Enade rekommendationer om affiliatelänkar
I dag presenteras rekommendationer för märkning av så kallade affiliatelänkar, där läsare erbjuds att köpa produkter eller tjänster som omnämns i en artikel. Bakom rekommendationerna står IAB Sverige, Sveriges Tidskrifter och Tidningsutgivarna (TU).
När affiliatelänkar kompletterar redaktionella artiklar och läsare erbjuds att köpa produkter eller tjänster som omnämns, får annonsören inte ha påverkan på vilka produkter eller tjänster som omnämns och inte heller vilken placering dessa får. Texten och urvalet ska vara helt redaktionellt. Det som är kommersiellt i sammanhanget är själva länken, vilket också tydligt ska utmärkas som en kommersiell länk.
IAB Sverige, Sveriges Tidskrifter och TU är eniga om att kommersiellt innehåll ska hållas utanför det grundlagsskyddade området. Vid tillämpning av marknadsföringslagen och till exempel internationella handelskammaren ICC:s regler om marknadsföring måste tryck- och yttrandefrihet respekteras. Vid regelkonflikt mellan å ena sidan marknadsföringslagen och etiska regler och å andra sidan tryckfrihetsförordningen eller yttrandefrihetsgrundlagen, ska grundlagarna ges företräde.
I fallet affiliate innebär det att den självständiga redaktionella artikel som ligger till grund för affiliatesamarbetet normalt sett lyder under grundlagen, medan länkar som införs i samband med denna artikel ligger utanför.
Organisationerna vill med dessa rekommendationer skapa transparens för läsare, annonsörer och affiliatenätverk om när och hur svenska mediehus arbetar med affiliatelänkar och vad det innebär. Rekommendationerna ska skapa balans mellan intresset att redaktionellt kunna beskriva och skriva om olika produkter, tjänster och företeelser, samt att som mottagare på ett tydligt sätt se var det kommersiella (reklamen) börjar.
”Det är vanligt att redaktionella artiklar, till exempel produktguider, modereportage och inredningstips, innehåller länkar som leder användaren till exempelvis e-handlare där användaren kan hitta produkter/tjänster som är relevanta i förhållande till artikeln. I den analoga världen skedde detta genom att det adderades rutor med ’köp produkterna här’ eller liknande”, säger Kenneth Danielsson, vd IAB Sverige.
”Publicister måste vara fria att, på redaktionell plats, beskriva produkter och varva sådan redaktionell text med annonser för – och länkar till – relevanta produkter. Redaktionell text och bild utgör inte kommersiell marknadskommunikation och faller därmed utanför såväl marknadsföringslagen som ICC:s regler”, säger Kerstin Neld, vd Sveriges Tidskrifter.
”Fram tills nu har det saknats skriftlig vägledning avseende märkning av redaktionella artiklar som kompletterats med affiliatelänkar. Det är mycket bra att vi nu har en branschgemensam rekommendation för hur artiklar som skrivits av redaktionell personal, och som faller under tryckfrihetsförordningen och ansvarig utgivares ansvar, ska märkas om de kompletteras med kommersiella annonslänkar”, säger Johan Taubert, vd Tidningsutgivarna.
Kontakt
IAB Sverige – Kenneth Danielsson, 070- 8260 336
Sveriges Tidskrifter – Kerstin Neld, 070 -570 4108
Tidningsutgivarna – Johan Taubert, 076-545 24 05
Kontakter
Johan TaubertVD
Tel:+46 (0)76 545 24 05johan.taubert@tu.seJonas MorianPress- och opinionsansvarig
Tel:+46 (0)76 527 46 07jonas.morian@tu.seDokument
Länkar
Om Tidningsutgivarna
Följ oss gärna på LinkedIn!
Tidningsutgivarna (TU) är en branschorganisation som arbetar för fria och konkurrenskraftiga medier för ett öppet och demokratiskt samhälle. Läs mer om mediehusens branschorganisation.
Swedish Media Publishers' Association, Box 22500, SE-104 22 Stockholm.
Besöksadress: Sveavägen 33, 2 tr. Tel: +46 8 692 46 00. info@tu.se, www.tu.se, www.dagspress.se
Information om hur vi samlar in och använder personuppgifter i vår verksamhet finns i vår dataskyddspolicy >>

Följ Tidningsutgivarna
Abonnera på våra pressmeddelanden. Endast mejladress behövs och den används bara här. Du kan avanmäla dig när som helst.
Senaste pressmeddelandena från Tidningsutgivarna
TU kräver att den svenske journalisten i Turkiet släpps omedelbart28.3.2025 14:44:41 CET | Pressmeddelande
Sveriges regering måste skyndsamt vidta åtgärder och göra allt de kan för att tidningen ETC:s reporter Joakim Medin släpps fri. Det säger Tidningsutgivarnas VD Johan Taubert med anledning av att Joakim Medin igår greps i Turkiet och sedan dess inte har gått att nå.
Vinnarna i Årets Dagstidning 2025 har korats26.3.2025 23:06:09 CET | Pressmeddelande
I kväll har vinnarna i tävlingen Årets Dagstidning utsetts under en fullsatt prisgala på Berns i Stockholm. Priser delades ut i nio olika kategorier till nominerade personer, tidningar och mediehus, av branschorganisationen Tidningsutgivarna.
De digitala läsarintäkterna ökar allt snabbare12.3.2025 08:20:00 CET | Pressmeddelande
Morgonpressens samlade läsarintäkter från webben, appar och tryckta tidningar var oförändrade under helåret 2024, jämfört med 2023. Men tillväxttakten för de digitala läsarintäkterna ökar och står nu för 33 procent av den totala läsaraffären, mot 28 procent 2023. Det visar ny statistik från branschorganisationen Tidningsutgivarna (TU).
Morgonpressens annonsintäkter fortsatte minska 202410.3.2025 08:20:00 CET | Pressmeddelande
Morgonpressens annonsintäkter från webben, appar och tryckta tidningar föll med 8 procent under 2024, jämfört med 2023. Under sista kvartalet 2024 föll annonsintäkterna med hela 9 procent, jämfört med samma kvartal 2023. Det visar ny statistik från branschorganisationen Tidningsutgivarna (TU).
Nomineringar klara till Årets Dagstidning 202513.2.2025 10:00:00 CET | Pressmeddelande
Nu är det klart vilka personer, tidningar och mediehus som är nominerade i den årliga tävlingen Årets Dagstidning. Idag avslöjas vilka juryn nominerat i kategorierna Medieledare, Bildjournalistik, Innovation och inte minst Helhetspriset. Årets vinnare presenteras under ett event med seminarier och en prisgala på Berns i Stockholm den 26 mars.
I vårt pressrum kan du läsa de senaste pressmeddelandena, få tillgång till pressmaterial och hitta kontaktinformation.
Besök vårt pressrum