SOS Alarm Sverige AB

Sommar innebär högtryck för SOS Alarm

Lagom till att många går på semester kan SOS Alarm även i år se en uppgång av samtal till landets nödnummer 112. Mest tydligt blir det på midsommarafton, men olyckor, vårdärenden och skogsbränder följer ett säsongsmönster.

Blommor i en krans

Under sommaren kan SOS Alarm återkommande se att populära semesterorter som Öland, Gotland och delar av den svenska kusten toppar statistiken vad gäller antalet nödsamtal relativt resten av året.

Det ökade antalet nödsamtal går generellt att koppla till vackert väder och att fler människor är utomhus. Antalet vattenrelaterade olyckor nästan fördubblas under sommaren och trafikolyckor, bränder, polis- och vårdärenden ökar även de med ca 10 procent jämfört med övriga året.

- Med bättre väder är det fler som är ute och rör sig, och fler som ringer till oss. Det är även då vi får flest felringningar, kanske för att man lagt telefonen i en väska eller låter något barn använda den, varvid samtal till 112 triggas, förklarar Staffan Ekengren, kommunikationschef på SOS Alarm.

Att sommaren medför en topp gällande antalet samtal till SOS Alarm är välkänt och bolaget står därför väl rustat att hantera den här typen av säsongsvariationer.

- Vi har centraler över hela landet som kan avlasta varandra vid toppar, men vi har framförallt lång erfarenhet av larmhantering. Alla kan känna sig trygga med att vi finns där i andra änden av samtalet även under sommaren, säger Staffan Ekengren.

De senaste åren har klimatpåverkan och extremväder också bidragit till en uppgång i nödsamtal, däribland skogsbränderna 2018 och översvämningarna 2021. Något som ytterligare bidrar till statistiken är att smarta mobiltelefoner och tillbehör automatiskt ringer upp 112 vid misstänkta fallolyckor och krockar.

- Nu precis som under resten av året får vi mängder av samtal som aldrig borde ha ringts. Det kan vara allt från busringningar och automatuppringningar till icke-akuta vårdsamtal. Att någon fått in en fågel i vardagsrummet eller har bråttom till ett möte är till exempel inte något vi kan avhjälpa, säger Staffan Ekengren.

Var för sig kan dessa felsamtal framstå som oproblematiska, men tillsammans rör det sig på årsbasis om 1,2 miljoner samtal som tar upp värdefull tid helt i onödan.

För statistik om hur midsommarfirandet såg ut förra året, se tabell här nedanför med antal inkommande samtal per län samt procentuell förändring.

Län

1990

Stockholms län

Tabellförklaring:

Midsommar 2023: Antal samtal som inkom från 23/6, kl. 05:00 till 24/6, klockan 05:00.
2023 årssnitt: Medelantal per dag för hela året 2023 jämfört med midsommar 2023.
2023 Lördagssnitt: Urval av dagtyp Lördag 2023, och snitt antal samtal per dag och region.
2023 Lördagssnitt: Urval av dagtyp Lördag 2024 (hittills), och snitt antal samtal per dag och region.
Förändring mot vanlig dag: Procentuell förändring mot vanlig dag 2023.
Förändring mot lördag: Procentuell förändring mot lördag 2023.

Ring rätt nummer i midsommar

112: Nödnumret 112 ska användas vid akuta nödsituationer då det är fara för liv, egendom eller miljö. Via 112 når du även jourhavande präst vid behov.

113 13: Sveriges nationella informationsnummer. Hit kan du vända dig för att ge och få information om större olyckor och kriser.

1177: Ring 1177 om du eller någon anhörig blivit sjuk och behöver rådgöra med en sjuksköterska eller om du vill få hjälp med att hitta rätt i vården. (Vid akuta, livshotande tillstånd ska du alltid ringa 112).

114 14: Ring 114 14 för alla ärenden som inte handlar om ett pågående eller ett nyligen inträffat brott eller händelse.

SOS Alarm verkar för ett tryggare Sverige för alla

SOS Alarm har en unik verksamhet. Vi vet hur Sverige mår, i realtid. Dygnet runt, året om hanterar vi larm och koordinerar hjälpresurser vid olyckor, kriser och störningar. På uppdrag av svenska staten ansvarar vi för nödnumret 112 och har en central roll i samhällets krisberedskap.

Genom vår tillgång till lägesbilder, information, avancerad teknik och effektiva system kan vi erbjuda ett tjänsteutbud och ett helhetsperspektiv inom larmhantering som ingen annan har. I nära samverkan med våra kunder och partners stärker vi den svenska trygghetskedjan.

SOS Alarm ägs av oss alla gemensamt – genom staten och alla Sveriges kommuner och regioner. Tillsammans skapar vi ett tryggare Sverige för alla, nu och i framtiden.

Följ SOS Alarm Sverige AB

Senaste pressmeddelandena från SOS Alarm Sverige AB