet den historiskt låga omsättningen på bostadsmarkanden de senaste åren, finns ett uppdämt behov av att flytta. Det ligger väl kanske också i sakens natur att mäklarna gärna förstärker slutsatserna av ljusgliumtar efter en tung period. Vår egen bedömning är att det inte blir något stort prislyft sett till året i sin helhet. Nu väntar normalt sett två lugna sommarmånader och, augusti undantaget, en höst med låg aktivitet på bostadsmarknaden, säger Robert Boije, chefsekonom på SBAB.

… och även stigande budpremier

En majoritet av mäklarna tror inte bara att priserna kommer att stiga utan även budpremierna, det vill säga skillnaden mellan utgångspriset och slutpriset. Nästan hälften av mäklarna tror det, att jämföra med 10 procent som i stället tror att budpremien kommer att sjunka (se tabell 2).

– När vi jämför mäklarnas svar med data från SBAB/Booli ser vi att medelbudpremierna förvisso har stigit något trendmässigt under våren men att de alltjämt ligger på låga nivåer. För närvarande ligger de runt 2,5 procent. Det normala är dessutom att de går ner under sommaren, upp lite igen i augusti, och sedan ner igen under resten av året. Det återstår att se om Riksbankens väntade sänkningar av styrräntan under hösten kan ge en annan bild detta år. Själv tror jag inte på några stora uppgångar i budpremierna, i synnerhet som vi dessutom har ett historiskt stort utbud av bostäder som ska betas av, säger Robert Boije.

Uppdämt behov och kapitalstarka köpare driver uppgången

Aktiviteten på bostadsmarknaden har ökat den senaste tiden. På en fråga om vilken målgrupp mäklarna bedömer bidrar mest till ökningen svarar en majoritet av dem, 57 procent, att det är hushåll som länge har velat byta bostad men som inte vågat på grund av det osäkra ekonomiska läget. 17 procent av mäklarna uppger att det främst är hushåll som varit inne på bostadsmarknaden en längre tid och som gjort tidigare kapitalvinster som i och med detta inte är så känsliga för pris- och ränteläget.

– Det finns inga officiella data som i efterhand kan verifiera mäklarnas bedömningar kring vilka grupper som nu driver uppgången i aktiviteten på bostadsmarknaden. Att det finns ett uppdämt behov av att byta bostad efter en tid av stor osäkerhet på bostadsmarknaden och att den inledningsvis också drivs av förhållandevis kapitalstarka och mindre pris- och räntekänsliga grupper, verkar dock fullt rimligt, säger Robert Boije.

Fortsatt svårt för förstagångsköpare

Endast 9 procent av mäklarna bedömer att det i huvudsak är förstagångsköpare som bidrar till den ökade aktiviteten på bostadsmarknaden.

– Man kan möjligen förledas att tro att kommande räntesänkningar skulle göra det betydligt enklare för unga att kunna köpa en bostad. När bankerna gör kreditprövningen tar de dock höjd för att den som ska låna till köpet klarar en så kallad kalkylränta som i dagsläget ligger runt 7 procent. Lägre räntor förväntas också leda till högre priser, även om vi tror på en måttlig prisuppgång sett till året som helhet. Lägg därtill att unga riskerar att drabbas särskilt hårt när arbetslösheten, som den gör nu, stiger, säger Robert Boije.

Se tabeller och diagram nedan samt i separata bilagor.

Fakta om SBAB:s Mäklarbarometer:

SBAB:s Mäklarbarometer är en kvartalsvis enkät till 220 fastighetsmäklare i Stor-Stockholm, Stor-Göteborg och Stor-Malmö som genomförts sedan 2005. Den görs av Origo Group på uppdrag av SBAB. Den senaste undersökningen gjordes 20 maj till 3 juni 2024.

Anm. SBAB:s privat- och boendeekonom Linda Hasselvik, som normalt ansvarar för Mäklarbarometern, är föräldraledig fram till den 7 januari nästa år. Under perioden fram till dess kommenterar SBAB:s chefsekonom Robert Boije resultaten.

SBAB:s affärsidé är att med nytänkande och omtanke erbjuda lån och sparande samt andra tjänster till privatpersoner, bostadsrättsföreningar och fastighetsbolag i Sverige. SBAB bildades 1985 och ägs av svenska staten. Bostadssajten Booli och mäklarguiden Hittamäklare är en del av SBAB:s trygga och enkla tjänster för bolån och boendeekonomi utan krångel. Antal bolånekunder uppgår till 287 000 och 634 000 privatpersoner har sparkonto (per den 31 mars 2024). Antal medarbetare (FTE) är 957. SBAB prioriterar fyra av FN:s globala hållbarhetsmål (8, 11, 12 och 13) inom ramen för Agenda 2030. Målen utgör en integrerad del av SBAB:s hållbara styrmodell och dagliga arbete. Läs mer på: sbab.se, booli.se, hittamaklare.sefacebook.com/sbabbank, twitter.com/sbabbank, linkedin.com/company/sbab-bank.

Ny befolkningsprognos omkullkastar tidigare bedömningar av bostadsbehovet17.6.2024 07:00:00 CEST | Pressmeddelande

SCB:s nya befolkningsframskrivning ger helt ändrade förutsättningar för behovet av nya bostäder fram till 2030. Boverkets gamla prognos var 67 000 bostäder per år. Ett byggande runt 30 000 bostäder förefaller vara mer ändamålsenligt – detta bedömt även utifrån behovet av att bygga bort den befintliga bostadsbristen. Bostadsbyggandet kan, mot denna bakgrund, inte på samma sätt som de senaste åren, väntas bidra till en hög BNP-tillväxt de kommande åren. Efterfrågan på nya bostäder uppskattad utifrån hushållens faktiska köpkraft – som skiljer sig från behovet – visar att det i genomsnitt är i stort sett balans mellan efterfrågan och utbudet av nya bostäder för samtliga boendeformer i Sverige som helhet. Det gäller även i Sveriges tre storstadsområden. Däremot finns obalanser i flera kommuner och regionstäder.

Sansade boprisförväntningar bland bostadsägare11.6.2024 07:00:00 CEST | Pressmeddelande

Bostadsägarnas optimism om bostadspriserna fortsätter att öka. Man får går tillbaka till hösten 2021 för att hitta en lika stor optimism. 63 procent tror på stigande priser på ett års sikt jämfört med 3 procent som tror på sjunkande. Främsta skälet till prisuppgång anges vara sjunkande räntor. Samtidigt är förväntningarna sansade. Av de 63 procent som tror på stigande bostadspriser tror 4 av 5 att priserna kommer att stiga med maximalt 5 procent på ett års sikt. Bostadsägarna är som grupp mer optimistiska jämfört med bostadsspekulanter och de som hyr. Om elpriserna skulle stiga tror 72 procent att det kan påverka bostadspriserna negativt. Detta visar SBAB:s mätning av drygt 1000 bostadsägares prisförväntningar (Housing Price Expectations – HPE) för årets andra kvartal.

Temperaturen fortsätter att stiga på bostadsmarknaden – men kyligt för årstiden7.6.2024 07:00:00 CEST | Pressmeddelande

SBAB/Booli:s indikator Bomarknadstempen för maj visar att temperaturen fortsatte att stiga på bostadsmarknaden. Sedan årsskiftet är kortare försäljningstider för både hus och lägenheter den faktor som har bidragit mest till upptiningen – så även under maj tillsammans med fler budgivare på framför allt lägenhetssidan. Det är dock en bit kvar till ett normalt läge på bostadsmarknaden. Något uppsving är inte heller att vänta under juni och juli – tvärtom.

Stora löneskillnader gör det svårare för unga kvinnor att komma in på bostadsmarknaden4.6.2024 07:00:00 CEST | Pressmeddelande

Unga kvinnor tjänar drygt 5000 kronor mindre i månaden, jämfört med män i motsvarande ålder. Det bidrar till sämre möjligheter att komma in på bostadsmarknaden. Enligt SBAB:s undersökning kan en 27-årig man köpa en etta i 19 av Sveriges 25 största kommuner. En kvinna i samma ålder har endast råd att köpa motsvarande lägenhet i 6 kommuner. Lättast är det att köpa en etta i Västerås, Jönköping, Norrköping, Borås, Sundsvall och Karlstad. Svårast är det i Stockholm, Göteborg, Uppsala, Umeå, Lund och Nacka - där kan vare sig en man eller kvinna med medianinkomst köpa en etta.

Skakig prisuppgång på bostäder i maj2.6.2024 08:00:00 CEST | Pressmeddelande

Bostadspriserna steg med 0,4 procent i maj i Sverige som helhet. Därmed har bostadspriserna stigit fem månader i rad och med sammanlagt 5,9 procent sedan årsskiftet. Lägenhetspriserna steg med 0,5 procent och villapriserna med 0,4 procent. Prisuppgången senaste månaden får dock betraktas som lite skakig. I tre av sex regioner föll lägenhetspriserna och i två regioner även villapriserna. Priserna steg för Sverige som helhet med 0,2 procent rensat för säsong och andra tillfälliga effekter – lägenhetspriserna med 0,6 procent och villapriserna med 0 procent. Villapriserna steg mindre än vad som är normalt för maj månad och lägenhetspriserna något mer. Detta visar SBAB Booli Housing Price Index (HPI) för maj.