Ragnar Carlsson uttagen till OS – "Fantastiskt skönt!"

Ytterligare en friidrottare är uttagen till OS i Paris – släggkastaren Ragnar Carlsson. Det innebär att 16 svenska friidrottare nu är uttagna. "Det känns otroligt bra att SOK har förtroende för mig", säger han.

Nu är det klart att Hässelbys släggkung Ragnar Carlsson fått sin eftertraktade biljett till OS i Paris. Sveriges Olympiska Kommitté presenterade honom på onsdagsförmiddagen som en av elva nya in i OS-truppen.

– Ragnar hoppas vi ska kunna prestera nu i Paris, men även i framtida spel, säger truppchefen Peter Reinebo.

Ragnar kastade i slutet på april nytt personligt rekord som mätte 77.57, viket är förbi SOK:s nomineringsgräns som var satt till 77.43. Sedan dess har han radat upp tävlingar med fina resultat, senast på Bottnarydskastet där han kastade en serie där alla kast mätte mellan 74.43 och 76.79.

Nu har han en dryg månad på sig att ladda och preppa inför sommarens största tävling.

– Det känns fantastiskt skönt! Nu ska jag bara behålla min plats i OS-rankingen. Men oavsett känns det otroligt bra att SOK har förtroende för mig och väljer att ta ut mig till OS, säger Ragnar Carlsson, som just nu är på plats 27 av 32 i rankingen till Paris.

Beskedet från SOK kommer inte att förändra Ragnars sommarplaner nämnvärt, förutom att han inte kommer att tävla lika mycket som tidigare planerat i senare delen av juli.

EM i Rom tidigare i juni gick inte som Ragnar hade tänkt. Han kom dit med drömmar om en final, men efter en strulig tävling kom han aldrig riktigt nära. Men en erfarenhet rikare blev han, vilket han kan ta med sig nu.

– Efter min tävling på EM så har jag fått med mig mycket erfarenheter om mig själv och min tävlingsprocess, så med det i åtanke får målet vara att ta mig till final. Gör jag bara det jag ska känns det som ett realistiskt mål.

OS-friidrotten i Paris börjar den 1 augusti.

Här hittas våra uttagningssidor.

Välkommen till Almedalsveckans bästa morgon: Friidrottglädje och frukostmingel20.6.2024 11:31:29 CEST | Pressinbjudan

Barn och ungdomar blir allt mer stillasittande. Mycket data visar att personer med funktionsnedsättning är den grupp som är mest stillasittande och haft svårast att hitta tillbaka till idrotten efter pandemin. Det vill vi ändra på. Den 26/6 bjuder Svensk Friidrott tillsammans med RBU Gotland, RF-SISU Gotland, Parasport Gotland och Svaide Roma SOK in till en energigivande och nätverksskapande start på dagen.