Ny riktning för Sverige - svenska ska vara huvudspråk i skolan

Svenska ska vara huvudspråk i skolan. Därför föreslår Socialdemokraterna att minimikravet på andelen undervisning som ska vara på svenska i grundskolan höjs till minst 75 procent. Gräddfiler med obehöriga lärare på engelska skolor ska tas bort och svenska ska användas vid betygsättning och annan myndighetsutövning. Att svenska ska vara huvudspråk bör också vara grundregel i en obligatorisk gymnasieskola.

- Svenska språket ska vara huvudspråk i skolan. Så att alla barn och elever får en god grund att stå på och så att samhällsgemenskapen kan öka i vårt land. Språket är ett viktigt kitt för att hålla samman ett samhälle, säger partiordförande Magdalena Andersson

Trots att språklagen fastslår att svenska är huvudspråk i Sverige finns idag undantag i skolan som gör att svenskan försvagas i det svenska skolsystemet. Dessa är varken kopplade till rättigheter eller behov av engelska för att stärka undervisningen, utan verkar snarare skräddarsydda för att skolkoncerner ska profilera sig. För att undvika sämre kunskapsinhämtning och för att främja svenska språket måste regelverken stramas åt.

- I svensk skola är svenska språket nyckeln till annan kunskap. Elever med goda färdigheter i svenska språket har bättre förutsättningar att tillgodogöra sig kunskaper även i andra ämnen, säger Åsa Westlund, utbildningspolitisk talesperson.

Socialdemokraternas förslag i korthet:

• Svenska ska vara huvudspråk i svenska skolan: Höj minimikravet på andelen undervisning som ska vara på svenska till minst 75 procent i grundskolan. Idag krävs att bara hälften av undervisningen sker på svenska på grundskolor som bedrivs inom undantaget för undervisning på engelska och detta är för lite. De nationella minoritetsspråken ska värnas och inte omfattas av förslagen.

• Ta bort undantaget om att skolor som bedriver mer undervisning på engelska inte behöver anställa behöriga lärare som alliansregeringen införde 2010: Även skolor som bedriver mer undervisning på engelska ska ha behöriga lärare. Idag kan dessa skolor, till skillnad från andra skolor, tillsvidareanställa utländska lärare som saknar svensk lärarlegitimation. När skolor satt i system att rekrytera svensktalande barn är det orimligt att krav saknas kring svensk behörighet.

• Inför krav på användning av svenska vid betygsättning och myndighetsutövning i skolor som går på svensk läroplan i grundskolan

• Svenska ska vara huvudspråk även inom gymnasiet: Idag är undervisningsspråket i gymnasieskolan oreglerat enligt Skolverket när det gäller undervisning på andra språk än svenska. Eftersom det finns fler inriktningar inom gymnasiet och dessa är olika språktunga bör en mindre långtgående reglering övervägas än inom grundskolan. Grundregeln ska dock vara att svenska språket ska vara huvudspråk. Vi socialdemokrater vill göra gymnasiet obligatoriskt upp till 18 år och då blir det också mer naturligt att reglera undervisningsspråket tydligare. Förslaget omfattar inte utbildningar inom ramen för International Baccalaureate (IB), som följer en internationell läroplan.

• Internationella skolor: Möjligheten att bedriva internationella skolor (på grund- och gymnasienivå) med ett annat lands läroplan och språk ska kvarstå, men regelverken ska utredas för att säkerställa att skolavgifter och separata kösystem inte utnyttjas. Åtstramningar i ägarprövningen behöver utredas för att motverka risken för att vinstdrivande koncerner startar internationella skolor för att kringgå ordinarie skolsystem.

• Tvåspråkig undervisning: Undervisning på andra språk ska fortsatt säkerställas för exempelvis barn till internationell spetskompetens och forskare. Tvåspråkig undervisning ska fortsatt anordnas för elever som dagligen talar ett annat språk än svenska med en eller båda föräldrar. De förslag vi presenterat här idag påverkar inte heller rätten till modersmålsundervisning, som ska värnas. Undantag ska också fortsatt göras för exempelvis nationella minoritetsspråk

Ebba Thörn-Kock, pressekreterare Magdalena Andersson, 073-555 36 75, ebba.thorn-kock@socialdemokraterna.se

Mirjam Kontio, pressekreterare Magdalena Andersson, 073-562 77 43, mirjam.kontio@socialdemokraterna.se

Wilhelm Svärd, pressekreterare hos Åsa Westlund, 076-002 6942, wilhelm.svard@socialdemokraterna.se

Socialdemokraternas ekonomisk-politiska seminarium i Almedalen: AI – kan marknaden lösa tekniksprånget24.6.2024 15:35:46 CEST | Pressmeddelande

AI kommer med stora möjligheter, men att företag och marknad använder dem för att människor ska få det bättre är inte självklart. Många arbetsuppgifter har redan automatiserats och vissa är rädda att fler jobb nu står på tur. AI har stora möjligheter att revolutionera den globala arbetsmarknaden. Många arbetsuppgifter har redan automatiserats och vissa är rädda att fler jobb nu står på tur. Men hur AI-utvecklingen påverkar samhället är inte givet. Tvärtom så har politisk styrning och samverkan mellan fack och näringsliv en stor påverkan på om välståndet från den nya tekniken kommer alla till gagns eller leder till ökad ojämlikhet. I årets ekonomiska seminarium presenterar världsledande nationalekonomen Daron Acemoglu (MIT) sin forskning om AI-utveckling och välstånd.