Framtidstron ökar – 1 av 3 e-handlare tror på stark eller mycket stark tillväxt för Q2

Optimismen bland Sveriges e-butiker har återvänt. Sex av tio hade en tillväxt under första kvartalet – en ökning med nio procentenheter jämfört med samma period föregående år. För det andra kvartalet förväntar sig 77 procent av e-handlarna en fortsatt tillväxt. Det visar Svea Banks senaste undersökning, E-handelsläget Q2, besvarad av 481 e-handlare.

Resultatet från E-handelsläget Q2 visar att tilltron på ökad försäljning och tillväxt växer bland svenska e-handlare. Fler än tidigare, 77 procent, tror på någon form av tillväxt under Q2 2024. Samtidigt är andelen som tror att tillväxten kommer att bli negativ den lägsta på över ett år.

Fler tror på stark tillväxt
De som väntar sig allra bäst utfall av tidsperioden – e-butiker som tror på stark eller mycket stark tillväxt har också ökat. Var tredje e-handlare räknar med en stark eller mycket stark tillväxt under årets andra kvartal. För Q1 var motsvarande andel en av fyra. Den ökade optimismen är i hög grad kopplad till räntesänkningen som kom vid en avgörande tidpunkt. E-handlarnas oro för ränteläget och inflationen har minskat med en fjärdedel mot samma period föregående år.

– E-handlarnas förutsättningar är på väg att förbättras. Inflationen närmar sig målet och Riksbankens räntesänkning har börjat stimulerat hushållens konsumtion. Detta avspeglas i resultatet. Ekonomiska lättnader har en direkt inverkan på konsumenternas köpkraft och därmed också e-handlarnas försäljning och tillväxtmöjligheter, säger Emma Lindgren, expert på konsumtion och digitalisering på Svea Bank.

Bättre köpkraft och ökad efterfrågan
Under Q2 förra året svarade 67 procent av e-handlarna att svenskarnas försämrade ekonomi var det som skulle ha mest negativ påverkan på deras tillväxt. I år har samma siffra sjunkit med 20 procentenheter. Jämfört med Q2 2023 är det nu åtta procententenheter fler e-butiker som tror att ökad efterfrågan kommer att ha störst positiv inverkan på deras tillväxt.

– Vi ser ett positivt skifte i marknadsdynamiken och det bådar gott för e-handlarnas andra kvartal. Den minskade oron för räntor och inflation i kombination med tron på ökad tillväxt visar att läget i branschen börjar lätta, avslutar Emma Lindgren

Faktorerna som kommer att ha mest positiv påverkan på e-handlarnas tillväxt Q2
1. Ökad efterfrågan på produkt/tjänst, 37 %
2. Mer effektiv marknadsföring, 29 %
3. Förbättrad kundupplevelse, 20 %
4. Räntor och inflation, 19 %
5. Rådande köpkraft hos svenska hushåll, 15 %

Om Sveas betallösningar
Sveas betallösningar används av 15 000 e-handlare i Norden med 7,5 miljoner betalande kunder. Erbjudandet består av betallösningar för e-handel och fysisk butik där Svea möter konsumenternas förväntningar på en smidig kundupplevelse och handlarnas behov av hög konvertering. Affärsområdet är en del av Svea Bank AB. Läs mer på svea.com.

Om E-handelsläget
E-handelsläget är Svea Banks kvartalsvisa undersökning där svenska e-handlare svarar på frågor om e-handel, deras verksamhet och aktuella ämnen som är relevanta för svensk e-handel. Denna upplaga av undersökningen genomfördes mellan 8 april och 17 maj 2024 och besvarades av 481 e-handlare. E-handelsläget har genomförts sedan 2016, tidigare under namnet E-handelsindikatorn.

Svea Bank AB (publ) är en koncern med finansiell verksamhet i ett flertal europeiska länder. Med 40 års erfarenhet av att hjälpa företag och privatpersoner med deras likviditet är Svea ett naturligt val när de behöver en finansieringspartner. Sveas vision är att vara en ledande finansiell aktör i Europa. Läs mer på svea.com.

Undersökning från Svea Bank: En av fem e-handlare ser ingen anledning att minska antalet returer23.5.2024 08:56:26 CEST | Pressmeddelande

De senaste åren har den negativa miljöpåverkan från returer inom e-handeln varit en omdiskuterad fråga. Nya siffror från Svea Banks undersökning E-handelsläget visar att en av fem e-handlare inte ser någon anledning att minska sina returer. Majoriteten, 84 procent, uppger också att returer inte påverkar deras verksamhet negativt – varken finansiellt eller miljömässigt.