Martina Göransson ny vd på Podme
Martina Göransson blir ny vd för streamingtjänsten och podcastproducenten Podme. Hon kommer närmast från rollen som COO på Schibsted Marketplaces och tar över vd-skapet på Podme efter Johan Strömberg.

– Schibsted Media har stora ambitioner framåt, det gäller inte minst för Podme. Jag är därför otroligt glad att vi får med oss en så stark kommersiell kraft och bred ledare som Martina för att utveckla både Podme och ekosystemet inom Schibsted Media, säger Tor Jacobsen, EVP Product & Consumer och styrelseordförande i Podme.
Martina Göransson har en gedigen bakgrund från mediebranschen, bland annat 15 år som konsult på byråer inom media och marknadsföring och fyra år på Tele2.
2019 värvades hon till Schibsteds marknadsplats Blocket som Chief Marketing Officer (CMO). Där har hon också haft rollen som Chief Commercial Officer (CCO) och vice vd (COO). I Schibsteds Nordic Marketplaces-organisation har Martina Göransson haft rollen som Nordisk COO Recommerce. Sedan i höstas har hon varit programansvarig för ett nordiskt synergiprogram inom Schibsted Marketplaces.
– Från de senaste åren tar jag med mig hur man opererar och driver en kommersiell agenda i ett techbolag. Jag ser verkligen fram emot att bidra med de erfarenheterna in i Podme. Jag tar också med mig den enorma kraft som finns i värderingsstyrda bolag och att jobba med abonnemangsaffär och pris- och paketering på en konkurrensutsatt marknad, säger Martina Göransson.
Rekryteringen av vd har varit en noggrann och omsorgsfull process under våren. Grundare och tidigare vd Johan Strömberg har suttit kvar i vd-rollen under i princip hela processen.
– I Martina Göransson har vi nu hittat den vd som vi sökt. Hennes gedigna erfarenhet, både från Schibsted och tidigare roller – och den energi och kraft hon tillför – gör henne till en fantastisk värvning och en perfect match för Podme. Nu kommer Martina tillsammans med övriga i ledningsgruppen se till att bolaget ta nya kliv framåt. Det kommer också bli spännande att utveckla Podme tillsammans med övriga bolag i Schibsted Media, säger Tor Jacobsen.
– Jag ser fram emot en spännande resa i ett bolag med stark tillväxt, men det är också fint att få jobba med ljud, ett media som skapar starka relationer till sina användare och att verka i en miljö där alla jobbar för att kombinera ett starkt innehåll med en fantastisk användarupplevelse. Dessutom älskar jag berättelser, storytelling och människor – det som är Podme, säger Martina Göransson.
Martina Göransson tillträder som vd i augusti. Tiden fram till dess har medgrundaren Niklas Julin, Head of business development, utökade befogenheter för att hantera övergripande ledningsfrågor och styrelsen det formella ansvaret för bolaget.
Nyckelord
Kontakter
Petter OvanderCommunication ManagerSchibsted Media, Sverige
Tel:+46 70 268 26 64petter.ovander@schibsted.comBilder



Länkar
Följ Schibsted
Abonnera på våra pressmeddelanden. Endast mejladress behövs och den används bara här. Du kan avanmäla dig när som helst.
Senaste pressmeddelandena från Schibsted
SvD lanserar SvD Bas – nytt gratispaket för att stärka läsarrelationen4.12.2025 13:25:56 CET | Pressmeddelande
Svenska Dagbladet fortsätter sin rekordresa och tar nu ett offensivt steg för att nå ännu fler läsare. Efter ett historiskt starkt år lanserar tidningen SvD Bas – ett nytt, helt kostnadsfritt paket som ska bredda räckvidden, stärka relationen med läsare och lyssnare och skapa en ännu tydligare väg in i SvD:s kvalitetsjournalistik.
Aftonbladet och TV4 sänder Rockbjörnen tillsammans24.11.2025 07:01:00 CET | Pressmeddelande
Rockbjörnen återvänder i september 2026 och sänds då för första gången gemensamt på TV4 och Aftonbladet. Det nya samarbetet skapar en kraftfull gemensam räckvidd och nya möjligheter för både publik och annonsörer att följa galan på flera plattformar.
”Vinnarrätten” tillbaka – lockar unga och oväntad partner20.11.2025 07:01:00 CET | Pressmeddelande
Säsong 2 av ”Vinnarrätten” är här – programmet där hockeyprofiler delar sina personliga vinnarrätter och bjuder tittarna på en mix av värme, matglädje och vardagsnära underhållning. Förra säsongen engagerade över 527 000 tittare på Godare TV och därtill hundratusentals användare på både Godare.se och Youtube, och nu växer formatet ytterligare.
Så fick 1 000 säljare Schibsted på rätt kurs17.11.2025 07:01:00 CET | Pressmeddelande
Schibsted firar 20 år med Sales Academy – en utbildningssatsning som format bolagets säljkultur och fram till idag utvecklat över 1 000 medarbetare i Sverige och Norge. Det som började som en säljutbildning 2005 har vuxit till en del av Schibsteds DNA – och en viktig framgångsfaktor i en marknad som aldrig står still.
Ebba Bonde blir visuell redaktionschef på SvD12.11.2025 11:10:02 CET | Pressmeddelande
Svenska Dagbladet stärker sin satsning på visuell journalistik och inrättar en ny tjänst som visuell redaktionschef med övergripande ansvar för SvD:s visuella journalistik och uttryck. Tjänsten tillsätts av Ebba Bonde, som tillträder den 5 januari 2026.
I vårt pressrum kan du läsa de senaste pressmeddelandena, få tillgång till pressmaterial och hitta kontaktinformation.
Besök vårt pressrum