Framtidstron ökar – 1 av 3 e-handlare tror på stark eller mycket stark tillväxt för Q2
Optimismen bland Sveriges e-butiker har återvänt. Sex av tio hade en tillväxt under första kvartalet – en ökning med nio procentenheter jämfört med samma period föregående år. För det andra kvartalet förväntar sig 77 procent av e-handlarna en fortsatt tillväxt. Det visar Svea Banks senaste undersökning, E-handelsläget Q2, besvarad av 481 e-handlare.
Resultatet från E-handelsläget Q2 visar att tilltron på ökad försäljning och tillväxt växer bland svenska e-handlare. Fler än tidigare, 77 procent, tror på någon form av tillväxt under Q2 2024. Samtidigt är andelen som tror att tillväxten kommer att bli negativ den lägsta på över ett år.
Fler tror på stark tillväxt
De som väntar sig allra bäst utfall av tidsperioden – e-butiker som tror på stark eller mycket stark tillväxt har också ökat. Var tredje e-handlare räknar med en stark eller mycket stark tillväxt under årets andra kvartal. För Q1 var motsvarande andel en av fyra. Den ökade optimismen är i hög grad kopplad till räntesänkningen som kom vid en avgörande tidpunkt. E-handlarnas oro för ränteläget och inflationen har minskat med en fjärdedel mot samma period föregående år.
– E-handlarnas förutsättningar är på väg att förbättras. Inflationen närmar sig målet och Riksbankens räntesänkning har börjat stimulerat hushållens konsumtion. Detta avspeglas i resultatet. Ekonomiska lättnader har en direkt inverkan på konsumenternas köpkraft och därmed också e-handlarnas försäljning och tillväxtmöjligheter, säger Emma Lindgren, expert på konsumtion och digitalisering på Svea Bank.
Bättre köpkraft och ökad efterfrågan
Under Q2 förra året svarade 67 procent av e-handlarna att svenskarnas försämrade ekonomi var det som skulle ha mest negativ påverkan på deras tillväxt. I år har samma siffra sjunkit med 20 procentenheter. Jämfört med Q2 2023 är det nu åtta procententenheter fler e-butiker som tror att ökad efterfrågan kommer att ha störst positiv inverkan på deras tillväxt.
– Vi ser ett positivt skifte i marknadsdynamiken och det bådar gott för e-handlarnas andra kvartal. Den minskade oron för räntor och inflation i kombination med tron på ökad tillväxt visar att läget i branschen börjar lätta, avslutar Emma Lindgren
Faktorerna som kommer att ha mest positiv påverkan på e-handlarnas tillväxt Q2
1. Ökad efterfrågan på produkt/tjänst, 37 %
2. Mer effektiv marknadsföring, 29 %
3. Förbättrad kundupplevelse, 20 %
4. Räntor och inflation, 19 %
5. Rådande köpkraft hos svenska hushåll, 15 %
Om Sveas betallösningar
Sveas betallösningar används av 15 000 e-handlare i Norden med 7,5 miljoner betalande kunder. Erbjudandet består av betallösningar för e-handel och fysisk butik där Svea möter konsumenternas förväntningar på en smidig kundupplevelse och handlarnas behov av hög konvertering. Affärsområdet är en del av Svea Bank AB. Läs mer på svea.com.
Om E-handelsläget
E-handelsläget är Svea Banks kvartalsvisa undersökning där svenska e-handlare svarar på frågor om e-handel, deras verksamhet och aktuella ämnen som är relevanta för svensk e-handel. Denna upplaga av undersökningen genomfördes mellan 8 april och 17 maj 2024 och besvarades av 481 e-handlare. E-handelsläget har genomförts sedan 2016, tidigare under namnet E-handelsindikatorn.
Kontakter
Emma LindgrenHead of PR och expert på digital konsumtion
Tel:070-215 04 15emma.lindgren@svea.comDokument
Om Svea
Svea Bank AB (publ) är en koncern med finansiell verksamhet i ett flertal europeiska länder. Med 40 års erfarenhet av att hjälpa företag och privatpersoner med deras likviditet är Svea ett naturligt val när de behöver en finansieringspartner. Sveas vision är att vara en ledande finansiell aktör i Europa. Läs mer på svea.com.
Följ Svea Bank AB (publ)
Abonnera på våra pressmeddelanden. Endast mejladress behövs och den används bara här. Du kan avanmäla dig när som helst.
Senaste pressmeddelandena från Svea Bank AB (publ)
Svea Bank överklagar kammarrättens dom15.11.2024 10:34:53 CET | Pressmeddelande
Svea Bank har lämnat in en överklagan av kammarrättens dom kring kreditprövning av blancolån till konsumenter. Svea menar att det är viktigt med Högsta förvaltningsdomstolens klargörande i en fråga där kammarrätten har en annan syn än förvaltningsrätten.
Ny undersökning visar: Nu ratar företagen AI inom kundtjänst6.11.2024 07:35:00 CET | Pressmeddelande
När AI-användningen ökar bland svenska företag finns det ett område där trenden går åt motsatt håll. I Svea Banks senaste undersökning visar det sig att andelen som använder AI inom kundtjänst minskat med två tredjedelar bara under det senaste året – från 30 till 11 procent. En fjärdedel av företagen menar bland annat att AI kan uppfattas som opersonligt.
Svea Bank och Prisjakt lanserar podden E-handel 36017.10.2024 15:42:39 CEST | Pressmeddelande
Svea Bank och Prisjakt går samman och släpper branschpodden E-handel 360 – en podcast som utforskar trender, konsumentbeteenden och de frågor som formar framtidens detaljhandel. Svea Banks expert på handel och konsumtion, Emma Lindgren, leder podden tillsammans med Isabella Ahmadi, konsumentexpert på Prisjakt.
Nu ser fler nyttan med tekniken: Andelen företag som använder AI har tredubblats2.10.2024 07:37:00 CEST | Pressmeddelande
Användningen av artificiell intelligens ökar kraftigt bland landets företag. I Svea Banks nya undersökning framgår det att andelen svenska företag som använder AI i sin verksamhet tredubblats under det senaste året. Från tio procent 2023 till 31 procent 2024.
Ny undersökning från Svea Bank visar: Företag med aktivt hållbarhetsarbete mer lönsamma18.9.2024 13:14:00 CEST | Pressmeddelande
Majoriteten av landets bolag har idag ett aktivt hållbarhetsarbete. Nu visar en ny undersökning från Svea Bank att dessa både är mer lönsamma och växer snabbare. Dessutom är de mer optimistiska när det gäller verksamhetens framtid. Trots det är det endast tre av tio svenska företag som prioriterar miljömässig hållbarhet.
I vårt pressrum kan du läsa de senaste pressmeddelandena, få tillgång till pressmaterial och hitta kontaktinformation.
Besök vårt pressrum