Mjölkpriset till Arlabönderna höjs igen

För tredje månaden i rad höjer Arla priset som bönderna får betalt för sin mjölk. Från och med måndag den 1 juli får bönderna 11,3 öre mer per kilo för den konventionella mjölken och 22,6 öre för den ekologiska. Svenska Arlabönder får dessutom 5 öre extra på grund av en valutaeffekt.

Priset på ekologisk mjölk klättrar över 6 kronor per kilo för första gången sedan februari 2023. Foto: Arla

Mjölkpriset till Arlabönderna höjs i juli med 11,3 öre per kilo för konventionell mjölk och 22,6 öre per kilo för ekologisk. Var tredje månad justerar Arla valutorna mot det gemensamma mjölkpriset som är satt i euro. Därför får svenska Arlabönder även ytterligare 5 öre per kilo mjölk.  Det innebär att det så kallade a contopriset för konventionell mjölk landar på 524,9 öre per kilo och 603,0 öre per kilo för ekologisk.

Det finns många ekonomiska hål att fylla ute på gårdarna och höjningen av mjölkpriset är därför viktig både för Sverige som land och för de enskilda bönderna, menar Arlas Sverigechef Cecilia Kocken.

– Mjölkpriset till bönderna behöver stiga om Sverige ska klara av både den gröna omställningen av lantbruket och öka vår livsmedelsberedskap, säger hon. Arlabönderna och resten av lantbruket har redan gjort stora investeringar för att kunna stå emot ett förändrat klimat med extremväder och samtidigt öka matproduktionen med minsta möjliga klimatavtryck. Men för att ta nästa steg måste fler delar av samhället vara med och dela på kostnaderna.

Detta påverkar mjölkprisets utveckling

• De globala mjölkvolymerna är stabila eller lite lägre.​
  • Dagligvaruhandeln fortsätter sin positiva trend, men i något ​lägre takt.   ​
  • Industrimarknaderna stiger, drivet av priserna på fett.
  • Eko: Balansen och användningen av ekologisk mjölk förbättras. Priset på ekomjölk ökar tack vare högre lönsamhet.

Marknadsöversikt

Invägd mjölkråvara: De globala mjölkvolymerna är stabila eller lite lägre än samma tid förra året. I EU och Storbritannien minskade den komponentjusterade produktionen med 0,2 procent i mars, jämfört med samma månad i fjol.  Det blöta vädret under första halvan av april kommer sannolikt att hålla tillbaka produktionen även denna månad. I USA minskade invägningen med 0,4 procent i april. Men både fett- och proteinhalten var mycket starka, så de komponentjusterade siffrorna landade på plus 1,9 procent jämfört med förra året. På Nya Zeeland minskade aprilproduktionen med 2,6 procent.

Ost: Priserna på mozzarella har ökat kontinuerligt de senaste veckorna. Många producenter har fördelat mjölken till Gouda de senaste månaderna, vilket har skapat en stram marknad för mozzarella i takt med att efterfrågan har stigit igen.

Mjölkpulver: Priserna på mjölkpulver steg något vid det senaste auktionstillfället vid Global Dairy Trade, men tycks nu ha stabiliserats.

Smör: I Europa är utbudet på smör fortfarande mindre än efterfrågan, vilket nu bidrar till att driva upp priserna.

Fakta om Arlas mjölkpris

Arlas 8 000 mjölkbönder, varav 2 000 i Sverige, är både ägare av företaget och leverantörer av mjölken. Tillsammans har Arlabönderna beslutat att priset som de får betalt för mjölken ska vara gemensamt i kooperativets sju nordeuropeiska länder. På så vis är det möjligt att dela lika på både intäkter och kostnader. Priset baseras främst på protein- och fettinnehåll, samt den enskilda gårdens hållbarhetsarbete.

A contopriset ligger närmast det löpande priset som Arlabönderna får betalt under året. Det justeras varje månad. Här finns en graf för att följa mjölkprisets utveckling över tid. Priset som konsumenter betalar för mjölk och andra mejeriprodukter bestäms av butikerna.

För att premiera åtgärder som bidrar till att minska klimatutsläppen på gårdarna betalas sedan augusti 2023 en hållbarhetsersättning ut till den enskilda bonden tillsammans med det månatliga a contopriset. Målet är att minska gårdarnas klimatutsläpp med 30 procent till 2030.