Trots tuff marknad – Klingit växte med 65 procent
Stark försäljning till både befintliga och nya kunder ledde till att den kreativa produktionstjänsten Klingit ökade sin omsättning från 22,4 till 37,1 miljoner kronor.
På tre år har Klingit etablerat sin prenumerationslösning på den svenska marknaden. Ett bevis för att modellen går hem hos kunderna är Klingits tillväxt. När de nu presenterar bokslutet för 2023 står det klart att de växte med drygt 65 procent, från 22,4 till 37,1 miljoner kronor. Samtidigt förbättrades rörelseresultatet från -8,9 till -6,4 miljoner kronor. De fortsatta investeringarna i bolagets digitala plattform och expansion drar enligt plan ned resultatet. Antalet anställda ökade från 14 till 18.
– I slutändan är tillväxt det tydligaste beviset på att man har något att erbjuda. Vi för med oss något nytt och kunderna tycks, glädjande nog, uppskatta vårt sätt att jobba. De två viktigaste förklaringarna till varför är dels ett team som jobbar stenhårt och dels ett erbjudande som ligger i tiden. Nu ser vi fram emot att ta nästa steg, säger Anders Ringstedt, vd på Klingit.
Bakom siffrorna döljer sig jobb för både nya och befintliga kunder, däribland Carla, Tibber och Kry. Under året har Klingit breddat sitt erbjudande från design till att addera copywriting, en ny AI-tjänst (Klingit AI Bee) och komplett kreativ leverans samtidigt som de expanderat till Finland.
Målsättningen för nästa år är fortsatt tillväxt, inte minst inom löpande kreativ produktion och nya tjänster inom generativ AI där Klingit ser stor potential. Planen är även att se över möjligheter till fortsatt geografisk expansion för att möta kundefterfrågan.
– Det känns som att hela marknadsföringsvärlden är inne i ett paradigmskifte med alltifrån AI till nya konsultkonstellationer. Min bild är att det kommit in en ny generation marknadschefer som driver mycket av utvecklingen och vill jobba på ett annat sätt än tidigare. Det tror jag är en utveckling som passar oss, säger Anders Ringstedt.
Nyckelord
Kontakter
Thomas NilssonPresskontakt
Tel:+46735586581thomas.nilsson@fuzepr.seBilder
Om Klingit
Klingit är en innovativ prenumerationstjänst för all sorts kreativ produktion ett företag kan tänkas behöva. Från att skapa en visuell identitet, copy, hemsida, varumärkesrådgivning, annonser, presentationer eller rörligt innehåll för sociala medier. På kundlistan finns bolag som Foodora, Sharp, Schibsted och Widerlöv. Klingit utmanar den traditionella byråvärlden och gör det enklare, smidigare och mer effektivt att få kreativitet och webbutveckling producerad med hög kvalitet.
Följ Klingit
Abonnera på våra pressmeddelanden. Endast mejladress behövs och den används bara här. Du kan avanmäla dig när som helst.
Senaste pressmeddelandena från Klingit
Klingit köper norska Graphiq: “Gemensam vilja att förändra byråvärlden”20.8.2024 16:27:43 CEST | Pressmeddelande
Genom förvärvet av Oslo-baserade Graphiq tar Klingit ett ordentligt kliv in på den norska marknaden.
Lime lanserar ny visuell identitet och ny webb med hjälp av Klingit3.6.2024 16:21:22 CEST | Pressmeddelande
Det snabbväxande kundhanteringsbolaget Lime lanserar ny visuell identitet och ny webbsida, framtagna av Klingit.. Lina Andolf-Orup, CMO på Lime, ser det nya varumärket som en uppdatering för att bättre återspegla Limes erbjudande idag.
Klingit anställer ny CMO – ska skala upp tillväxten13.5.2024 09:47:33 CEST | Pressmeddelande
Den kreativa produktionstjänsten Klingit anställer Elin Moritz som ny chief marketing officer. “I tidigare roller har jag själv anlitat dem och känt att det är så här en kreativ partner borde fungera” säger hon.
Klingit breddar erbjudandet och expanderar till Finland21.2.2024 12:42:12 CET | Pressmeddelande
Trots en tuff konjunktur fortsätter det kreativa tjänsteföretaget Klingit att växa. Nu går Klingit in i en ny fas där de breddar sitt erbjudande från design till fullskalig kreativitet. Samtidigt öppnar de upp kontor i Finland.
Zimpler väljer Klingit – presenterar ny sajt23.1.2024 15:45:20 CET | Pressmeddelande
Samarbetet omfattar bygget av en ny sajt och löpande designproduktion. “Klingit är ett utmärkt svar på hur kreativ produktion borde fungera år 2024” säger Simon Falk, marketing manager på Zimpler.
I vårt pressrum kan du läsa de senaste pressmeddelandena, få tillgång till pressmaterial och hitta kontaktinformation.
Besök vårt pressrum