Omni och Max Tegmarks AI-startup i gemensamt experiment
Omni inleder ett unikt samarbete med den världsledande AI-forskaren Max Tegmark vid Massachusetts Institute of Technology (MIT). ”Vi gör det dels för att ge våra läsare fler perspektiv i vår nyhetsbevakning, dels för att själva lära oss genom samarbetet”, säger Matilda Glaser, redaktionschef på Omni.

Svensken Max Tegmark är världskänd AI-forskare och professor i fysik på Massachusetts Institute of Technology (MIT) och författare bakom boken Liv 3.0. Vid MIT driver Tegmark bland annat forskningsprojekt inom avancerad språkanalys och utforskar AI-drivna metoder för innehållsproduktion.
– Målet är en värld med mindre hat och mer förståelse, säger Max Tegmark.
Tillsammans med andra forskare har Tegmark också utvecklat och driver nyhetsaggregatorn Improve The News (ITN). Det är kring Improve The News som Omni och det Schibsted-ägda inkluderingslabbet IN/LAB nu samarbetar.
– Nyhetsmedierna har mycket att lära när det gäller AI-stöttad innehållsproduktion. Temat diskuteras ofta som ett framtida skifte, men vi måste våga testa potentialen här och nu, säger Agnes Stenbom, Head of IN/LAB.
Experimentet görs dels med syftet att testa och lära, men också för att ge Omnis läsare en ännu bättre bevakning av amerikansk politik i nuet. Som del av Omnis rapportering amerikanska mellanårsvalet nu i november kommer innehåll att publiceras från Improve The News direkt i Omni.
– Vårt AI-system läser dagligen cirka 5000 artiklar från 100 tidningar och grupperar de som handlar om samma sak, så att vi kan skilja fakta som alla är ense om från narrativ där artiklar skiljer sig åt, säger Tegmark.
– Vi vill ge våra läsare fler perspektiv i den amerikanska politikbevakningen. Vi hoppas att innehållet från Improve The News både kan utmana och fördjupa, säger redaktionschef Matilda Glaser.
Nyhetsaggregatorn ITN är en icke-vinstdrivande organisation med syftet att öka tillgången till pålitliga nyheter. Målet är att hjälpa läsaren att lyfta blicken över den polariserade debatten och förstå världen på ett nyanserat sätt. I grunden ligger en AI-driven analys av vilka frågor som rapporteras på olika sidor av den politiska spektrat.
För ytterligare information, vänligen kontakta:
Matilda Glaser, redaktionschef, Omni. Telefon: 070-242 95 93. E-post: matilda.glaser@omni.se.
Agnes Stenbom, Head of IN/LAB, Schibsted. E-post: agnes.stenbom@schibsted.com
Nyckelord
Kontakter
Petter OvanderCommunication ManagerSchibsted Media, Sverige
Tel:+46 70 268 26 64petter.ovander@schibsted.comBilder




Följ Schibsted
Abonnera på våra pressmeddelanden. Endast mejladress behövs och den används bara här. Du kan avanmäla dig när som helst.
Senaste pressmeddelandena från Schibsted
SvD lanserar SvD Bas – nytt gratispaket för att stärka läsarrelationen4.12.2025 13:25:56 CET | Pressmeddelande
Svenska Dagbladet fortsätter sin rekordresa och tar nu ett offensivt steg för att nå ännu fler läsare. Efter ett historiskt starkt år lanserar tidningen SvD Bas – ett nytt, helt kostnadsfritt paket som ska bredda räckvidden, stärka relationen med läsare och lyssnare och skapa en ännu tydligare väg in i SvD:s kvalitetsjournalistik.
Aftonbladet och TV4 sänder Rockbjörnen tillsammans24.11.2025 07:01:00 CET | Pressmeddelande
Rockbjörnen återvänder i september 2026 och sänds då för första gången gemensamt på TV4 och Aftonbladet. Det nya samarbetet skapar en kraftfull gemensam räckvidd och nya möjligheter för både publik och annonsörer att följa galan på flera plattformar.
”Vinnarrätten” tillbaka – lockar unga och oväntad partner20.11.2025 07:01:00 CET | Pressmeddelande
Säsong 2 av ”Vinnarrätten” är här – programmet där hockeyprofiler delar sina personliga vinnarrätter och bjuder tittarna på en mix av värme, matglädje och vardagsnära underhållning. Förra säsongen engagerade över 527 000 tittare på Godare TV och därtill hundratusentals användare på både Godare.se och Youtube, och nu växer formatet ytterligare.
Så fick 1 000 säljare Schibsted på rätt kurs17.11.2025 07:01:00 CET | Pressmeddelande
Schibsted firar 20 år med Sales Academy – en utbildningssatsning som format bolagets säljkultur och fram till idag utvecklat över 1 000 medarbetare i Sverige och Norge. Det som började som en säljutbildning 2005 har vuxit till en del av Schibsteds DNA – och en viktig framgångsfaktor i en marknad som aldrig står still.
Ebba Bonde blir visuell redaktionschef på SvD12.11.2025 11:10:02 CET | Pressmeddelande
Svenska Dagbladet stärker sin satsning på visuell journalistik och inrättar en ny tjänst som visuell redaktionschef med övergripande ansvar för SvD:s visuella journalistik och uttryck. Tjänsten tillsätts av Ebba Bonde, som tillträder den 5 januari 2026.
I vårt pressrum kan du läsa de senaste pressmeddelandena, få tillgång till pressmaterial och hitta kontaktinformation.
Besök vårt pressrum